ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 15.02.2009, 11:17
فقر شدید در كشور ثروتمند ایران


بیانیه كانون مدافعان حقوق بشر در خصوص سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی

«كانون مدافعان حقوق بشر» در خصوص سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی ایران، بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر كرد. در این بیانیه كه بیست و ششم بهمن ماه ۱۳۸۷ منتشر شده است از فقر و پیامدهای آن به عنوان بحران نگران كننده جامعه ایران و ناقض حقوق بشر، یاد شده است. متن بیانیه به شرح زیر است:

به نام خدا
هموطنان عزیز
سیاست‌های نامناسب اجتماعی و اقتصادی و عدم برنامه ریزی برای توسعه انسانی هر روز فقر و فلاكت مردم را بیشتر كرده است و علی رغم آمار های متناقض مسؤلان دولتی، كارشناسان ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر از مردم را زیر خط فقر شدید و مطلق می دانند. فقر شدید و پیامدهای اجتماعی آن، اینك بحران نگران كننده جامعه ایرانی است كه نقض فاحش حقوق بشر است.
كانون مدافعان حقوق بشر با ابراز نگرانی از رنج و مرارت مردم، اعتقاد دارد پذیرش پدیده فقر در جامعه ایران یك واقعیت است كه با برنامه ریزی و اتخاذ سیاست‌های مناسب اجتماعی قابل كنترل است.

انكار مسؤلان جمهوری اسلامی ایران و اخبار متناقض در باره فقر شدید، خط فقر و مشكلات مردم در كشور ثروتمند ایران تاسف بار است و این سؤال را مطرح می سازد كه آیا مسؤلان و كارگزاران جمهوری اسلامی ایران می‌توانند با حقوقی كه به كارگران، معلمان و كاركنان دولت پرداخت می شود، زندگی كنند؟

كانون مدافعان حقوق بشر
۲۶/۱۱/۱۳۸۷