ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.11.2008, 17:13
هفته نامه «شهروند امروز» توقیف شد

بی‌بی‌سی: "عليرضا ملکيان"، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که هفته نامه شهروند امروز "به دليل رعايت نکردن زمينه انتشار توسط هيات نظارت بر مطبوعات، توقيف شده است."

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا، آقای ملکیان افزود: "هيات نظارت بر مطبوعات بر اساس بند ب ماده هفت قانون مطبوعات مبني بر مغايرت با آنچه در پروانه نشريه در مورد زمينه انتشار آمده، اقدام به توقيف "شهروند امروز" کرده است. "

همزمان عیسی سحر خیز، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نیز در گفتگویی با بی بی سی تایید کرد که نشریه شهروند توقیف شده است. او افزود که توقیف نشریه هنوز رسما و کتبا به نشریه ابلاغ نشده است.

به گفته آقای سحر خیز علیرغم ابهاماتی که در خصوص دلایل توقیف نشریه وجود داشت، اتهام اصلی وارد شده به نشریه وارد شدن به حوزه سیاسی است بدون آنکه این نشریه مجوز این فعالیت را داشته باشد.

پیشتر در حالی که خبرها از توقیف هفته نامه "شهروند امروز" حکایت داشت، محمود علیزاده طباطبایی وکیل این هفته نامه به بی بی سی گفت که خبر توقیف این نشریه را در سایت ها دیده است. آقای علیزاده به بی بی سی گفت که از هیچ مرجع رسمی خبری در این زمینه دریافت نکرده است."

بر اساس گزارشها مجوز شهروند امروز فرهنگی و هنری است و هیات نظارت معتقد است که این نشریه از محدوده ای که در امتیاز نشریه پیش بینی شده، خارج شده است به این معنی که مجوز شهروند امروز فرهنگی و هنری است و نباید مطالب سیاسی چاپ کند.

توقیف هفته نامه شهروند امروز بعد از آن اعلام شد که آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، در جمع کارگزاران اجرایی حج از فضای مطبوعاتی کشور ابراز ناخرسندی کرد.

آقای خامنه ای از تلاش برخی افراد برای سیاه نمایی در فضای جامعه و ایجاد اغتشاش ذهنی و تردید در مردم انتقاد کرد و گفت:"دستاوردهای نظام اسلامی به راحتی محقق نشده است که عده ای بخواهند به دلیل اغراض شخصی و دشمنی با دولت در اصل نظام خدشه وارد کنند."

رهبر ایران با انتقاد از فضای تبلیغاتی و مطبوعاتی گفت:"این فضای بی بند و باری در حرف زدن و اظهار نظر علیه دولت، مسائلی نیست که خداوند به آسانی از آنها بگذرد."

شهروند امروز ابتدا در شهر اصفهان منتشر می شد ولی انتشار آن از ابتدای سال 1376 به تیم محمد قوچانی سردبیر سابق روزنامه های شرق و هم میهن سپرده شد. از آن زمان تاکنون، تیم شهروند امروز 70 شماره منتشر کرده است.

این هفته نامه رنگی و پرخواننده موضوعاتی نظیر سیاست، اقتصاد، هنر و ادبیات را پوشش می داد و در طول انتشار با اقبال گسترده ای مواجه بود.

شرکت پیوند سلیم صاحب امتیاز شهروند امروز است و محمد عطریانفر مدیر سابق روزنامه همشهری و شرق، رئیس شورای سیاستگذاری این هفته نامه است.

برخی از گزارشها نداشتن مدیر مسئول را نیز یکی از دلایل توقیف این نشریه اعلام کرده اند اما همین گزارشها نشان می دهد که گردانندگان این نشریه چند نفر را برای مدیر مسئولی به وزارت ارشاد معرفی کرده اند اما این وزارتخانه هنوز در زمینه صلاحیت این افراد برای مدیر مسئولی پاسخ نداده است.

گفته می شود وزارت ارشاد مدیر مسئولی محمد عطریانفر را نپذیرفته و گردانندگان این نشریه، دو ماه و نیم پیش محمود علیزاده طباطبایی وکیل این نشریه را به عنوان مدیر مسئول به هیات نظارت معرفی کرده اند.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، بررسی ها برای مدیر مسئولی وی بر هفته نامه شهروند امروز هنوز ادامه دارد و وزارت ارشاد هنوز جواب منفی نداده است.

در طول سالهای اخیر نشریات همواره از سوی قوه قضائیه توقیف موقت می شدند اما از سال گذشته هیات نظارت جانشین قوه قضائیه شده است. بر اساس گزارشها در سه سال گذشته بیشتر از 40 نشریه از سوی هیات نظارت توقیف شده است.

روزنامه های "شرق" و "هم میهن" در سال گذشته و روزنامه "تهران امروز" نیز تیر ماه امسال از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شده اند. ماهنامه "زنان" نیز بهمن ماه سال گذشته بعد از 16 سال فعالیت، توقیف شد.

نشریات "مدرسه"، "دنیای تصویر"، "هفت"، "صبح زندگی"، "تلاش"، "به سوی افتخار" و شوک"ا نیز از جمله نشریاتی هستند که به دستور هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شده اند.