ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.12.2008, 21:39
زندگی  کبودوند همچنان در خطر است


30 آذر ماه 1387- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که علیرغم هشدارهای متعدد در باره در خطر بودن سلامتی محمد صدیق کبودوند و تقاضای رسمی وکیل و خانواده ایشان برای مرخصی پزشکی، هیچکس در قوه قضائیه پاسخگو نیست. در سحرگاه روز بیست و هفتم آذرماه 1387، کبودوند در داخل سلول خود برای بار دوم در 8 ماه گذشته، در زندان اوین دچار حمله قلبی شد و در حال حاضر نیز در وضعیت خطرناکی در سلول سرد خود در بند 209 زندان اوین نگهداشته شده است.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: "بسیار باعث تاسف است که کسانی که این شرایط خطرناک را برای آقای کبودوند ایجاد کرده اند، امروز نه تنها هیچ پاسخی برای حداقل اعزام ایشان به بیمارستانی در خارج از زندان نمی دهند بلکه خانواده نگران محمد صدیق کبودوند را همچنان سرگردان نگهداشته اند."

خام پری ناز باغانی حسنی؛ همسر کبودوند امروز؛ سی ام آذرماه 1387 به همراه سایر اعضای خانواده و خانم نسرین ستوده؛ وکیل ایشان به معاونت امنیت دادگاه انقلاب مراجعه کردند تا در ملاقاتی با قاضی حداد ایشان را از وضعیت خطرناکی که آقای کبودوند در آن سلامتی اش در خطر کامل است، آگاه کنند. خانم حسنی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفتند که" متاسفانه مثل همه 9 باری که قبلا من در این یک ماه به این معاونت و دادگاه انقلاب مراجعه کرده ام، اینبار هم نه تنها آقای حداد را نتوانستیم ملاقات کنیم بلکه بطور مرتب ما را از دفتر معاونت امنیت، به بخش امور زندانها و هئیت نظارت و ازآنجا مجددا به دفتر آقای حداد می فرستادند.ایشان گفتند که بنظر می رسد که همه چیز در دستهای آقای حداد است و ایشان هم از دسترس ما خارج. اما من به آنها گفتم که اگر خدای ناکرده اتفاقی برای آقای کبودوند بیفتد من از معاونت امنیت و قوه قضائیه شکایت خواهم کرد." ایشان توضیح دادند که در واقع بیماری کبد و کلیه آقای کبودوند بخاطر فشارهای حاصل از شرایط ویژه ای است که در زندان بر ایشان بعنوان یک زندانی امنیتی تحمیل شده است.

خانم نسرین ستوده؛ وکیل آقای صدیق کبودوند نیز به کمپین بین المللی حقوق بشر اعلام کردند که وی به همراه خانواده آقای کبودوند، امروز به دادگاه انقلاب و معاونت امنیت مراجعه کردند اما موفق به دیدار قاضی حداد نشدند. خانم ستوده گفتند که "آقای کبودوند، که بخاطر سکته دوم قلبی که در وضعیت کاملا خطر سلامتی قرار دارند،ا تا به امروز حتی یکبار هم مورد ویزیت قرار نگرفتند." امروز آقای صدیق کبودوند در تماس تلفنی خود به خانم ستوده گفتند که وقتی که برای نوبت گرفتن به درمانگاه مراجعه کردند به ایشان گفته شد که در طول یک هفته هر کسی یکبار می تواند به بهداری مراجعه کند و چون ایشان قبلا مراجعه کرده نمی تواند نوبت بگیرد. خانم ستوده امروز تقاضای کتبی برای مرخصی پزشکی را به معاونت امنیت دادگاه انقلاب ارائه کردند. خانم ستوده اعلام کردند که وضعیت خطرناک سلامتی آقای کبودوند حتی قبل از این سکته به دلیل عفونت کلیه و کبد، و بویژه وضعیت پروستات توسط پزشکان بهداری زندان اوین به معاونت امنیت گزارش شده بود و در آن پزشکان توصیه اکید کرده بودند که آقای کبودوند نیاز به یک عمل جراحی فوری دارد و این عمل جراحی مستلزم یکسال بستری و مراقبت در خارج از زندان است. خانم ستوده ابراز امیدواری کردند که قبل از اینکه دیر شود، قوه قضائیه و معاونت امنیت دادگاه انقلاب برخورد شایسته ای با این موضوع بکنند.

کمپین بین المللی حقوق بشر به مقامات ایران هشدار داد که بر طبق قوانین بین المللی آنها کاملا مسئول سلامتی کبودوند میباشند و جلوگیری از درمان پزشکی ایشان عملی غیر انسانی و در نقض فاحش تعهدات ایران میباشد.