ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.10.2008, 19:02
کشور تبدیل به یک زندان و قبرستان بزرگ شده است

شنبه ۴م آبان ۱۳۸۷
دیدار شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با محمد ملکی، سعید حجاریان و عباس امیرانتظام

خبرنامه امیرکبیر: اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در ابتدای سال تحصیلی جدید و در آغاز شروع به کار شورای مرکزی جدید به دیدار چند تن از فعالین سیاسی رفتند.

محمد ملکی: بسیاری از تلاش های ما صرف خنثی کردن نیروی یکدیگر می شود، تمام تحولات اجتماعی این مملکت ریشه در دانشگاه دارد

اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم با دکتر محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، دیدار و گفت و گو کردند. در ابتدای این دیدار محمد هاشمی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، با طرح این پرسش که «در این شرایط واقعا چه باید کرد و چه می توان کرد؟!» گفت: «ما که با جنگ مخالفیم و آن را چاره دردهای کشور نمی دانیم، رفراندوم هم که اجرایی نشد و در حد یک ایده باقی ماند و کشور در مسیر گذار به دموکراسی به بن بست رسید و هنوز راهکار جدیدی مطرح نشده است. اکنون سوال این است که واقعا چه باید کرد؟ از سوی دیگر احزابی چون سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم) در این شرایط عبدالله نوری را به عنوان کاندیدای مورد نظر خود مطرح کرده اند که به نظر می رسد این راهکار تنها به از حاشیه خارج شدن برخی گروه ها کمک می کند و نتیجه خاص دیگری در پی ندارد. چرا که رد صلاحیت شدن آقای نوری تقریبا قطعی است. از سوی دیگر ایجاد یک جنبش اجتماعی قوی نیز از این طریق چندان معطوف به نتیجه به نظر نمی رسد.»

دکتر محمد ملکی نیز در این جلسه گفت: «ما به دنبال راهی مسالمت آمیز و انسانی به سوی دموکراسی هستیم. واقعیت این است که در این مملکت صحبت از انتخابات معنا ندارد، وقتی به آقای احمدی نژاد می گویند خود را برای ۵ سال دیگر آماده کنید یعنی انتخابات را فراموش کنید. انتخابات به معنای درست این است که حداقل آن ۲۰ شرطی که کانون وکلا در معیارهای خود برای انتخابات آزاد ذکر کرد را داشته باشد و بدون آن انتخابات بی معنا است. در مورد حمله بیگانه نیز حق با شماست. ما مخالف حمله بیگانه هستیم و هر چه دولتمردان می کوشند تا جاده صاف کن حمله شوند، ما تلاش می کنیم تا جلوی این اتفاق را بگیریم.»

به گزارش خبرنامه امیرکبیر دکتر ملکی در ادامه با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: «واقعیت این است که ما در مسیر رسیدن به دموکراسی بسیاری از تلاش هایمان صرف خنثی کردن نیروی یکدیگر می شود. زمانی که بحث از رفراندوم شد آقای حجاریان این ایده را مسخره کرد و بخشی از نیروهای ملی مذهبی، نهضت یا مشارکت گفتند که این کار انگلیس و آمریکاست. همان طور که گفتم انتخابات هم در این شرایط بی معناست. حتی کردان، که فردی متقلب و دروغگوست، در حال حاضر مسئول برگزاری انتخابات است. از اصلاح طلبان باید پرسید زمانی که وزارت کشور در اختیار شما بود این گونه شد، اینک که چنین وزیر کشوری در راس کار است چگونه می خواهید سلامت انتخابات را تضمین کنید؟!»

ملکی در ادامه با اشاره به حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ افزود: «قضیه کوی دانشگاه و حوادث بعد از آن می توانست نقطه پرش برای ایران باشد. مردم به محض این که بفهمند که دانشگاه یک قدم برداشته آن ها ۱۰ قدم بر می دارند چرا که دانشجو در ایران تقدس خاصی دارد. اگر در آن موقعیت سیاستمداران محبوب دانشجویان، اعم از اصلاح طلب یا اپوزسیون، با دعوت به سکوت، آن هم به بهانه این که دشمن پشت دروازه های ایران است، این حرکت را به انحراف و شکست نمی کشاندند، در حال حاضر مسلما وضع ما متفاوت با آن چه هست می بود.»

