ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 25.01.2009, 10:53
فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر ادامه دارد


كانون زنان ایرانی-فریده غائب: صبح روز جمعه چهارم بهمن ماه، جمعی از فعالان حقوق زنان با رزهای قرمز رنگی كه در دست داشتند به دیدار شیرین عبادی و برخی از اعضای كانون مدافعان حقوق بشر رفتند. تا خاطره‌ی شعارهایی كه چندی پیش علیه او روی دیوارهای منزلش نوشته شده از یادها برود و تاثیر مثبت فعالیت هایش را دوباره یادآورشوند.

اعضای كمپین حمایت از كانون مدافعان حقوق بشر در اولین دیدارشان با شیرین عبادی، رییس كانون مدافعان حقوق بشر و برخی از اعضای این كانون با اهدای گل های قرمز از فعالیت های حقوق بشری آنها تقدیر كردند.

گروهی از فعالان جنبش زنان در حمایت از كانون مدافعان حقوق بشر به ویژه رییس كانون، شیرین عبادی، در بیست و چهارم دی ماه امسال كمپینی تشكیل دادند. شروع فعالیت حمایتی این كمپین ناشی از برخوردهای اخیر با شیرین عبادی و یورش به دفتر وكالت او و نیز پلمپ دفتر كانون مدافعان حقوق بشر بوده است.



در اولین روز دی ماه امسال دفتر كانون مدافعان حقوق بشر میزبان جشنی به مناسبت شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر بود اما ماموران نیروی انتظامی بدون این كه حكمی در دست داشته باشند؛ به همراه تعدادی از افراد لباس شخصی به دفتر كانون مراجعه و حاضران را بیرون كردند و دفتر كانون را پلمپ كردند. پیش از این در نهم دی ماه امسال پنج نفر تحت پوشش ماموران امنیتی به دفتر وكالت شیرین عبادی مراجعه كرده و همه‌ی پرونده‌های محاكماتی، 77 جلد پرونده كلاسور حاوی مكاتبات شخصی و اداری او را ضبط كردند.

موسسان كمپین حمایت از كانون مدافعان حقوق بشر را فعالان حقوق زنان تشكیل داده اند به همین خاطر به محض این كه در دفتر وكالت عبادی می نشینند این حقوق دان از جنبش زنان ایران می گوید:" جنبش فمنیستی ایران قوی ترین جنبش ایران و خاورمیانه است. حركتی گسترده، افقی و تاثیر گذار كه مانندش را در منطقه نمی بینید. راهی را كه شما شروع كرده اید برای بسیاری از كشورها سرمشق شده است."

عبدالفتاح سلطانی یكی از وكلای عضو در كانون مدافعان حقوق بشر هم دراین باره سخن عبادی را ادامه می دهد:"یكی از رموز موفقیت كمپین یك میلیون امضا برای تغییر قوانین نابرابر این است كه نگاهش به زن منهای ملیت ،نژاد و باور مذهبی است. كانون مدافعان حقوق بشر نیز سعی كرده با همین نگرش از حقوق بشر منهای مذهب و سیاست و نژاد حمایت كند و اعتقاد داریم حقوق بشر هیچ مرزی ندارد."

نرگس محمدی نیز از دیگر اعضای كانون مدافعان هم بر این نكته تاكید می كند كه هدف اصلی كانون مدافعان تبلیغ و ترویج اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

اعضای كانون مدافعان بشر هر یك به نحوی تاكید كردند كه فعالیت هایشان در چارچوب قانون و نیز بر اساس موازین حقوق جهانی بشر بوده كه ایران نیز این اعلامیه را پذیرفته است بنابراین پلمپ دفتر كانون از سوی حكومت غیر قانونی است.

شیرین عبادی كه بارها در مصاحبه هایش بر غیر قانونی بودن پلمپ دفتر كانون و نیز ضبط پرونده های وكالتش تاكید كرده این بار باز هم گفته هایش را تكرار می كند:"درست یك روز پس از پلمپ دفتر كانون، روابط عمومی این دفتر اطلاعیه ای منتشر كرد و همچنان فعالیت های حقوق بشری مان را ادامه می دهیم. آنها گرچه ساختمان کانون را بسته اند اما نمی توانند که دهان ما را ببندند"

به عقیده برنده جایزه صلح نوبل علت شدت یافتن برخوردها با كانون مدافعان و یورش به دفتر وكالت شیرین عبادی ناشی از گزارشی بود كه بان كی مون،دبیر كل سازمان ملل در این مجمع عمومی درباره نقض حقوق بشر در ایران در حضور نمایندگان ۱۲۰ كشور خواند چراكه استنادات این گزارش به گزارش های كانون مدافعان حقوق بشر بود که صادقانه، بی غرض و دقیق تهیه شده بود.این گزارش ها را كانون مدافعان حقوق بشر هر سه ماه یك بار درباره وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می كند.

