ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 16.01.2009, 17:54
بازداشت شش بهائى دیگر در ايران

ژنو - ۲۶ دی ۱۳۸٧ برابر با ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹
سرويس خبرى جامعۀ جهانى بهائى

روز گذشته (چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه ۸۷) حداقل شش بهائى، از جمله يکى از کارمندان نهادهاى حقوق بشر وابسته به خانم شيرين عبادى، برندۀ جايزه نوبل، در ايران دستگير شدند.

بنا به گزارش‌هاى رسيده از ايران، اين افراد پس از حمله مأموران امنيتى به خانه‌هاى حداقل يازده بهائى بازداشت شده اند. در اين يورش ها مأموران کتاب‌ها و اموال ديگرى از جمله کامپيوترها و عکس‌هاى موجود در اين خانه ها را نيز ضبط کردند.

يکى از بازداشت‌ شدگان، ژينوس سبحانى بود که به عنوان دستيار در نهادهاى دفاع از قربانيان مين و مرکز مدافعان حقوق بشر کار مى‌کرده است. هر دو نهاد را خانم عبادى تأسيس کرده بود.

خانم عبادى امروز، در گفتگوئى با شبکه خبرى سى ان ان، گفت خانم سبحانى پس از حمله به دفاتر او و بسته شدن اين دو مرکز دراوایل دی ‌ماه ( ماه دسامبر)، از کار برکنار شده بود.

هرچند بنا به برخى گزارش‌ها تعداد بازداشت شدگان ديروز در تهران بيش از شش نفر بوده است اما کسانى که تا به حال خبر دستگيرى آنها تأييد شده اين افراد هستند: خانم ژینوس سبحانى، آقاى شاهرخ طائف، آقاى ديدار رئوفى، آقاى پيام اغصانى و آقاى عزيز سمندرى.

آقاى گلشن سبحانى نيز در ميان بازداشت شدگان بوده اما چند ساعت بعد آزاد شده است. از نسبت احتمالى آقاى سبحانى با خانم سبحانى اطلاعى در دست نيست.

ديان علائى، يکى از نمايندگان جامعۀ جهانى بهائى در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، مى گويد: "بازداشت اين افراد نه تنها نمايانگر موقعيت خطير بهائيان در ايران بلکه نشان دهنده وضعيت کلى حقوق بشر در اين کشور است."

خانم علائى افزود: "تا آنجا که ما اطلاع داريم تنها دليل دستگيرى اي افراد بهائى بودن آنهاست." اما وى تأييد کرد که خانم سبحانى براى نهادهاى وابسته به خانم عبادى کار مى کرده است.

به گفته خانم علائى: "ارتباط بازداشت خانم سبحانى با کار نهادهاى تحت نظارت خانم عبادى حاکى از وخامت اوضاع در ايران است. ظاهرا به نظر مى رسد حکومت مصمم شده است هرنوع اشاره به اهميت حقوق بشر و آزادى اديان در کشور را سرکوب کند."

در اوایل دی ‌ماه (ماه دسامبر)، جامعۀ جهانى بهائى، بستن مرکز مدافعان حقوق بشر در تهران را محکوم کرد و خواستار بازگشائى آن شد.