ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 08.12.2008, 19:07
طرح «دولت وحدت ملی» در میان گروه‌های حکومتی

عصرایران - تابستان امسال، اخباری از رایزنی های علی اکبر ناطق نوری، روحانی بلندپایه جبهه اصولگرایان - که به اعتدال و میانه روی مشهور است- با اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی به محافل سیاسی و خبری درز کرد که طی آن، این چهار نفر، با نقد وضعیت کنونی جامعه و با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری دهم، طرحی موسوم به تشکیل "دولت وحدت ملی" را مورد بررسی قرار داده بودند.

با توجه به حضور سرشناس ترین روحانیون دو جناح مطرح کشور در این رایزنی ها، به زودی موضوع طرح وحدت ملی در جلسات داخلی احزاب و گروه ها به عنوان یک گزاره جدی مطرح شد و در اندک زمانی سر از رسانه ها درآورد.

نشست های بعدی با حضور دیگر چهره های سیاسی جریان های مختلف صورت گرفت و حتی سخن از تشکیل یک "لویی جرگه" به میان آمد تا در نهایت کاندیدایی جامع الاطراف که یک وفاق ملی بر روی وی وجود داشته باشد، به عنوان نماینده لویی جرگه "میانه روهای هر دو جریان راست و چپ" وارد عرصه انتخابات شود.

با این حال، در شهریوری که گذشت، ناطق نوری در حاشیه مراسم بزرگداشت تهیه لاجوردی در گفت و گو با خبرنگاران، جمله ای گفت که همانند آبی سرد بر "آتش گر نگرفته دولت وحدت ملی" ریخته شد؛ او گفت: "پیشنهاد دولت وحدت ملی در نطفه منتفی شد" و توضیح داد: "این یک پیشنهاد کلی بود که گفتیم همه جمع شوند بر کسی اتفاق نظر داشته باشند که پایبند اصول و ارزش های انقلاب باشد و قابل پذیرش جریان ها ولی متاسفانه هر گروهی دنبال کار خودش هست و آتش را برای نان خود می خواهد."

لاریجانی به جای ناطق نوری

با اظهارات ناطق نوری ، بسیاری گمان بردند که طرح وحدت ملی، واقعا در دستور کار فعالان ارشد سیاسی کشور کنار گذاشته شده است اما رویدادهای بعدی نشان داد که این آب، نتوانسته است آن "آتش هنوز گر نگرفته" را به طور کامل سرد و خاموش کند.

با این حال، در مراحل بعدی، ناطق نوری، همانند قبل ، در قالب میدان دار این طرح ظاهر نشد بلکه یار دیرین او، علی لاریجانی، که اینک ریاست مجلس هشتم را بر عهده دارد، وارد گود شده است.

لاریجانی در انتخابات گذشته، گزینه ناطق نوری برای ریاست جمهوری بود که ناکام ماند اما در انتخابات داخلی مجلس برای تعیین رییس مجلس، ناطق نوری، برای او سنگ تمام گذاشت و با رایزنی هایی که کرد، توانست نظر اکثریت نمایندگان را برای رای دادن به هم ولایتی‌اش جلب کند و بدین ترتیب، حداد عادل، از راس مجلس به زیر آمد و به ریاست کمیسیون فرهنگی بسنده کرد.

علی لاریجانی درباره طرح دولت وحدت ملی می گوید: «اینكه روی مسائل مهم كشور كه وحدت ایجاد می‌كند،‌ اگر بین جریان‌های سیاسی وحدتی وجود داشته باشد، ‌آیا بد است؟ بد كه نیست. اگر كسی این را بد بداند مشكل نظری دارد. اینجانب در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تلاش می‌كردم تا روی مشتركات كار كنیم امروز هم شرایط حساسی داریم.

نكته بعدی این است كه در جریان اصولگرایی مجلس بر سر یك سری چیزها وحدت داریم. یك جاهایی هم تكثر است و باید تكثر را محترم بشماریم. نه اینكه بگوییم اگر این است، پس اعدامش كنید.