به گفته عبادی این گزارش باعث شد سازمان ملل به خاطر نقض حقوق بشر در ایران قطعنامه ای صادر و ایران را محكوم كند و محمود احمدی نژاد هم واكنش نشان دهد و بگوید:" آنقدر قطعنامه صادر كنید تا قطعنامه دان تان پاره شود." و ده روز بعد از این حادثه به دفتر كانون مدافعان یورش آوردند و آنجا را پلمپ كردند.

چند روز بعد از پلمپ دفتر كانون مدافعان بیش از ۱۰۰ نفر تحت عنوان دانشجو مقابل منزل شیرین عبادی كه دفتر وكالتش هم آنجاست تظاهرات كردند.انها با این مضمون فریاد می زدند كه شیرین عبادی مدافع اسراییل است و با رنگ های قرمز و سیاه روی دیوارهای منزل شیرین عبادی شعارهایی نوشتند:"قلم به دست مزدور" و یا "شیرین عبادی مساوی امریكا "."مرگ بر امریكا" و جالب انكه یكی از شعارها را با غلط املایی نوشته بودند:"مرگ براجوزه امریكایی عبادی." كه عبادی با نشان دادن این شعارها با لبخندی بر لب غلط دیكته ای این جمله را هم یادآور می شود.

عبادی و عبدالفتاح سلطانی و دیگر همکارانشان معتقدند که پلمپ دفتر كانون حاكی از تاثیر گذاری فعالیت هایش است.از جمله این فعالیت‌ها تاسیس شورای ملی صلح كه موجب شد ۸۵ نماینده از گروه های مختلف فكری و مذهبی و سیاسی دور هم جمع شوند.همچنین اظهار نظرهای كانون درباره انتخابات مجلس كه به صورت یك كتاب منتشر شد و در حال حاضر هم همان روال را برای انتخابات ریاست جمهوری ادامه می دهد؛ منتها گزارش سازمان ملل زمان برخورد را جلوتر انداخت.

او در ادامه تاكید می كند كه دفتر كانون مدافعان حقوق بشر پلمپ شده؛ اما فعالیت اش همچنان ادامه دارد:"از همان روز پلمپ دفتر كانون ، ما هم چنان پرونده های بسیاری را برای وكالت پذیرفتیم و نیز اعلام موضع مان را در ارتباط با نقض حقوق بشر به همان شیوه ی سابق ادامه می دهیم."

رییس كانون مدافعان حقوق بشر از پی گیری های قانونی برای فك پلمپ خبر می دهد:"ما به جای تلاش برای باز كردن پلمپ دفتر كانون، می توانیم دفتر را به مكان دیگری منتقل كنیم اما قصد اصلی ما این است كه به برخی از مردان حكومت یاد بدهیم كه درچارچوب قانون عمل كنند. باید یادشان بدهیم قانون یعنی چه."

می گویند كانون مدافعان حقوق بشر نهادی غیر قانونی بوده است.شیرین عبادی در پاسخ به این سوال می گوید:"دفتر پلمپ شده مکان فعالیت دو نهاد قانونی كانون مدافعان حقوق بشر و كانون مشاركت برای پاك سازی مین بود. با صدور پروانه فعالیت كانون مدافعان در ۱۷ فروردین سال ۸۳ موافقت شد و دومین نهاد هم پروانه فعالیت دارد."

شیرین عبادی تاكید می كند كه اگر این شكایت ها به نتیجه نرسد طبق روال سایر پرونده ها از همه امكانات بین اللملی استفاده می كنند تا این خواسته قانونی را اثبات كنند.

او می گوید:"حقوق بین الملل هم پشتیبان ماست چراكه ایران هم قطعنامه حقوق بشر سال 1948 را امضا كرده است." محمد سیف زاده از دیگر اعضای كانون مدافعان حقوق بشر نیز بر غیر قانونی پلمپ دفتر كانون مدافعان حقوق بشر تاكید می كند."

اسماعیل زاده نیز عضوی دیگر از كانون مدافعان حقوق بشر در بخشی از سخنان خود می گوید:"روز یورش عنوان می شد كه چرا كانون درباره جنگ غزه و خشونتی كه بر زنان و كودكان در این جنگ می رود چیزی نمی گوید در حالی كه درباره جنگ غزه ما اعلام موضع كردیم و بیانیه دادیم."

در این دیدار اعضای كمپین حمایت از كانون مدافعان حقوق بشر فعالیت های خود را كه قرار است در حمایت از این كانون انجام دهند شرح دادند.

تعدادی از اعضای کمپین یک میلیون امضا ،روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر از جمله اعضای کمپین حمایت از کانون مدافعان حقوق بشر هستند.