ملکی در ادامه گفت: «اگر می خواهید بفهمید که چه باید کرد تاریخ جنبش دانشجویی را مطالعه کنید تا راه خودتان را پیدا کنید و ببینید جنبش دانشجویی در تاریخ ایران و جهان چه نقشی داشته است. دانشجو یک متفکر اجتماعی است که هیچ گونه وابستگی ندارد. بنابراین خوب می تواند تحلیل کند. در واقع ما چیز زیادی برای این نسل نداریم چون این نسل می تواند با دنیا ارتباط برقرار کند و یکی مثل من تنها می تواند یک سری تجربیات خود را به این نسل منتقل کند. روی جنبش دانشجویی مطالعه کنید و رسالت خودتان را بدانید. شما دنباله روی بچه های ۱۶ آذر هستید. تمام تحولات اجتماعی این مملکت ریشه در دانشگاه دارد. همه مردمان تاثیرگذار این مملکت از دل دانشگاه بیرون آمده اند. وقتی این گونه به قضیه نگاه کنید می فهمید که چه رسالت مهمی در پیش دارید و با خودتان سبک و سنگین کنید ببینید مرد این میدان هستید یا نه، چرا که فردا باید در مقابل تاریخ پاسخگو باشید.»

سعید حجاریان: اصلاحات نیاز به نقد اخلاقی دارد، با راه انداختن کمپین برای آمدن خاتمی مخالفم، نظرات خودتان را به خاتمی منتقل کنید

شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت همچنین به دیدار دکتر سعید حجاریان، فعال سیاسی و عضو جبهه مشارکت، رفتند. در ابتدای این دیدار محمد هاشمی ضمن تشکر از حضور حجاریان در دفاع از دانشجویان طی سه سال اخیر گفت: «در حالی که تعامل دانشجویان با نیروهای اصلاح طلب کم شده ولی شما همچنان از محبوبیت خاصی در میان دانشجویان و اعضای دفتر تحکیم برخوردار هستید.» مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم، نیز ضمن اشاره به این که به اعتقاد وی در گذشته تحکیم دو خطای کلیدی رخ داده که شورای مرکزی تحکیم در دو دوره اخیر تلاش کرده تا آن را اصلاح کند و امیدوار است تا در دوره فعلی بتواند این کار را به انجام برساند، گفت: «خطای اول این بود که دفتر تحکیم در قامت یک حزب سیاسی عمل می کرد و حضور در شورای مرکزی تحکیم پله ای بوده برای پیشرفت در فضای سیاسی و حزبی کشور و رسیدن به پست و مقام. خطای دوم اتخاذ استراتژی دوری از قدرت با تفسیری اشتباه بود. تا پیش از این تحکیم از شعار دوری از قدرت تعبیر حضور در قامت یک اپوزیسیون را تعبیر می کرد که این رویکرد نیز به نظر ما اشتباه بوده است. دفتر تحکیم همچنان بر استراتژی دوری از قدرت اصرار دارد ولی تفسیر این استراتژی این بار برای آن متفاوت است. به نظر ما دفتر تحکیم باید رویکرد مدنی به حوزه سیاست داشته باشد. یعنی در عرصه عمومی حضور داشته باشد و کار اصلی خود را نقد قدرت تعریف کند.»

عربشاهی سپس به نقد اصلاح طلبان پرداخت و اظهار داشت: «اصلاح طلبان در رفتار خود هیچ گاه بازنگری نکرده اند و همیشه از دوم خرداد ۷۶ تاکنون رفتار واحدی اتخاذ کرده اند. اصلاحات و اصلاح طلبان نیاز به یک رنسانس و بازنگری در نگاه و رفتار دارند. دفتر تحکیم به اصلاحات انتخابات محور نقد دارد. اما رفتاری که اصلاح طلبان همیشه اتخاذ کرده اند چنین بوده، یعنی حضور به هر قیمت بر سر صندوق های رای و در این راه هیچ گونه نوآوری نیز صورت نداده اند. آن ها حتی از ایده های جدید نیز استقبال نکرده و در مورد آن ها تامل هم نمی کنند. مثلا ایده پارلمان اصلاحات مورد توجه قرار نگرفت و حتی در مورد آن تامل هم نشد. به نظر ما اصلاحات وارد دوران افول خود شده و احتیاج دارد تا برای جان گرفتن دوباره چاشنی های جدید و ایده های جدیدی را وارد خود کند.»

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در ادامه این دیدار سعید حجاریان در خصوص رسالت دانشجویان اظهار داشت: «شما وظیقه روشنفکری برای خود تعریف کرده اید که خیلی خوب است و بر این اساس دو وظیفه دارید. اولین وظیفه، نقادی برای پیشبرد اصلاحات است. طبیعی است که دانشجو نقاد است و باید هم نقاد هم باشد. دومین وظیفه، وظیفه اجتماعی، تغییر مرام اجتماعی و تقویت جامعه مدنی است. با توجه به این که مردم واقعا گرفتار هستند خیلی خوب است که دانشجویان در این زمینه پیش قدم شوند.»

