ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 07.12.2008, 13:03
بزرگداشت ۱۶ آذر در دانشگاه تهران

خبرنامه امیرکبیر: علیرغم حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی و پلیس ضدشورش از صبح امروز در تمامی خیابان های نزدیک به دانشگاه تهران، بسیاری از دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور توانستند برای برزگداشت روز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران حضور یابند.

دانشجویان در ساعت ۱۲ ظهر امروز با شکستن درب دانشگاه تهران توانستند وارد دانشگاه شده و در تجمع “دانشگاه، فریاد آزادی” شرکت کنند. از صبح امروز حراست دانشگاه تهران به کمک نیروهای امنیتی به طرز وحشیانه ای به ضرب و شتم دانشجویان پرداخته اند. بنابر گزارش ها تاکنون دانشجویان بسیاری مضروب شده اند که حال برخی از آنان وخیم است. حراست دانشگاه تهران با ضرب و شتم یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، سر وی را به گیت های امنیتی کوبیده است که وی تاکنون بیهوش است. همچنین تعدادی از دانشجویان نیز در هنگام تلاش برای وارد شدن به دانشگاه تهران آسیب دیده اند.

پلیس ضدشورش همچنین با دانشجویانی که نتوانسته بودند وارد دانشگاه شوند و قصد حضور در پشت نرده های دانشگاه تهران را داشتند به شدت برخورد می کرد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویانی که از دیگر دانشگاه ها وارد دانشگاه تهران شده بودند، با سر دادن شعارهایی نظیر “مرگ بر دیکتاتور” ، “نصر من الله و فتح قریب..ننگ بر این دولت مردم فریب”، “دانشجو،می میرد،ذلت نمی پذیرد” ، “محمود احمدی نژاد، عامل تبعیض و فساد” و خواندن سرود یاردبستانی به دانشجویان دانشگاه تهران در مقابل دانشکده پزشکی پیوستند. دانشجویان همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: ” با تهدید و احضار آرام نمی شویم” ، ” حقوق زنان، حقوق بشر” ، “آزادی پوشش حق ماست” و “دانشجو،دانشجو،اتحاد،اتحاد”.

در این تجمع نمایندگان دفتر تحکیم وحدت و انجمن های اسلامی کشور و فعالین دانشجویی دانشگاه های مختلف کشور به سخنرانی پرداختند.



مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات تحکیم وحدت در بخشی از سخنان خود گفت: “ما امروز اینجا جمع شده ایم تا بگوییم برای ارزش های دانشجو ایستاده ایم و در برابر ظلم می ایستیم. کسانی که ادعا می کردند تجمع ۴۰۰۰ نفری برگزار می کنند و دیروز دیدیم که ۴۰۰ نفر را توانستند با اتوبوس وارد دانشگاه کنند، کجا هستند تا تجمع واقعی دانشجویان را ببینند.”

وی ضمن تاکید به اتحاد دانشجویان با معلمان و کارگران گفت: “مگر ما جز آزادی بیان و تشکل های آزاد دانشجویی چه می خواهیم. مگر ما جز نشریات آزاد دانشجویی و آزادی دانشجویان چه می خواهیم؟”

در همین حال دانشجویان با سر دادن شعار “دانشجوی زندانی آزاد باید گردد” حمایت خود را از تمامی دانشجویان زندانی اعلام کردند.

عربشاهی همچنین گفت: “ما می خواهیم فرزاد کمانگر معلم در آستانه اعدام آزاد شود و به سر کلاس هایش برگردد.”

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، در ادامه این تجمع مرتضی سیمیاری از دفتر تحکیم وحدت گفت: “جنبش دانشجویی با حضور خود نشان خواهد داد که ایستاده است و تبعید و اعدام هیچ اثری بر او ندارد.” وی افزود: “۱۶ آذر دو هدف مهم داشت: نه به دولت استبدادی و دولت نظامی، نه به استبداد و نه به استعمار. باید در جریان دانشجویی تعامل باشد تا جریان اتتظامی و رانتی آن را حذف نکند.”

در ادامه حبیب فرحزادی، نماینده انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران، ضمن اعتراض به حمله ماموران امنیتی به خانه سه تن از اعضای انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران در شب گذشته گفت: “اکنون اوین را وارد دانشگاه کرده اید.” وی افزود: “این لشگر کشی واقعا برای چیست، به کمیته احضار می شویم، به زندان می رویم، ما نفس می کشیم، آن قدر که نیروهای ضد شورش را به خیابان بکشیم.”

در ادامه مجید توکلی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از کلیه دانشجویان به دلیل اینکه برای آزادی وی و احمد قصابان و احسان منصوری تلاش کردند، تشکر کرد.

وی افزود: “حق کشی، آزادی ستیزی، سرکوبی نهادهای مدنی، جفا به زنان و دختران دانشجو، سانسور شدید رسانه ای،تبدیل رسانه های ملی به مونولوگ حاکمیت، پر شدن زندان ها از روشنفکران، همه اینها تبدیل اتفاقات روزمرده در کشور شده است.

امروز سرزمین ما با سیاست های نادرست اقتصادی دولت مستبد، فقیرتر و آسیب های فراوان اجتماعی را سبب شده است. امروز شعبان بی مخ ها دولت را به تاراج می بردند، امروز شعبان بی مخ ها در لوای ناصرالدین شاه در آمدند. بر باد دهی عزت و شرف ایرانی و هر گونه آزاد اندیشی، فروش خزر، نشستن زیر سایه خلیج عربیه، کمک به ونزوئلا و کوبا امروز بدتر از گلستان در حال پبگیری است.

در این تجمع مهدیه گلرو دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه که چندی پیش به دلیل تحصن یک هفته در زندان بود گفت: “خوشحالم که پس از یک هفته آزاد شدم تا یک ۱۶ آذر دیگر در جمعیت دانشجویان صحبت کنم و به پلیسها، حراستی ها و امنیتی ها بگم که من خواهان گرفتن حق تحصیل و حق آزادی آکادمیک خود هستم و حق خود را از آنان مطالبه می کنم.”

وی افزود: “آمده ایم تا بگوییم هر چند چکمه های استبداد روی گلوی ما باشد، نمی گذاریم که حراست جای خالی ساواک را پر کند. آمده ایم تا بگوییم که اگر دانشگاه را زندان کنند، ما زندان را دانشگاه می کنیم.”

سخنران بعدی نسیم سرابندی دبیر کمسیسون زنان دفتر تحکیم وحدت بود که گفت: “ما آمده ایم که بگوییم اجازه نمیدهیم که طرح هایی نظیر بومی سازی در مجلس تصویب شود. اجازه نمیدهیم که حوادثی نظیر دانشگاه زنجان، سهند و… که در آن دختران دانشجو مورد تعرض، تجاوز، و خشونت مسئولین حراست و کمیته های انضباطی دانشگاهها واقع شده اند تکرار شود. اجازه نمیدهیم که خشونت علیه دختران در دانشگاه ها رایج شود.”

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد اعلام کردند که طی سال گذشته با ۸ بازداشت، ۱ خودکشی، ۳۸ توقیف نشریه، ۱۳ انحلال تشکل و ۱۳۴ حکم انضباطی مواجه شده اند.