ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.10.2008, 16:31
بانک‌ها به سازمان امور مالیاتی اطلاعات می‌دهند


/ایلنا افشا کرد/
برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده؛
بانک‌‏ها اطلاعات حساب‌‏های بانکی مشتریان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌‏دهند

1387/07/24-09:19

تهران- خبرگزاری کار ایران
در یک اقدام غیر قانونی و دور از انتظار، سازمان امور مالیاتی بانک‌‏ها را موظف به ارائه اطلاعات حساب مشتریان بانکی به این سازمان برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده کرد.

به گزارش ایلنا، سازمان امور مالیاتی کشور با هماهنگی وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدام صدور بخشنامه‌‏ای کرده که بر مبنای آن بانک‌‏ها باید اطلاعات حساب مشتریان خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی بگذارند.
در این بخشنامه سازمان امور مالیاتی بانک‌‏ها را تهدید کرده است درصورت قصور از این کار، زیان وارده به دولت را شخصاً تقبل کنند.
متن این بخشنامه که توسط برخی بانک‌‏های دولتی به شعب ابلاغ شده و تصویر آن در عکس قابل مشاهده است، به شرح زیر است:
«پیرو بخشنامه شماره 632/07/82/1 مورخ 18/11/82 بدینوسیله مستفاد از قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 87 قسمت "توجه" بند 8 بخشنامه صدر الاشاره به شرح ذیل اصلاح می‌‏گردد:
بانک مکلف است صرفاً اطلاعات و اسناد لازم مربوط به مؤدیان مالیاتی را که در امر تشخیص و وصول مطالبات مورد استفاده می‌‏باشد، حسب درخواست رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور به سازمان مزبور اعلام نماید.
در صورت عدم ارائه اطلاعات و اسناد مذکور، بانک مسؤول جبران زیان وارده به دولت خواهد بود.»
این بخشنامه توسط بانک‌‏های دولتی به شعب نیز ابلاغ شده است.
به گزارش ایلنا، این بخشنامه در حالی از سوی سازمان امور مالیاتی لازم‌‏الاجرا اعلام شده که طبق قوانین قضایی کشور، اطلاعات حساب اشخاص محرمانه و دسترسی به آن تنها با حکم دادستان کل کشور امکان‌‏پذیر است.
لازم به ذکر است که بانک مرکزی همواره در خصوص ارائه اطلاعات حساب مشتریان با وزارت امور اقتصادی و دارایی مشکل داشته اما این بخشنامه دو روز پیش از تصدی رسمی دکتر محمود بهمنی به عنوان رییس کل در بانک مرکزی و در تاریخ ۱۳ مهرماه سال جاری به شعب بانک‌‏ها ابلاغ شده است.


خبر فوق ساعتی بعد از انتشار با فشار نیروهای امنیتی از ایلنا حذف و خبرگزاری‌های داخلی از انتشار آن منع شده‌اند.
لینک خبر ایلنا:
http://ilna.ir/shownews.asp?code=451742&code1=32