حجاریان در ادامه به نقد اصلاحات اشاره کرد و افزود: «در مورد نقد به اصلاحات، ما در درون حزب نقدهای زیادی به اصلاحات کرده ایم. ما جلسات دائمی نقد درونی داشته ایم و در داخل خود را نقد کرده ایم. ما با نقد اخلاق اصلاحات هم شروع کردیم. اصلاحات باید قبل از نقد استراتژیک و نقد تاکتیکی، مورد نقد اخلاقی قرار گیرد. قبل از این که ببینیم در کجای تئوری اصلاحات اشتباه داشته ایم باید ببینیم در کجای اخلاق اصلاحات اشتباه داشته ایم. منظور من از اخلاق، اخلاق فضیلت گرا نیست، اخلاق نتیجه گرا و وظیفه گراست.»

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در ادامه خاطرنشان کرد: «ما یک سال است که روی این موضوع کار می کنیم. بحث های مفصلی روی دو نکته داشته ایم که یکی قانون گرایی است. و از این بحث به دنبال این سوال بوده ایم که آیا قانون گرایی در جامعه ای که قانون دستاویز سرکوب است درست است یا نه؟! و بحث دیگر پارلمانتاریسم است که از این بحث هم به دنبال این سوال بوده ایم که آیا از طریق انتخابات می توان به اصلاحات رسید و آیا انتخابات راه به جایی می برد یا نه؟! اما چرا این نقد ها بیرون نمی آید، دلیلش مشخص است. صداوسیما و کیهان در کمین هستند تا هر طور که می خواهند از این حرف ها استفاده کنند.»

حجاریان در مورد انتخابات ریاست جمهوری و ستاد دعوت از خاتمی برای انتخابات نیز گفت: «من هم با راه انداختن کمپین برای آمدن خاتمی مخالفم. همان طور که شما گفتید هر فرد خودش باید سبک و سنگین کند ببیند می خواهد بیاید یا نمی خواهد. ما نباید سراغ کسی برویم. اگر کسی در چنین شرایط و با اصرار دیگران بیاید، فردا می گوید که من نمی خواستم بیایم شما مرا مجبور کردید. به نظر من خاتمی اگر می خواهد بیاید باید به عنوان نماینده جبهه دموکراسی خواهی در صحنه حاضر شود. من معتقدم اگر چه خاتمی در گذشته خیلی فرصت سوزی کرده ولی باز هم حتی اگر لنگان بیاید ولی از دوره قبل بهتر و محکمتر بایستد، باز خوب است.»

حجاریان در ادامه ضمن پافشاری بر راهکار پیشین خود برای اصلاحات، خاطرنشان کرد: «حاکمیت دوگانه، فشار از پائین و چانه زنی از بالا، فتح سنگر به سنگر و تقویت جامعه مدنی الگوی من برای اصلاحات است. این الگو خیلی طولانی مدت است ولی بسیار ثمربخش تر خواهد بود. البته می شود بدون حضور در قدرت و در دولت در جامعه ی مدنی هم کار کرد. کما این که خیلی ها، از جمله خود شما، این استراتژی را در پیش گرفته اند.»

در ادامه این دیدار محمد هاشمی گفت: «ما در دفتر تحکیم معتقد نیستیم آمدن خاتمی به صورت لنگان درست است. به نظر ما آمدن خاتمی بدین شکل درست نیست. خاتمی اگر هم می خواهد بیاید بهتر است درست بیاید و اعلام کند که چه کار هایی می تواند بکند و چه کارهایی از توانش خارج است.» مهدی عربشاهی نیز اظهار داشت: «اصلاح طلبان و خاتمی هیچ گاه حداقلی را برای خود مشخص نکرده اند. هیچگاه مشخص نکرده اند کف اصلاحات کجاست. کل اصلاحات را در لوایح دوگانه تعریف کردند و در نهایت همان لوایح دوگانه را هم پس گرفتند. باید مشخص شود که حداقل خواسته ی اصلاح طلبان کجاست و آن ها کجا دیگر عقب نمی نشیند.»

