ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.11.2008, 1:34
پیروزی تاریخی باراک اوباما

باراک اوباما، با یک پیروزی تاریخی و درخشان به عنوان چهل و چهارمین رییس جمهوری آمریکا انتخاب شده است. براساس آخرین نتایج آرا، اویاما ۳۴۹ رای کالج انتخاباتی را بدست آورده است،‌ در حالیکه مک کین تنها به ۱۶۳ رای کالج انتخاباتی دست یافته است.

با اعلام نتیجه انتخابات، بسیاری از مردم با حضور در خیابان های نیویورک و واشینگتن، پیروزی باراک اوباما را جشن گرفتند.

در تاریخ آمریکا این میزان مشارکت در انتخابات بی‌سابقه بوده است. از ۲۱۳ میلیون واجد شرایط، نزدیک به ۱۸۰ میلیون نفر برای دادن رای ثبت نام کرده بودند. باراک اوباما نخستین آمریکایی افریقایی تباری است که به عنوان رییس جمهوری این کشور انتخاب می شود.

در مقایسه با انتخابات قبل آقای اوباما نه تنها رای اکثر ایالاتی که در سال ۲۰۰۴ به جان کری، نامزد وقت حزب دموکرات رای دادند را مجددا کسب کرد، بلکه در سه ایالت دیگر هم که در دوره قبل به جورج بوش رای داده بودند، پیروز شد.

بر اساس نتایج به دست آمده و پیش بینی های انجام شده برمبنای نتایج، آقای اوباما علاوه بر پنسیلوانیا، آراء ایالت های ورمونت، نیوهمپشایر، ایلینوی، دلاور، ماساچوست، کلمبیا، مریلند، کانتیکات، مین، میشیگان، مینه سوتا، نیویورک، رود آیلند، ویسکانسین و نیوجرزی را به دست آورده است و جان مک کین هم در کنتاکی، کارولینای جنوبی، اوکلاهما، آرکانزاس، آلاباما، کانزاس، داکوتای شمالی، وایومینگ، جورجیا، یوتا، میسیسیپی، و تنسی موفق بوده است.

ایالت اوهایو که در سال ۲۰۰۴ به جورج بوش رای داد، نقشی عمده در پیروزی نامزد موفق در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایفاء می کرد و تا کنون هیچ کدام از نامزد های جمهوری خواه نتوانسته بودند بدون پیروزی در ایالت اوهایو به مقام ریاست جمهوری آمریکا دست یابند.

هر یک از دو نامزد برای پیروزی در انتخابات می بایست حداقل ۲۷۰ رای کالج انتخاباتی را کسب می کردند.



عوامل کلیدی در انتخاب رای‌دهندگان

برخی نظرسنجی‌های پس از رای گیری حاکی از آن هستند که اکثریت رای دهندگان انتخاب خود را با توجه به وضعیت اقتصادی و بحران مالی جهانی انجام داده اند و مسئله عراق، مبارزه با تروریسم و وضعیت سیستم بهداشتی آمریکا برای آنها از اولویت پایینتری برخوردار بوده است.

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی ها یک سال قبل اولویت غالب رای دهندگان مسئله عراق بود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس هم گزارش داده بیش از ۹۰ درصد شرکت کنندگان در انتخابات هم در نظرسنجی های پس از رای گیری اعلام کرده‌اند مسئله نژاد تاثیری در رای آنها نداشته است و تقریبا به همین میزان هم معتقدند سن دو نامزد در انتخاب آنها بی تاثیر بوده است.

پذیرش شکست از سوی مک کین

جان مک کین، نامزد حزب جمهوریخواه در میان هوادارانش ظاهر می‌شود و اعلام می‌کند که رقیب او برنده شده است. او می‌گوید که پیش از آمدن به سالن سخنرانی‌، به چهل‌ و چهارمین رئیس جمهور آمریکا تبریک گفته است.

آقای مک کین که در فونیکس آریزونا صحبت می کرد، از شخصیت باراک اوباما تقدیر کرد و از مرگ مادر بزرگ رییس جمهوری آینده آمریکا ابراز تاسف کرد. مک کین در این سخنرانی هوادارانش را تسکین می‌دهد و از آنها می‌خواهد، با تمام قوا به باراک اوباما برای ساختن آینده‌ای بهتر کمک کنند. مک کین در پایان گفت: «برای رقیب تاکنونی و رئیس جمهور از این پس خود، آرزوی خوشبختی می‌کنم.»

نظام انتخاباتی آمریکا

در آمریکا رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب نمی شود بلکه در سیستمی به نام کالج انتخاباتی برگزیده می شود.

براساس این سیستم در واقع هر ایالت به طور جداگانه رای گیری برگزار می کند. یکی از اهداف بنیانگذاران آمریکا از طراحی این سیستم حفظ اهمیت ایالات در انتخابات بوده است تا نامزدها فقط بر شهرها و مراکز پرجمعیت تمرکز نکنند.

نامزدی که در هر ایالت بیشترین آرا را به دست آورده باشد مجموع آرا کالج انتخاباتی آن ایالت را به دست می آورد و کسی که ۲۷۰ رای جمع آوری کند، به ریاست جمهوری خواهد رسید. ملاک تعیین تعداد آرای کالج هر ایالت جمعیت آن است.

برای مثال اوهایو که سال ۲۰۰۴ به جورج بوش رای داد دارای ۲۰ رای در کالج انتخاباتی است که آن را به یکی از بزرگترین ایالات غیرقابل پیش بینی تبدیل می کند. پنسیلوانیا ۲۱ رای در کالج انتخاباتی دارد و در سال ۲۰۰۴ به دموکرات ها تعلق گرفت.

منابع: بی‌بی‌سی، رادیو فردا، اشپیگل، دویچه وله