ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.11.2008, 23:14
طنین زنگهای نقض حقوق بشر


بیانیه مطبوعاتی كانون مدافعان حقوق بشر در خصوص نقض حقوق بشر

طنین زنگهای نقض حقوق بشر

گامهای ناقضان حقوق بشر پرشتاب شده است‌. به گونه‌ای که فرصت دفاع حذف می‌شود و فرصت گفتگو لغو‌.
اقدام دولت جمهوری اسلامی جهت جلوگیری از سخنرانی سرکار خانم شیرین عبادی در اجلاس مورخ ۱۳ و ۱۴ آبان ماه ۱۳۸۷ در کشور مالزی بی‌توجهی به حقوق بنیادین بشری است. معیار شایسته جهت تشخیص صحت و سقم این اقدامات میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که دولت ایران و مالزی آنرا امضا نموده‌اند و وفق ماده ۲۷ کــنوانسیون وین مصوب ۲۹ می‌ ۱۹۶۹ امکان تخــطی از آن در نگرش حقوق بین‌الملل امکان پذیر نیست‌.

۱۱ سال زندان برای صادق کبودوند که صرفاً پای در تشکیل یک نهاد حقوق بشری نهاده است ، باعث تعجب و تحیر است‌. محاکمه وی در یک دادگاه اختصاصی به دوراز ضوابط ناظر بر محاکم عمومی مغایر معیارهای دادرسی عادلانه است و نشانگربی توجهی به حقوق انسانی است‌.

محدودیت‌های اعمال شده درباره آداب و رسوم و عبادات اهل تسنن و جلوگیری از ساختن مسجد و تخریب ابنیه عبادی آنان مخالف حقوق مسلم آدمی است و با هیچیک از معیارهای پذیرفته شده درقانون اساسی و قواعد بین الملل عمومی همسو نیست‌.

تصمیم برعبور مترو از خیابان چهار باغ اصفهان یک آسیب جدی بر میراث ملی ارزیابی می‌شود که سرزنش جهانی را به همراه خواهد داشت‌.

سوگوارانه آنکه، دادگستری اصفهان پس از مشورت با اداره حقوقی قوه قضاییه کشور تصمیم به تعطیل و توقف این عبور زیان بار گرفت و رأی مزبور به متهمان ابلاغ گردید ولی با وجود این مدیران شهری ، بی توجه به تصمیم دادگستری در مخالفت با اقدامات مغایر تصمیمات شورای عالی ترافیک و مصوبات سازمان میراث فرهنگی و مخالف مصالح میراث فرهنگی که عامل تزلزل و بی اعتبار ساختن میراث گرانقدر فرهنگی است ، به کار خود ادامه دادند‌.
اکنون تکلیف دادستان کل کشور است ، که مستنداً به صراحت ماده ۴۲ قانون‌.الف‌. د‌. ک از دادستان استان تعقیب قانون گریزان و بانیان تخریب آثار فرهنگی را خواستار شود‌.

رعایت حقوق اقلیت‌ها که عامل ایجاد امنیت و تقویت هویت اقوام ایرانی است در صدر تکالیف مدیران و مسئولان در سراسر کشور است‌.

توجه و دقت به این موارد بویژه در مرزها و خطه کردستان و بلوچستان برای حفظ همبستگی ملی و تقویت آن عنایت بیشتری را می‌طلبد‌.

محکومیت خانم شهناز غلامی در دادگاه انقلاب تبریز و محاکمه دانشجویان در دادگاههای میبد ، اهواز و تهران ، صدور کیفرخواست برای خبرنگاری که به تکالیف شغلی خود پرداخته در دادسرای اصفهان بر طنین زنگهای خطر نقض حقوق بشر افزوده است‌.

کانون مدافعان حقوق بشر