ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.01.2009, 8:27
موج جدید مسدود کردن سایت‌ها

دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از حمله به مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در داخل کشور، سانسور بر روی اینترنت تنها فضای ازاد برای شهروندان را تشدید می‌کند. مسدود سازی سایت های اینترنت امری تازه در ایران نیست اما سانسور رسانه‌های بین‌المللی به شکل سراسری نگران کننده است. ما خواهان پایان دادن به ایجاد محدودیت برای منابع اطلاع رسانی هستیم

گزارشگران بدون مرز موج تازه مسدودسازی سایت‌های اینترنتی اطلاع‌رسانی را که از تاریخ ٥ بهمن در ایران آغاز شده است، محکوم می‌کند. سایت‌های اطلاع‌رسانی داخلی مسدود شده مقالاتی در نقد عملکرد دولت احمدی نژاد که دوره ریاست جمهوریش در خرداد ماه سال آینده به پایان می‌رسد، منتشر می‌کردند. از تاریخ ٦ بهمن سایت‌های فارسی رادیو بین‌الملل فرانسه و صدای المان و سایت فارسی العربیه مسدود شده اند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند : "دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از حمله به مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در داخل کشور، سانسور بر روی اینترنت تنها فضای ازاد برای شهروندان را تشدید می‌کند. مسدود سازی سایت های اینترنت امری تازه در ایران نیست اما سانسور رسانه‌های بین‌المللی به شکل سراسری نگران کننده است. ما خواهان پایان دادن به ایجاد محدودیت برای منابع اطلاع رسانی هستیم."

از تاریخ ٧ بهمن ماه سایت‌های فارسی رادیو دویچه وله و رادیو بین‌المللی فرانسه و سایت فارسی شبکه تلویزیونی العربیه از سوی بسیاری از شرکت‌های خدمات دهنده اینترنتی مسدود شده‌اند. بنا بر آزمایش انجام شده از سوی گزارشگران بدون مرز در تاریخ ٦ و ٧ بهمن ماه این سایت‌ها در شهرهای تهران، کرج، قم، مشهد، تبریز، اهواز و بوشهر از سوی بسیاری از شرکت‌های خدمات دهنده اینترنتی و شرکت مخابرات مسدود بوده‌اند.

از تاریخ ٥ بهمن ماه چندین سایت اطلاع رسانی در ایران از جمله سایت فردا و پارسینه بدون هیج توضیحی از سوی مقامات مسئول مسدود شده‌اند. دو سایت مذکور نزدیک به مواضع محمدباقر قالیباف شهردار تهران و رقیب احتمالی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال آینده هستند. از سوی دیگر سایت ادبی هفتان نیز در همین تاریخ از سوی بسیاری از شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت مسدود شده است. سایت ادبی هفتان از سه سال پیش در عرصه فرهنگی فعالیت می‌کند و یکی از سایت های وزین نقد ادبی و مورد استقبال جوانان محسوب می‌شود.

بهمن هدایتی مدیر سایت پارسینه در مصاحبه ای با خبرگزاری ایلنا مسدود کردن سایت خود را "غیر قانونی" اعلام کرد. سایت فردا نیز با انتشار مطلبی در سایت خود اعلام کرد که "فعالیت‌های سایت در چارچوب قانونی بوده است"

از سوی دیگر در تاریخ ٨ بهمن ماه چهار وب‌نگار فمینیست پروین اردلان، جلوه جواهری، مریم حسین‌خواه و ناهید کشاورز به شعبه ٣٤ دادگاه تجدید‌نظر استان تهران فراخوانده شدند.

این وب‌نگاران فمینیست در شهریور ماه سال جاری از سوی شعبه ١٣ دادگاه برای نوشتن در سایت های تغییر برای برابری و زنستان که از حقوق زنان دفاع می‌کنند، هر کدام به شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

نسرین ستوده یکی از وکلای این وب‌نگاران در این باره اعلام کرد "اين دو سايت که در زمينه مسائل اجتماعی و عمدتا حقوق زنان فعاليت می‌کردند هرگز در صدد براندازی و يا از مصاديق اقدام عليه امنيت کشور نبوده‌اند و از اين بابت تقاضای صدور حکم برائت برای موکلانم را کرده‌ام."