حجاریان نیز در پایان گفت: «من پیشنهاد می کنم سخنان و نظرات خودتان را به آقای خاتمی منتقل کنید. همین انتقاداتی که اینجا مطرح کرده اید به ایشان نیز بگویید. البته این بار خاتمی کمی صرح اللهجه تر شده است. این بار گفته که اگر بیاید با برنامه می آید و اگر نیاید هم به مردم می گوید چرا نمی آید. نظر خودتان که می گویید اگر می خواهد بیاید با برنامه بیاید، خط قرمز هایش را مشخص کند و بگوید کجا می ایستد را به او بگویید. به نظر من خاتمی این بار برای آمدن نباید اذن بگیرد و باید مشخص هم کند که اگر رد صلاحیت شد چه کار خواهد کرد. من با حکم حکومتی مخالفم و معتقدم که حکم حکومتی با روح قانون اساسی در تقابل است. خاتمی هم باید مشخص کند در صورتی که بازی معین را بر سرش در آوردند چه خواهد کرد.»

عباس امیرانتظام: تصمیم گیری در مورد انتخابات آینده بستگی به شرایط همان زمان دارد، فعلا شرایط داخلی و خارجی برای ایجاد تغییر در کشور مساعد نیست.

شورای مرکزی دفتر تحکیم همچنین با مهندس عباس امیر انتظام، با سابقه ترین زندانی سیاسی پس از انقلاب، دیدار و گفت و گو کردند. امیرانتظام در دیدار با شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به رخدادهای دوران اصلاحات و برخی موضع گیری های خاتمی گفت: «خیلی مطالب هست که اگر من زنده بمانم باید روزی بگویم و یا بنویسم. مثلا پس از ترور اسدالله لاجوردی توسط مجاهدین خلق آقای خاتمی مصاحبه ای کرد که ایشان را سرباز وفادار اسلام و ایران نامید. ایشان اگر نگفته بود که آقای لاجوردی سربازه ایران بوده به من ربطی پیدا نمی کرد. ولی ذکر این جمله باعث شد تا من به عنوان یک شهروند ایرانی که چیزهای زیادی در مورد ایشان می دانم و دیده بودم، در مصاحبه ای آن ها را بازگو کنم که منجر به این شد که بار دیگر به زندان بازگردم. در دوران اصلاحات که آقایان مدعی فضای باز سیاسی بودند ما را از زندان با ماشین گوشت برای ملاقات می‌بردند که من مجبور شدم نامه‌ای بنویسم و در آن نوشتم که آقای خاتمی ما گوسفند نیستیم و انسانیم.»

در ادامه این دیدار مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم، گفت: «از خوش شانسی اصلاح طلبان این است که علی رغم ضعف های مفرطی که در دوره اصلاحات داشتند بدون این که نقد شوند بر اثر روندی که توسط دولت نهم اتخاذ شده و نگرانی ای که از بابت از بین رفتن همین اندک نهادهای مدنی باقیمانده وجود دارد روشنفکران و مردم تا حدی مجددا به آن ها روی آورده اند. ولی واقعا سوال اساسی که پیش روی ما است این است که در مقابل این انتخابات چه می شود کرد؟!»

به گزارش خبرنامه امیرکبیر مهندس عباس امیر انتظام به تحلیل فضای جاری کشور پرداخت و گفت: «من معتقدم که هیچ تحولی در هیچ نقطه ای از دنیا رخ نخواهد داد مگر این که پیش از آن دو عامل برای تغییر مهیا باشد. هم شرایط مساعد جهانی برای تغییر وجود داشته باشد و هم شرایط داخلی و مردم آماده پذیرش هزینه های تغییر باشند و پذیرای تغییرات باشند. عده ای فکر می کنند که اگر در جمع محدودی جمع شوند می توانند تغییراتی ایجاد کنند ولی به این موضوع که ایده آن ها با شرایط داخلی و جهانی سازگار است یا نه، نمی اندیشند و درباره آن فکر نمی کنند، لذا قربانی می شوند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «امروز مردم حتی از صحبت در مورد مسائل سیاسی سرخورده شده اند و این سرخوردگی ناشی از آن همه شور و شوق مصنوعی است که مردم در سال ۵۷ در مورد مسائل سیاسی مملکت و شرایط جهانی داشتند، است. مردم امروز می بینند که نتیجه آن همه آرمان گرایی و شوق و ذوق سال ۵۷ این بوده که عملا کشور تبدیل به یک زندان و قبرستان بزرگ شده است. به نظر من در حال حاضر شرایط جهانی نیز برای تغییر در ایران مساعد نیست. من در نامه ام به دبیر کل سازمان ملل به دنبال نتایج این نامه بودم. اصولا من مخالف هر گونه خشونت هستم. ولی این به معنای آن نیست که مثل بره ای بنشینیم تا سرمان را ببرند. من از بازخوردی که از نامه ام گرفتم مطمئن شدم که امروز شرایط جهانی برای تغییر در ایران مساعد نیست مگر این که این تغییرات خیلی سطحی باشد.»

