ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 11.12.2008, 17:33
به سلب حق تحصیل از شهروندان افغان‌ ایران اعتراض کنیم

وبلاگ چهار دیواری - پنج شنبه 21 آذر 1387

وقتی به زندگی افغان‌های ساکن ایران فکر می‌کنم٬ احساس می‌کنم حرف‌زدن در باره‌ی هرچیزی پوچ و عبث است. یک‌روز آن‌ها را دسته‌دسته اخراج می‌کنند٬ یک روز اقامت‌ آن‌ها را در بعضی از شهرها و استان‌ها ممنوع می‌کنند و یک‌بار حق تحصیل را از آنان سلب می‌کنند. اقدامات راست‌گراترین احزاب نژادپرست غربی در مقابل کاری که در ایران با افغان‌ها می‌کنند٬ اقداماتی هومانیستی است. دیگر حداکثر پیام نهفته در داستان «اگر یک پیره‌زن یهودی ... فلان شود٬ جادارد که مسلمان از غصه دق کند»٬ این است که مقامات تصمیم‌گیرنده در ایران سخت‌جان‌تر از این‌حرف‌ها هستند. وگرنه٬ هر روز برای دق کردن آن‌ها دلیل کافی بوده و هست.

مدتی پیش که مقامات قضایی اتریش حکم اخراج یک دختر نوجوان بوسنیایی‌الاصل را صادر کرده بودند٬ هم‌کلاسی‌های دخترک و مردم شهر کوچکی که او با مادرش در آن زندگی می‌کرد٬ علیه حکم صادره به خیابان‌ها آمدند. قصدم مقایسه نیست. در ایران ذهنیت مشارکت در امور اجتماعی شکل نگرفته است. اما تأسف‌انگیز این است که می‌بینیم «میهمان‌نوازی ایرانی» و «برادری اسلامی» هم دروغ‌هایی نظیر دیگر یاوه‌های پرطمطراق و توخالی ملتی است که ادعا دارد دوهزاروپانصدسال پیش روی سنگ٬ اعلامیه حقوق بشر تراشیده است.

اما می‌شود افغان‌ها را دلداری داد: دوستان افغان! «ما» در تقسیم نفرت انصاف را رعایت می‌کنیم. سهم شما را همان‌اندازه می‌دهیم که سهم عرب‌ها را. زیاد ناراحت نشوید. «ما» وقتی که یک جوالدوز به شما می‌زنیم٬ هزار سوزن به «ترکه»٬ به «رشتیه»٬ به «کاشانیه»/ به خودمان هم می‌زنیم