ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 17.11.2008, 10:07
استقلال کانون وکلا را پاس داریم

بیانیه كانون مدافعان حقوق بشر در خصوص كانون وكلا

استقلال کانون وکلا را پاس داریم

در طول تاریخ احراز شده است که انسان مدافع باید مستقل و منفک از هر گروه و دسته‌ای باشد که چون و چرا را به او القا کنند و نگرش و گزینش خاص را از او انتظار داشته باشند.

این فلسفه متین عامل آن شدکه تجربه طولانی مدافعان حقوق انسانی در نهالستان اندیشه بدین ثمره دست یابد که وکیل مدافع و تشکیلات حامی و ناظر او باید مستقل و متکی به خود باشد و از هر فرمان و دستور و امریه‌ای به دور قرار گیرد. مگر ضوابطی که همان کانون مستقل عهده دار پذیرش و اجرای آن است.

علی‌رغم اینهمه اصول غیر قابل انکار که در کوله بار دفاع از انسان و حقوق وی جمع گردیده گهگاه تصمیماتی اخذ می‌شود که با بنیان این علم و تجربه مغایر است.

ایجاد بسیج و استقرار نیروی نظامی در کانون وکـلا ، در زمــره مواردی است که با این اصـــول در نمی‌آمیزد. به استناد ماده ۱ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری: " کانون وکلای دادگستری مؤسسه‌ای است مستقل و دارای شخصیت حقوقی که در مقر هر دادگاه استان تشکیل می‌شود... "

بر طبق ماده ۲ لایحه قانونی مرقوم هیأت مدیره عهده دار اداره امور مربوط به کانون بوده و رییس هیأت، سمت ریاست کانون را دارد و نماینده قانونی کانون در کلیه مراجع رسمی است.

باید از یاد نبریم که در پیشینه حکمت عملی این سرزمین است: "هرکسی را بهر کاری ساختند" و بر این مبنا هر کاری را به کاردانی و هر راهی را به راه داری.

نه تجربه دیگر کشورها نه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا و نه عرف و منطق بر چنین تأسیسی در کانونی مستقل روا نمی‌دارد. گستره فعالیتهای نظامی و انتظامی در مقررات مختلف تعریف و تبیین شده است. تسری آن به یک کانون مستقل که تکالیف و اهداف آن منجزاً در قانون آمده است ، به دور از وجاهت منطقی است.

کانون مدافعان حقوق بشر
27/8/1387