عضو جبهه ملی ایران در ادامه افزود: «نلسون ماندلا ۲۷ سال در زندان بود و به نظر من وی شرایط را خوب شناخته بود. چرا که برای تغییر دست به خشونت نزد، بلکه منتظر ماند تا شرایط برای تغییر آماده شود. او در کتاب راه دشوار آزادی می نویسد در سال هایی که در زندان بوده ۲۲ ملیون سیاه کشته شدند. ولی با این همه او اعلام انقلاب نمی کند بلکه ۳ سال آخر زندان به مذاکره می نشیند و بالاخره پس از ۳ سال مذاکره موفق می شود تا مسائل را با گفت و گو حل کند. چرا که شرایط داخلی و بین المللی آماده برای تغییر بود. ماندلا پس از ۳ سال مذاکره در داخل، در نهایت برای مذاکره به خارج از کشور می رود و شرایط را مهیا می کند و وقتی بر می گردد بدون خونریزی در انتخابات پیروز می شود و نظام آپارتاید به پایان می رسد.»

امیرانتظام در ادامه افزود: «برخورد احساسی با برخورد عقلانی با مسائل خیلی متفاوت است. ما یک وطن داریم و همه هم مدعی هستیم که برای آن است که تلاش می کنیم و همه تظاهر می کنیم که برای آزادی ایران است که هزینه می دهیم. ولی برخورد ما با مسائل خیلی شخصی است. ما سازمان و تشکیلات نداریم، نمی توانیم هم داشته باشیم چرا که نمی گذارند داشته باشیم. ما نمی توانیم تشکیلاتی با بیش از ۵۰ نفر نیرو داشته باشیم و این مسئله بیش از این که گناه ما باشد ناشی از شرایطی است که به ما تحمیل شده است. ما نمی توانیم راهکار نظامی یا انقلابی داشته باشیم. راهکار ما باید راهکاری مسالمت آمیز باشد.»

این فعال سیاسی به بازداشت طولانی مدت خود اشاره کرد و گفت: «روزی که دستگیر شدم به آقای گیلانی گفتم که بازداشت شدن برای من بسیار مفید است. من با این بازداشت مذهب و دینم را شناختم، هموطنانم را شناختم، کشور را شناختم، فرصتی برای مطالعه پیدا کردم که شرایط حاکم بر ایران و جهان را شناختم. اولین کار من مطالعه و کسب اطلاعات نسبت به اتفاقات گذشته بود. نسبت به شرایط جهانی مطالعه کردم و به این نتیجه رسیدم که شرایط خیلی تعیین کننده است و انسان ها تاثیرگذار هستند و می توانند شرایط را آماده کنند. ولی انسان ها تاثیرگذار نهایی نیستند. ما باید اهل دوستی، آشتی و فکر کردن باشیم. من با این همه خودم ناامید نیستم و معتقدم که شرایط هنوز آماده نیست. ولی غیر قابل حل هم نیست. مسیر طولانی است و هر چقدر تعداد کسانی که ما را باور می کنند بیشتر باشد، شرایط مهیاتر می شود. راه حل ما مطالعه بیشتر، شناخت ملت ایران و شناخت جهان، مهیا کردن شرایط و مذاکره است.»

وی در ارتباط با وضعیت داخل کشور نیز گفت: «شرایط داخلی هم هنوز آماده نیست. کسانی که مدعی هستند برای نجات ایران تلاش می کنند در حقیقت به دنبال ایجاد مغازه ای با ویترین شیک تر و با نور بیشتر برای خود هستند تا تعدادی مشتری جذب کنند و دل خود را به همین خوش کرده اند. یکی از چیزهایی که برای آماده شدن شرایط لازم است این است که خودخواهی های خودمان را فراموش کنیم، ویترین های شیک خود را فراموش کنیم و به راه حل هایی مشترک بیندیشیم و با هم بر سر آن ها تفاهم کنیم. وقتی با عقل پیش برویم احتمال موفقیت بیشتر می شود. در مورد انتخابات آینده هم نمی توان از الان در مورد آن تصمیم گیری کرد. بلکه باید به شرایط همان زمان نگریست و برای آن تصمیم گیری کرد.»