ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.02.2009, 23:17
بیانیه كانون مدافعان حقوق بشر

بیانیه كانون مدافعان حقوق بشر در خصوص مصداق‌های نقض حقوق بشر در زمستان
محدودیت ها، ازهم گسیختگی همبستگی ملی را رقم می‌زند


«كانون مدافعان حقوق بشر» در پی روند رو به رشد دستگیری‌ها و ایجاد محدودیت برای اقشار مختلف جامعه در روزهای گذشته، بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر كرد. كانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه خود با اشاره به برخی مصداق‌های نقض حقوق بشر در روزهای آغازین زمستان ۱۳۸۷ از مسئولان ذی‌ربط خواسته است تا با اتخاذ تدبیری، از اقدام های غیرقانونی جریان تندرو جلوگیری به عمل آورند، چرا كه به اعتقاد این كانون اعمال فشار و ایجاد محدودیت نه فقط هیچ سودی را عاید دولتمردان نمی نماید بلكه زمینه ایجاد بدبینی در افكار عمومی داخلی و در سطح جهان نسبت به مسئولان دولتی را فراهم كرده و افزون بر آن موجبات از هم گسیختگی همبستگی ملی و كاهش حمایت‌های مردمی و كاهش مشاركت مردم در تعیین سرنوشت خویش را رقم خواهد زد. متن كامل بیانیه كانون مدافعان حقوق بشر به شرح زیر است:

به نام خدا
هم میهنان گرامی

در زمستان سال جاری همچون پاییز، با موجی از دستگیری‌ها و ایجاد محدودیت های گوناگون برای اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، فعالان زنان و فعالان حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی روبرو شدیم.
برای نمونه به پاره ای از مصداق‌های نقض آشكار حقوق بشر كه از روزهای آغازین زمستان شاهد آن بوده ایم به اختصار اشاره می‌شود.

۱- در تاریخ دوم دی ماه آقای محسن حكیمی عضو كانون نویسندگان بازداشت شده و به سلول انفرادی منتقل شده است و حسب اعلام خانواده ایشان تا این لحظه از ملاقات با وكیل و خانواده محروم بوده است.

۲- اعمال فشار و ایجاد تضییقات برای برخی از فعالان دانشجویی همدان از جمله صدور حكم ۵/۶ سال حبس برای آقای محمد صیادی.

۳- محرومیت موقت از تحصیل برای حداقل هفت نفر از دانشجویان زاهدان و جلوگیری از ورود آنان به دانشگاه و خوابگاه به نحوی كه از استیفاء حداقل حقوق شهروندی آنان جلوگیری به‌عمل آمده، آنچنانكه برای مدتی سرگردان و بی‌پناه در خیابان‌ها آواره شده‌اند.

۴- بازداشت و صدور حكم زندان برای عده‌ای از دانشجویان تبریز كه حسب اطلاع حداقل 5 تن از دانشجویان دانشگاه تبریز مواجه با محكومیت به سه سال حبس شدند.

۵- بازداشت خانم ها نفیسه آزاد و عالیه اقدم دوست در تاریخ ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه سال جاری با این توضیح كه نامبردگان از فعالان كمپین یك میلیون امضاء هستند. حسب اطلاع خانم نفیسه آزاد پس از چند روز بازداشت آزاد شده‌ است.

۶- لغو برنامه گرامیداشت فعالان حقوق بشر كه قرار بود توسط نهضت آزادی ایران برگزار شود، با این توضیح كه مأموران امنیتی دو بار از برگزاری مراسم مذكور جلوگیری به عمل آوردند.

۷- جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد مرحوم مهندس بازرگان در تاریخ‌های سوم و هفدهم بهمن ماه سال جاری. این در حالی بود كه ممانعت از برگزاری مراسم مهندس بازرگان در روز هفدهم بهمن ماه با توهین و ضرب و شتم افرادی كه برای شركت در مراسم مراجعه كرده بودند و همچنین بازداشت برخی از شركت كنندگان از جمله چهار دانشجوی امیر كبیر به نام‌های حسین ترکاشوند دبیر انجمن اسلامی، مجید توکلی، کوروش دانشیار و اسماعیل سلمانپور به همراه ۴ تن دیگر به نام های حیدری، علی اصغر شفیعیان، پاکرخ و خانجانی، همراه شد.

۸- اعلام غیرقانونی بودن فعالیت دفتر تحكیم وحدت توسط وزارت علوم، در حالی‌كه این وزارتخانه چنین اختیاری را بر اساس قانون نداشته است.

۹- بازداشت سعید رضوی فقیه از اعضای سابق دفتر تحكیم وحدت كه اكنون در فرانسه مشغول به تحصیل است، پس از ورود به ایران و حسب اعلام وكیل ایشان، صدور حكم چهار سال زندان برای وی به صورت غیابی.

۱۰- لغو امتیاز هفته نامه کردی- فارسی"روژهه لات" و توقیف موقت روزنامه كارگزاران توسط هیأت نظارت بر مطبوعات.

كانون مدافعان حقوق بشر با محكوم كردن اقدام‌های غیرقانونی فوق‌الذكر به مسئولان عالی‌رتبه حكومت هشدار می‌دهد كه گسترش موارد نقض حقوق بشر و بویژه اعمال فشار و ایجاد محدودیت برای فعالان دانشجویی، زنان و سایر حوزه های سیاسی و اجتماعی نه فقط هیچ سودی را عاید دولتمردان نمی نماید بلكه زمینه ایجاد بدبینی در افكار عمومی داخلی و در سطح جهان نسبت به مسئولان دولتی را فراهم كرده و افزون بر آن موجبات ازهم گسیختگی همبستگی ملی و كاهش حمایت‌های مردمی و كاهش مشاركت مردم در تعیین سرنوشت خویش را رقم خواهد زد.
امید است مسئلان ذی‌ربط تدبیری اندیشیده و از اقدام‌های غیر قانونی جریان تندرو به نحو شایسته جلوگیری به عمل آورند.

كانون مدافعان حقوق بشر
۱۹/۱۱/ ۱۳۸۷