ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.01.2009, 1:40
شش دانشجوی دیگر در دانشگاه شیراز بازداشت شدند


زندانی کردن دانشجویان؛ برنامه بی‌رحمانه وزارت اطلاعات برای خاموش کردن صدای‌های منتقد

۲۳ دی ماه ۱۳۸۷- کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که شش دانشجوی دیگر دانشگاه شیراز که بدنبال دریافت احضاریه رسمی برای حضور در اداره اطلاعات شیراز به این اداره مراجعه کردند، بازداشت شدند.

ده دانشجوی دانشگاه شیراز در روز ۱۶ دیماه ۱۳۸۷ احضاریه ای مبنی بر حضور در اداره اطلاعات شیراز ظرف سه روز دریافت کرده بودند. هفت نفر از آنها به اداره اطلاعات مراجعه کردند، ۶ نفر از آنها بازداشت شدند و فقط به خانم محبوبه خادمی پس از بازجویی های مقدماتی اجازه خروج داده شد. شش دانشجوی اخیرا بازداشت شده با خانواده های خود تماسی نداشته اند.

ماموران امنتیتی سعید خلغتبری، عنایت تقوی، عباس رحمتی و احمد کهنسال را در روز ۲۱ دیماه و هادی الم لی و آرش روستایی را در روز ۲۳ دی ماه بازداشت کردند. ۴ دانشجویی که در روز ۱۴ دیماه بازداشت شده بودند با وثیقه های سنگین در طول دو روز گذشته آزاد شدند.

"ما در اعتراض به این وضعیت از مقامات ایران می خواهیم با متوقف کردن سرکوب و جلوگیری از تداوم ایجاد فضای ترس، مانع از آلودگی بیشتر محیط آموزش عالی بشوند." هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در ادامه اعتراض خود چنین گفت: "دانشگاههای ایران اگر به همین روش ادامه بدهند و دانشجویان را مورد هدفها و مداخلات سیاسی قرار بدهند، نمی توانند که سنتهای روشنگری خود را حفظ کرده و رهبران آینده جامعه را بسازند."

محسن زرین کمر با وثیقه ۶۰ میلیون تومان و کاظم رضایی با وثیقه ۵۰ میلیون تومان در روز ۲۲ دیماه آزاد شدند. لقمان قدیری گل تپه و عبدالجلیل رضایی نیز در روز ۲۳ دیماه هر کدام با وثیقه ۵۰ میلیون تومان آزاد شدند.

همه ۱۴ دانشجوی احضار شده که ۱۰ نفر از انها بازداشت شدند و هنوز ۶ نفر همچنان در بازداشت بسر می برند، با اتهامات جدید "اقدام علیه امنیت ملی" و "توهین به مسئولین" در احضاریه های خود مواجه شدند. یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: "تغییر اتهامات دانشجویان ازشرکت ساده در تجمعات دانشجویی شانزدهم و هیچدهم آذرماه به ایجاد بلوا و آشوب و نهایتا به اقدام علیه امنیت ملی، نشان می دهد که این دانشگاه یک موسسه علمی مستقل نیست و نیروهای امنیتی بر آن مسلط اند."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بار دیگر با یادآوری الزامات بین المللی دولت ایران در رعایت حقوق و آزادی علمی، از مقامات ایران خواست که دانشجویان بازداشت شده را فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران همچنین تاکید کرد که سرکوب و محاکمه دانشجویان که منشاء سیاسی دارد باید متوقف شود و حقوق دانشگاهیان در آزادی تشکل، آزادی تجمع مسالمت امیز و آزادی بیان باید رعایت شود.

برای اطلاع بیشتر از حوادث اخیر در دانشگاه شیراز لطفا به این پیوند مراجعه کنید:

http://www.iranhumanrights.org/farsi/shirazstudents05jan09.html