ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 01.12.2008, 22:13
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا

دویچه وله: باراک اوباما، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز دوشنبه، اول دسامبر، وزیر خارجه‌ و مشاور امنیت ملی خود را معرفی کرد. هیلاری کلینتون، سناتور نیویورک و رقیب اوباما برای نامزدی ریاست جمهوری از حزب دموکرات، مسئولیت وزارت خارجه را برعهده خواهد داشت و جیم جونز، فرمانده سابق ناتو، مشاور امنیت ملی دولت اوباما خواهد بود. رابرت گیتس، وزیر دفاع کابینه جورج بوش، دستکم برای یک سال آینده در سمت خود ابقا شده است.

اوباما پیش‌تر خانم ژانت ناپولیتانو، فرماندار ایالت آریزونا را به عنوان وزیر امنیت داخلی منصوب کرده بود. اریک هولدر، پست وزارت دادگستری را برعهده‌ خواهد داشت و خانم سوزان رایس، مشاور اوباما در سیاست خارجی، سفیر ایالات متحد‌ه‌ی آمریکا در سازمان ملل متحد خواهد بود.

باراک اوباما در سخنرانی خود در شیکاگو به هنگام معرفی وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی خود گفت، ایالات متحده‌ی آمریکا در دو حوزه‌ی سیاست خارجی و امنیت ملی باید راهبردهای تازه‌ای را در پیش گیرد تا از همه‌ی قدرت و امکانات آمریکا برای بازیابی اقتدار کشور استفاده نماید. اوباما تاکید کرد که تیم او برای آغازی نو مصمم است.

اوباما درباره هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌اش گفت، کلینتون از هوش و استعداد خارق‌العاده برخوردار است. اوباما افزود، او افتخار می‌کند که خانم کلینتون پیشنهاد پست وزارت خارجه را پذیرفته است. خانم کلینتون از اعتماد کامل او برخوردار است، با بسیاری از سیاستمداران برجسته‌ی جهان آشناست و در موقعیتی است که منافع ایالات متحده‌ی آمریکا را در جهان نمایندگی کند.

خانم هیلاری کلینتون در نخستین اظهارات خود پس از اعلام رسمی انتصاب‌اش به وزارت خارجه، گفت، ایالات متحده‌ی امریکا به جای مخالفان، به شرکا و متحدین بیشتری نیاز دارد. او گفت، با توجه به چالش‌های جدی‌ا‌ی که جهان با آن مواجه است، ایالات متحده‌ی آمریکا باید همه‌ی امکانات و ابزارهای سیاسی لازم را به کار گیرد تا صلح و آزادی در جهان را تضمین کند. هیلاری کلینتون تاکید کرد، آمریکا نمی‌تواند مسائل جهان را بدون کمک جهان حل و فصل نماید و جهان نیز بدون کمک آمریکا قادر به حل مسائل و مشکلات نخواهد بود. به گفته‌ی وی، قدرت نظامی به تنهایی برای تضمین ایده‌آل‌های آمریکا کافی نیست.

اوباما در سخنرانی خود در شیکاگو با اعلام ابقای رابرت گیتس، وزیر دفاع جورج بوش در پست خود، گفت، رابرت گیتس جمهوری‌خواه ماموریت دارد که جنگ در عراق را به طور مسئولانه‌ای به پایان برساند و کنترل عراق را به نیروهای امنیتی آن کشور واگذار نماید. اوباما افزود، در افغانستان نیز باید پیروزی بر طالبان به دست آید.