ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.10.2008, 10:05
قیمت نفت زیر ۷۰ دلار رفت


اعتماد: در آستانه نشست اضطراری اوپک برای مهار روند کاهشی قیمت ها، هر بشکه نفت سبک امریکا روز چهارشنبه با بیش از دو دلار کاهش به ۴۷/۶۹ دلار رسید.

در حالی که ۱۳ عضو اوپک قرار است روز جمعه و با هدف افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه تولید خود را کاهش دهند، قیمت هر بشکه نفت سبک امریکا روز چهارشنبه با بیش از دو دلار و ۷۱ سنت کاهش به ۵۳/۶۹ دلار رسید.

افزایش نشانه های بروز رکود اقتصادی در جهان و در نتیجه کاهش تقاضا به همراه افزایش ارزش دلار علت کاهش قیمت نفت طی ماه های اخیر عنوان شده است. قیمت نفت نسبت به رکود ۱۴۷ دلاری تیرماه به کمتر از نصف رسیده است.

به نقل از بلومبرگ، آنتونی نونان مدیر موسسه میتسوبیشی در این باره گفت؛« کاهش قیمت ها به دلیل رکود اقتصادی و کاهش تقاضا است و شاید بازار واکنش چندانی به اقدام اوپک در کاهش تولید خود نشان ندهد.»

افزایش ارزش دلار یکی دیگر از دلایل کاهش شدید قیمت نفت عنوان شده است. در تیرماه که هر بشکه نفت در برابر ۱۴۷ دلار معامله می شد، هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این روز با ۶۴/۲ دلار کاهش نسبت به روز گذشته به ۰۸/۶۷ دلار رسید. همچنین قیمت سبد نفتی اوپک روز سه شنبه ۳۰ مهر با ۳۱ سنت کاهش نسبت به روز دوشنبه به هر بشکه ۶۴ دلار و ۳۲ سنت رسید.

بازار نفت متعادل می شود

حجت الله غنیمی فرد در آستانه اجلاس ۱۵۰ به پیش بینی آینده بازار نفت می پردازد. او یکی از کسانی بود که هم قیمت ۱۴۷ دلاری نفت را پیش بینی کرد و هم کاهش قیمت نفت را. پیش بینی جدید او این گونه است؛ پس از انتخابات امریکا در ۴ نوامبر (۱۴ آبان) بازار نفت خام روند کاهشی خود را با سرعتی که داشته، کنترل کند.

حجت الله غنیمی فرد - معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران - با بیان این مطلب اظهار کرد؛ کاهش قیمت نفت که از امریکا شروع شد و به اروپا و در نهایت آسیا کشیده شد، به دلیل نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری امریکا بوده است.

البته بخش دیگری از این کاهش قیمت نیز به دلیل افزایش بی رویه تولید نفت خام در ماه جولای (تیرماه) بوده است و قسمتی از آن نیز مربوط به رکود اقتصادی به ویژه در غرب و به دنبال آن در آسیاست.

او افزود؛ عملاً در اواسط تابستان بر اساس آنچه در ۴۰ سال گذشته در تاریخ اتفاق افتاده، به دلیل نزدیکی انتخابات امریکا، انتظار کاهش قیمت نفت در بازار وجود داشت. اطلاعات فعلی از تحلیل بازار غرب نیز نشان می دهد با توجه به بحران اقتصادی قبل که منجر به کاهش قیمت ها شده بود، در ماه های آینده قیمت نفت کمتر نیز شود، ولی در عین حال تشدید کاهش قیمت، خطر اقتصادی نبودن تولید در برخی منابع تولید را به وجود می آورد؛ به ویژه در مناطقی که تولید بیشتر از شن های نفتی بوده است.

او گفت؛ کاهش قیمت نفت موجب می شود این نوع تولیدکنندگان از مجموعه تولیدکنندگان نفت خارج شوند یا با هزینه های هنگفت، سود بسیار ناچیزی داشته باشند. او با اشاره به اینکه این هزینه تولید گاهی در برخی مناطق به حدود 60 دلار در هر بشکه می رسد، تصریح کرد؛ به نظر می رسد سیاست های امریکا برای عدم وابستگی یا وابستگی کمتر به نفت خام صادراتی از اوپک باشد، بنابراین نباید توقع داشت قیمت ها سقوط آزاد کنند و پس از سال میلادی جدید قیمت ها را در سطوح بسیار پایین ببینیم.

آزمون سخت اوپک

نشریه انگلیسی فایننشال تایمز با اشاره به اینکه اوپک با سخت ترین آزمون طی ۱۰ سال اخیر روبه رو شده است پیش بینی کرد این سازمان در نشست روز جمعه با کاهش تولید خود موافقت کند.

بر اساس این گزارش شرایط مختلف اقتصادی کشورهای عضو اوپک، تصمیم گیری درخصوص میزان کاهش سقف تولید این سازمان را به شدت پیچیده کرده است و اعضا در خصوص میزان کاهش تولید اوپک اختلاف نظر جدی دارند.

بر اساس آمارهای موسسه پی اف سی انرژی، کشورهای اوپک برای برقراری تعادل بین درآمد و هزینه خود در سال ۲۰۰۹ به نفت ۱۰ تا ۱۰۰ دلاری نیاز دارند. قطر به نفت ۱۰ دلاری و ایران به نفت ۱۰۰ دلاری برای برقراری تعادل در بودجه سال ۲۰۰۹ نیاز دارند. عربستان بزرگ ترین تولیدکننده نفت اوپک نیز به نفت ۵۰ دلاری نیاز دارد.

کاهش تقاضا، قیمت نفت را از ۱۴۷ دلار اواسط جولای به کمتر از ۷۰ دلار رسانده است. اظهارات وزرای نفت عضو اوپک نیز نشانگر شرایط اقتصادی متفاوت این کشورها است. وزرای نفت اوپک در این اظهارات پیشنهاد کاهش ۵۰۰ هزار تا ۵/۲ میلیون بشکه کاهش تولید اوپک را مطرح کرده اند. ونزوئلا، ایران، الجزایر، لیبی و قطر از کاهش تولید نفت حمایت می کنند. عربستان تاکنون سکوت اختیار کرده است. به اعتقاد برخی کارشناسان، اوپک در نشست جمعه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه از تولید خود را کاهش خواهد داد.