ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 13.12.2008, 8:10
بهائیان بازداشت شده در مازندران را آزاد کنید


22 آذر ماه 1387 - کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در باره بازداشتهای اخیر سه بهائی در استان مازندان عمیقا ابراز نگرانی کرد و از مقامات ایرانی خواستار پاسخگویی در برابر این بازداشتها شد.

نیروهای امنیتی دراواخر آبان ماه و اوایل آذرماه سال جاری، در طول ۶ روز، مسعود عطایی، سهیلا مطلبی و انورمسلمی را درشهرهای قائم شهر و ساری در استان مازندران بازداشت کردند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این زمینه گفت: " نگرانی در باره سلامتی و امنیت جانی این بازداشتیان از اینروست که این بازداشتها با یک الگوی سرکوب و روند بازداشت خودسرانه اعضای جامعه بهائیان ادامه دار است." قائمی اضافه کرد "اینکه دولت هنوزدر باره بازداشت 6 عضو شاخص جامعه بهائیان در اوایل سال جاری هیچ توضیحی نداده، خود به این روند نگران کننده دامن می زند."

مسعود عطائیان درتاریخ 27 آبان ماه 1387 در خانه خود در قائم شهر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. نیروهای امنیتی به مسئولیت آقای موحد، خانه عطائیان را تفتیش کردند، تصاویر مذهبی را پاره کردند، کتابهای مذهبی و اسناد مربوط به کار و کامپیوتر شخصی اش را مصادره کردند. عطائیان تاکنون اجازه ملاقات با وکیل خود نداشته و فقط یک تماس کوتاه با خانواده برقرار کرده است.

سهیلا مطلبی در اول آذرماه 1387 در خانه خود در ساری توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شد. آنها بدون ارائه احضاریه و دستور بازرسی، خانه او را تفتیش و اسناد و کتابهای مذهبی او را با خود بردند. سهیلا مطلبی در اداره اطلاعات ساری در بازداشت است و تاکنون با خانواده خود تماس نداشته است. عبدالفتاح سلطانی؛ وکیل مدافع حقوق بشر که دفاع از او را بر عهده گرفته است، هنوز موفق به دیدار با او نشده است. انور مسلمی نیز دو روز بعد یعنی در سوم آذرماه در ساری بازداشت شد.

در سال جاری تعداد دیگری از بهائیان نیز در مازندران بازداشت شدند. طرازالله اللهوردی و همسرش سونیا تبیانیان که در تاریخ 26 مهرماه 1387 در بهشهر بازداشت شدند. سیامک ابراهیمیان که دو سال پیش آزاد شده بود دوباره در تاریخ 14 آبان ماه 1387 در تنکابن بازداشت شد. سیامک که در حال حاضر در زندان است، به 6 ماه زندان و دو سال تبعید در زابل که بیش از 1100 کیلومتر از محل زندگی او فاصله دارد محکوم شده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از جامعه بین المللی می خواهد که در مقابل آزارو اذیت مستمر بهائیان اعتراض کنند واز مقامات ایرانی هم می خواهد که به رفتار غیر عادلانه با بهائیان و بازداشت اعضای جامعه بهائیان در سراسر کشور پایان دهد.