در مسائل سیاست داخلی هم موضوع مهم دیگر این است كه اگر ما با گروه‌های مختلف سیاسی روی یك سری چیزها وحدت و بر روی مسائل دیگر اختلاف داشته باشیم، این شفافیت می‌تواند مفید باشد.

گروه‌های سیاسی ضمن اینكه می‌توانند كاندیدا و مبنایی برای خود داشته باشند، می‌توانند حركت وحدت‌آمیزی را در كشور دنبال كنند. نه اینكه روی افراد خط قرمز بكشند. افرادی كه ذهن خیلی بسته‌ای دارند و سواد كمی دارند و فكر می‌كنند به ازای هر تفاوت باید طرف مقابل را حذف كرد، این فكر خیلی بدی است و یك فكر انحرافی است كه به ضرر كشور هم می‌باشد.

اگر وحدت ملی را می‌خواهیم باید تنوع فكری را بپذیریم. اگر كسی بخواهد این تنوع را از بین ببرد، به نظر من تئوری پیشرفت فكر سیاسی را در جامعه نفهمیده است.

اینكه در انتخابات وحدت ملی توجه شود امری لازم است و من این موضوع را خطرناك نمی‌دانم، بلكه مفید هم می‌دانم. توجه داشتن به معنای این نیست كه كاندیدا هم نداشته باشند. گروه‌ها می‌توانند كاندیدا داشته باشند و تا آنجا كه می‌توانند به هم نزدیك شوند. این به معنای حذف كسی نیست و اشكالی هم ندارد.

اصولگرایان و دیگر گروه‌ها هم می‌توانند به هم نزدیك شوند،‌ ما با این مخالف نیستیم. در یك جامعه كه بین جریان‌های عمیق موجود در آن روی مسائلی وحدت وجود نداشته باشد حتما شكاف‌های سیاسی و اجتماعی بوجود می‌آید و دشمن در همین شكاف‌ها زندگی می‌كند. بنابر این تئوری وحدت ملی هم در میان اصولگرایان و هم در بین دیگر گروه‌ها خوب است.

به نظر اینجانب در انتخابات آینده ریاست جمهوری افرادی كه كاردان هستند و می‌توانند وضعیت كشور را سامان دهند نباید حذف شوند، ‌البته نباید خیلی تكثر باشد تا مردم نتوانند انتخاب كنند.»

اصلاح طلبان

این طرح ، از سوی چهره های اصلاح طلب نیز با استقبال مواجه شده است چه آنکه به قول ماشاءالله شمس الواعظین، با تشکیل دولت وحدت ملی، دولت آینده هر 9 روز با یک بحران مواجه نمی شود و جامعه سیاسی ایران الگوی جدیدی از تعامل نیروهای سیاسی را زیر چتر یک دولت تجربه می کند.

همچنین حزب کارگزاران نیز در گردهمایی اخیر خود به طور رسمی از طرح دولت وحدت ملی حمایت کرد و غلامحسین کرباسچی دبیرکل این حزب در اختتامیه این گردهمایی گفت: تشکیل دولت وحدت ملی از همه نیروهای فعال کشور ضروری است تا تضمینی برای توسعه کشور باشد.

وی افزود: نیروهای دلسوز دو جناح می توانند ائتلاف کنند که در این زمینه، حداقل تضمین هایی باید وجود داشته باشد که به مذاکرات فشرده نیازمند است اما باید دلسوزانه به نتایجی رسید تا چهره های ملی و مورد قبول مردم در دو جناح نتایجی را کسب کنند.

در همین حال، عطریانفر نیز با استقبال از طرف تشکیل دولت وحدت ملی گفت: وقتی سخن از وحدت ملی می شود، نمی توان جریان ریشه دار گروه های اصولگرا را خارج از این ایده قرار داد، گروه هایی با محوریت شخصیت هایی مانند ناطق نوری و ولایتی که می توانند تاثیرگذار باشند باید در تشکیل دولت وحدت ملی مورد توجه قرار گیرند.

