ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 27.01.2009, 11:55
اوباما: ایران مشت گره کرده را کنار بگذارد

بی‌بی‌سی: رئیس جمهوری آمریکا از ایران خواسته است مشت‌های گره کرده را کنار بگذارد تا از دوستی آمریکا برخوردار شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیون ماهواره ای العربیه، مستقر در دوبی، ضمن تشریح سیاست دولت خود در مورد منطقه خاورمیانه و جهان اسلام، گفته است که اگر ایران ابراز دشمنی را کنار بگذارد، آمریکا آماده برقراری ارتباط دوستانه با این کشور است.

در پاسخ به سئوالی در مورد سیاست دولت جدید ایالات متحده نسبت به ایران، آقای اوباما گفت "همانگونه که در سخنرانی مراسم تحلیف خود گفته‌ام، اگر کشورهایی مانند ایران مایل باشند نخست مشت های گره کرده خود را کنار بگذارند، دست دوستی ما را خواهند دید که به سوی آنها دراز شده است."

آقای اوباما، که یک هفته پس از مراسم تحلیف خود سخن می گفت، افزود که در خلال چند ماه آینده، چارچوب سیاست خود نسبت به ایران را معین خواهد ساخت.

رئیس جمهوری آمریکا گفت "بسیار مهم است که ما اطمینان حاصل کنیم که تمامی ابزار قدرت ایالات متحده، از جمله در زمینه دیپلماسی را در روابط خود با ایران به کار می گیریم."

سخنان آقای اوباما ساعاتی پس از اظهارات سوزان رایس، نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل متحد، در مورد رویکرد ایالات متحده نسبت به ایران پخش شد.

خانم رایس گفت که ایالات متحده دیپلماسی "مقتدرانه و مستقیمیی" را در مورد برنامه هسته ای ایران دنبال خواهد کرد اما هشدار داد که اگر جمهوری اسلامی برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف نکند، فشار بر آن کشور افزایش خواهد یافت.

خانم رایس گفت "ما هر آنچه راکه برای ادامه فشار در راستای هدف خاتمه دادن به برنامه هسته ای ایران لازم و مناسب باشد در نظر می گیریم."

ایالات متحده بخش هایی از برنامه هسته ای ایران، به خصوص غنی سازی اورانیوم را قابل قبول ندانسته و در گذشته، جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای متهم کرده است.

در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و تاکید داشته اند که هدف از این برنامه ها، از جمله غنی سازی اورانیوم، برخورداری از فن آوری صلح آمیز هسته ای و تکمیل چرخه سوخت نیروگاه های اتمی بوده است.

دولت سابق آمریکا، ضمن حمایت از تلاش های دیپلماتیک برای حل موضوع برنامه های اتمی ایران، دست زدن به هر اقدام لازم دیگری را نیز مردود نمی ندانست و علاوه بر تحریم های مصوب شورای امنیت، یک رشته تحریم های یکجانبه را نیز علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشت که همچنان برجاست.

هنوز مقامات جمهوری اسلامی نسبت به اظهارات آقای اوباما واکنشی نشان نداده اند اما بامداد سه شنبه، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - سخنان رئیس جمهوری آمریکا را با عنوان "درخواست اوباما از ایران" و خبرگزاری فارس آن را با عنوان "واشنگتن دستان خود را برای گفتگو به سمت ایران دراز می کند" بدون هیچ تفسیری مخابره کردند.

جهان اسلام و خاورمیانه

آقای اوباما در مصاحبه با العربیه دیدگاه های خود در مورد سیاست آمریکا نسبت به جهان اسلام و منطقه خاورمیانه را نیز تشریح کرد.

وی خطاب به مسلمانان گفت که ایالات متحده دشمن آنان نیست و وعده داد که به پایتخت های کشورهای عمده مسلمان سفر کند.

رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد که در زمان کودکی، چند سالی را در اندونزی زندگی کرد و گفت که طی سفرهایی که به کشورهای مسلمان داشته، قانع شده است که تمامی مردم جهان، بدون توجه به اعتقادات دینی آنان، "آمال و رویاهایی مشابهی" دارند.

باراک اوباما گفت که "کار من در مورد جهان اسلام انتقال این پیام است که آمریکا دشمن شما نیست، ما گاه مرتکب اشتباه می‌شویم، و بدون عیب و نقص نیستیم."

در مورد مناقشه اعراب و اسرائیل، باراک اوباما اعلام کرد که جان میچل، نماینده ویژه خود در امور خاورمیانه را برای بررسی اوضاع، به منطقه اعزام می کند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که احساس می کند لازم است به فوریت به مساله خاورمیانه بپردازد و افزود از آقای میچل خواسته است تا با تمامی طرف های ذیربط در بحران خاورمیانه گفتگو کند.

تا کنون دولت ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی، همراه با اسرائیل، از گفتگو با جنبش حماس که اداره سرزمین های فلسطینی در غزه را در اختیار گرفته خودداری کرده اند اما معلوم نیست که آیا نماینده اعزامی آقای اوباما در گفتگو با "تمامی طرف های ذیربط" آماده برقراری تماس با این گروه نیز خواهد بود یا نه.

آقای اوباما افزود که از جان میچل خواسته تا کار خود را با گوش دادن به نظرات طرف های ذیربط در خاورمیانه آغاز کند و افزود "بسیار اتفاق می افتد که ایالات متحده کار را با تلاش برای تحمیل نظرات خود شروع می کند."

باراک اوباما در عین حال تعهد ایالات متحده نسبت به اسرائیل، به عنوان یک متحد مهم، و حق این کشور برای برخورداری از امنیت و دفاع از خود را مورد تاکید قرار داد اما گفت که اسرائیل نیز با گزینه های دشواری مواجه است و دولت وی در نظر دارد تلاش بیشتری کند تا اسرائیل دست به انتخاب مناسب بزند.

ر ئیس جمهوری آمریکا در عین حال گفت "ما نمی توانیم به اسرائیل یا فلسطینیان بگوییم چه چیزی برای آنها خوب است اما هر دو طرف ناگزیر خواهند بود دست به تصمیم گیری بزنند."

آقای اوباما اظهار داشت که زمان مناسبی است تا اسرائیل و فلسطینیان دریابند که راهی که در حال حاضر در پیش گرفته اند به رفاه و امنیت مردم آنان منجر نمی شود.