ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.10.2008, 20:14
سازمان ملل برای پایان اعدام نوجوانان تلاش کند

(نیویورک، 14 اکتبر 2008) – دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد همزمان با آغاز مذاکرات سه روزه دولت‌های عضو سازمان ملل متحد درباره حقوق کودکان قریب ۳۰۰ سازمان غیردولتی از ۸۲ کشور جهان از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواسته اند به منظور پایان مجازات اعدام برای جرایمی که کودکان مرتکب شده اند دست به اقدامات فوری بزند.

اکثریت قریب به اتفاق کشورها با پذیرفتن قوانین بین المللی منع مطلق مجازات مرگ برای افرادی که در کودکی مرتکب جرم شده اند را به اجرا گذارده اند. اما با این وجود طی سالهای اخیر رقم کل این نوع اعدام‌ها رو به افزایش بوده است. پنج کشور – ایران، عربستان سعودی، سودان، پاکستان و یمن – ۳۲ فقره از این اعدام‌ها را انجام داده اند و هم اکنون دارای بیش ۱۰۰ مجرم نوجوان دیگر محکوم به مرگ هستند.

کلریسا بنکومو پژوهشگر حقوق کودکان در بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر می‌گوید: "گروه‌های مختلف از سراسر جهان این نوع اعدام‌ها را ظالمانه می‌دانند." وی می‌افزاید: "مجمع عمومی باید از کشورها بخواهد به سرعت به این کشتارها پایان دهند و با تصویب اصلاحات لازم، دیگر هیچ کس را بدلیل جرمی که در کودکی مرتکب شده اعدام نکنند.

ایران سردمدار رشد اخیر اعدام‌های مجرمین نوجوان بوده است. گفته می‌شود از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴، پنج کشور ۱۸ مجرم نوجوان را اعدام کرده‌اند. اکثریت این اعدام‌ها در آمریکا و ایران (۹ فقره در آمریکا و ۵ فقره در ایران) انجام شده است. آمریکا در مارس ۲۰۰۵ به مجازات اعدام نوجوانان پایان داد. اما از ژانویه ۲۰۰۵ تاکنون ایران مسئول ۲۶ فقره از ۳۲ اعدام مجرمین نوجوان در سراسر جهان بوده است. از جمله موسساتی که خوستار اقدام مجمع عمومی شده اند سازمان‌های غیردولتی پنج کشوری هستند که در حال حاضر مجرمین نوجوان را اعدام می‌کنند. شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل نیز بیانیه آنها را تایید کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز ۱۵ اکتبر ۲۰۰۸ مذاکرات سالانه حقوق کودک را آغاز می‌کند. قطعنامه‌های پیشین مجمع عمومی شامل درخواست همگانی از دولتها برای اجرای تعهدات بین المللی خود در زمینه پایان دادن به مجازات اعدام نوجوانان بوده است. اما زبان این قطعنامه‌ها آنقدر کلی بوده که حتی دولت‌هایی که مجرمین نوجوان را اعدام می‌کنند هم از این اقدامات حمایت کردند.

شبکه حقوق کودک و دیده بان حقوق بشر از جمله بانیان این طومار سازمان‌های غیردولتی هستند. طومار یاد شده از دولتهای عضو سازمان ملل متحد مصرانه می‌خواهد اضطراری بودن وضعیت کنونی را به رسمیت شناخته و خواستار توقف فوری اجرای کلیه احکام اعدام مجرمین نوجوان و تخفیف آنها به حبس و یا سایر احکامی شود که مطابق معیارهای عادلانه بین المللی نوجوانان باشد. دولتهایی که مجازات اعدام مجرمین نوجوان را ممنوع کرده اند باید اطمینان حاصل کنند تدابیر اساسی لازم اتخاذ شده بطوریکه کودکان بطور اشتباهی به مرگ محکوم نشوند. این تدابیر باید شامل کمک‌های حقوقی، ثبت جهانی تولد و آموزش قضات و دادستان‌های محاکمات نوجوانان بشود.

این طومار همچنین از مجمع عمومی می‌خواهد دبیر کل سازمان ملل متحد را مامور تهیه گزارشی درباره پذیرش منع قطعی مجازات اعدام نوجوانان از سوی کلیه دولتها کند. این گزارش باید شامل اطلاعاتی درباره تعداد مجرمین نوجوان که هم اکنون در انتظار مجازات اعدام هستند و نیز تعداد مجرمین نوجوانی که طی ۵ سال اخیر اعدام شده اند بشود. چنین مطالعه‌ای ابزار مهمی است برای شناسایی گام‌هایی که دولتها باید برای اجرای منع قطعی چنین اعدام‌هایی بردارند. این بررسی همپنین دربردارنده معیارهای لازم برای سنجش حرکت دولتها بسوی تمکین کامل است.

بنکومو می‌گوید: "مجمع عمومی باید پیشنهادات قوی و مشخصی در زمینه گامهایی که دولتها باید برای اجرای منع مجازات مرگ نوجوانان بردارند تصویب کند و سپس اقدامات دولتها را نظارت و پیگیری کند." وی می‌افزاید: "این بر خلاف وجدان انسانی است که در برخی کشورها کودکان بدلیل فقدان شناسنامه و یا عدم داشتن وکیل در حین مراحل تحقیق و محاکمه با اعدام روبرو می‌شوند."

متن این طومار و فهرست ۳۰۵‏ گروهی که آن را امضا کرده اند به زبانهای عربی، انگلیسی، فارسی، فرانسوی، ژاپنی و اسپانیولی در اینجا قابل دسترسی است:
http://www.crin.org/resources/infodetail.asp?id=18321

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مجازات مرگ نوجوانان ملاحظه کنید: "آخرین سنگرها: پایان مجازات اعدام نوجوانان در ایران، عربستان سعودی، سودان، پاکستان و یمن"

http://www.hrw.org/reports/2008/crd0908/index.htm

برای اطلاعات بیشتر با این افراد تماس بگیرید:
در نیویورک، جو بکر (انگلیسی) 212-216-1236‏ یا 914-263-9643‏ (موبایل)
در قاهره، کلریسا بنکومو (انگلیسی و عربی) +2010-970-9911‏ (موبایل)