ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 31.01.2009, 0:58
تخریب خاوران را متوقف کنید


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
تخریب خاوران را متوقف کنید
از دادخواهی بازماندگان قربانیان کشتار ۶۷ حمایت می کنیم.


بخشی از گورستان بی نام و نشان خاوران، که محل دفن اعدامیان دهه ۶۰، به ویژه قربانیان کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ است، تخریب، خاکریزی و درختکاری شده است. گورستان خاوران بعد از کشف گورهای دسته جمعی اعدام شدگان، به گلزار خاوران معروف شد و از همان زمان تا کنون این قطعه زمین همواره محل تجمع خانواده ها و برگزاری یاد بود برای آن ها بوده است.

در گورهای جمعی خاوران کسانی آرمیده اند که در دادگاه ها محکوم به حبس شده بودند و در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند. اما آن ها را بر اساس حکم آیت الله خمینی و بعد از یک سوال و جواب کوتاه به جوخه اعدام سپردند. آن زمان با قساوتی بی سابقه نه تعداد واقعی آن ها اعلام شد و نه حتی محل دقیق دفن آن ها به خانواده هایشان اطلاع داده شد و هنوز هم بعد از بیست سال سخن گفتن از این کشتار را جرم می شناسند. هنوز هم خانواده ها از تجمع بر مزار و یا برگزاری سالگرد منع می شوند.

تخریب گورستان و شکستن سنگ قبرها، از بین بردن خشن رابطه باز ماندگان با درگذشتگان است. این عمل مغایر با هر گونه قانون و عرف و سنت انسانی در بعد ملی و بین المللی است. حذف دگر اندیشان و جلوگیری از دفن آنان در گورستان های عمومی کشور، سپس تخریب گورهای آنان که علاوه برفعالین سیاسی جپ، شامل حال اقلیت بهائی کشور نیز می شود، فراتر از تبعیض، جنایتی مضاعف علیه بازماندگان آن هاست.

تخریب خاوران نشانه آن است که دولت جمهوری اسلامی بعد از بیست سال، به جای پاسخگوئی به درخواست های مجامع حقوق بشری برای توضیح ابعاد کشتار سال ۶۷ و ایجاد امکان تحقیق در مورد محل دفن این زندانیان و دادن جواب روشن به مادران، همسران و فرزندان داغدار آنان، در صدد از بین بردن آثار این جنایت هولناک برآمده است.

اتحادجمهوریخواهان ایران خواهان ایجاد کمیته های حقیقت یاب برای تحقیقاتی جامع و بی طرفانه در مورد کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ و انتشار اسناد این کشتار و اطلاعات مربوط به تعداد قربانیان و محل دفن آن ها، نیز محاکمه و کیفر متهمان این کشتار است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران هم صدا با طیف وسیع نیروها در داخل و خارج کشور تخریب خاوران و از بین بردن آثار آن را به شدت محکوم می کند. خاوران سند زنده جنایت علیه بشریت و میعادگاه خانواده های قربانیان این فاجعه است. حفظ خاوران حق مسلم کسانی است که عزیزانشان در آن جا آرمیده اند. آن ها حق دارند بر سر گورهای عزیزانشان سوگواری کنند.
محو گلزار خاوران داغ آن جنایت را از حافظه تاریخی مردم ایران محو نخواهد کرد.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۱ بهمن ۱۳۸۷
۳۰ ژانویه ۲۰۰۸