مخالفت ها

طرح وحدت ملی، مخالفانی هم دارد. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شناخته شده ترین مخالف این طرح در میان اصلاح طلبان و حامیان دولت احمدی نژاد نیز مهم ترین مخالف آن در بین اصولگرایان هستند.

محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در این باره می گوید: این دولت وحدت ملی نتیجه فرافکنی جناح راست از مشکلات فعلی است. آنها چون می بینند دولت فعلی کارها را به سمتی کشانده که می خواهد به هر شکلی خود را از زیر بار مسوولیت این وضعیت خلاص کند، به دنبال یک سری کارهایی هستند که هم بتوانند بخش عظیمی از جناح راست را به دست آورند و هم بخشی از جبهه اصلاحات را به سمت خود بکشانند ولی بعید می دانم در این کار توفیقی به دست بیاورند چون اگر خاتمی وارد عرصه انتخابات شود آنها ناگزیر می شوند از کسی حمایت کنند که مشکلات فعلی مترتب آنها نباشد.

وی تاکید می کند که دولت وحدت ملی فقط با خاتمی امکان تحقق دارد.

این جمله اخیر سلامتی، قرابت غریبی با موضع حامیان دولت از جمله حسین شریعتمداری دارد که نه تنها تحقق دولت ملی را با احمدی نژاد متصور می دانند بلکه معتقدند که دولت کنونی هم دولت وحدت ملی است.

در واقع مهم ترین و قوی ترین مخالف طرح دولت وحدت ملی، حامیان دولت نهم و در راس آنها، شخص محمود احمدی نژاد است که با نرفتن به همایش 30 سال قانونگذاری در مجلس که توسط لاریجانی شکل گرفته بود، به این طرح روی خوش نشان نداد.

این همایش که در آن از همه جناح ها و گروه ها حتی از ملی مذهبی ها نیز حضور داشتند، در واقع، تلاش رسمی لاریجانی برای پیش بردن ایده دولت ملی بود.

همایش 30 سال قانونگذاری، روز بعد از برگزاری، مورد انتقاد و حتی طنز و طعنه کیهان قرار گرفت و روزنامه وطن امروز که به مدیرمسوولی مهرداد بذرپاش (رییس ستاد انتخاباتی احمدی نژاد در انتخابات گذشته) منتشر می شود نیز به آن حمله کرد. سپس روزنامه دولتی ایران پروژه دولت وحدت ملی را "فریبکارانه" نامید و محمد علی رامین، از نزدیکان شاخص احمدی نژاد گفت که به دولت وحدت ملی نباید حتی فکر هم کرد.

فاطمه آلیا، عضو رایحه خوش خدمت نیز این طرح را "حقه ای از سوی کارگزاران" دانست و از اصولگرایان خواست که در مقابل این "نیرنگ" هوشیار باشند و سرانجام حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله روز گذشته کیهان با تیتر "یک داغ بس است برای قبیله" طرح دولت وحدت ملی را "میدان دشمن" دانست که بر اساس قرائن و شواهد، آمریکا در راستای تغییر محور "اصولگرایی- اصلاح طلبی" به "موافقان و مخالفان دولت" به دنبال آن است.

وی همچنین وعده داد که در آینده نزدیک به "نقش دقیق دشمن خارجی در این پروژه" ، همراه با "اسناد غیر قابل انکار" آن خواهد پرداخت.

به هر حال، برغم موافقت ها و مخالفت های موجود درباره طرح دولت وحدت ملی، اینک این موضوع به یک سوژه رو به رشد انتخاباتی تبدیل شده است که می تواند محور منازعات سیاسی- انتخاباتی در ماه های باقی مانده تا خرداد 1388 باشد؛ خردادی که مانند بسیاری از خردادی های سی سال گذشته، آبستن رویدادهای بزرگی است.