ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.10.2008, 15:39
بازداشت محقق و فعال حقوق زن در ایران

۳۰ مهرماه ۱۳۸۷- عشا مومنی؛ فعال حقوق زن و از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییرقوانین تبغیض آمیز، و همچنین دانشجوی دوره کارشناسی ارشد که در حال انجام تحقیق برای پایان نامه خود در مورد جنبش زنان در ایران بود، در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۸۷ در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات ایرانی خواستار آزادی فوری مومنی و پایان دادن به آزارواذیت و محاکمه فعالان حقوق زن در ایران شد.

بر اساس اطلاعات کمپین یک میلیون امضا، مومنی در حال رانندگی در تهران بازداشت شد. عشا مومنی در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت است و از دسترسی به وکیل محروم است. ماموران امنیتی پس از بازداشت مومنی، به تفتیش خانه او پرداخته و کامپیوتر و سایر وسایل شخصی او از جمله مطالب مربوط به پایان نامه اش را ضبط و مصادره کردند.

عشا مومنی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده ارتباطات، وسایل ارتباط جمعی و هنر دانشگاه دولتی کالیفرنیا در نورت ریج است. عشا مومنی از دو ماه پیش تاکنون در ایران مشغول انجام تحقیقات برای پایان نامه خود بود که تهیه مصاحبه های ویدئویی از اعضای کمپین یک میلیون امضاء بخشی از تحقیقات پایان نامه ایشان است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران تاکید کرد که "هیچ دلیل حقوقی برای بازداشت و بازجویی از عشا مومنی وجود ندارد. متاسفانه این یک الگوو روند مستمر آزار و اذیت و فشار بر فعالان حقوق زن است که توسط وزارت اطلاعات در پیش گرفته شده است."