ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.09.2008, 22:48
تصویب چهارمین قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت

بی‌بی‌سی: شورای امنیت سازمان ملل شنبه بعد از ظهر به اتفاق آراء قطعنامه دیگری را تصویب کرده است که ایران را ترغیب می‌کند بخش‌های حساس برنامه اتمی‌اش را معلق کند.

هرچند این قطعنامه برخلاف میل واشنگتن حاوی تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران نیست، اما آمریکا آن را به عنوان نشانه اتحاد بین المللی علیه برنامه اتمی ایران تعبیر کرده است.

قطعنامه ۱۸۳۵ از ایران می‌خواهد "به طور کامل و بدون معطلی به تعهدات خود (براساس قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل) عمل کرده و درخواست‌های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا کند."

قطعنامه از ایران می‌خواهد سه قطعنامه پیشین شورای امنیت را هرچه سریعتر اجرا کند.

این رای گیری فورا پس از توافق روز جمعه آمریکا و روسیه برای پی گرفتن تلاش‌های شورای امنیت در محکومیت برنامه اتمی ایران انجام شد.

زلمی خلیلزاد سفیر آمریکا در سازمان ملل فورا از تصویب این قطعنامه توسط کلیه ۱۵ عضو شورای امنیت استقبال کرد.

وی گفت "این نشان می‌دهد که جامعه بین المللی بر سر این موضوع متحد است و اینکه ایران باید همکاری کند".

این درحالی است که ایران برداشت متفاوتی از این قطعنامه‌ها دارد و آن را ناشی از "فشار چند کشور معدود غربی" بر سازمان‌های بین المللی می‌داند.

آقای خلیلزاد تاکید کرد که رویارویی بر سر برنامه اتمی ایران باید "از طریق دیپلماسی و رویکرد دو وجهی" شامل مشوق‌های اقتصادی توسط شش قدرت (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) و تحریم‌ها حل شود.

قطعنامه ۱۸۳۵ همچنین بر "تعهد شورا نسبت به یافتن راه حلی مبتنی بر مذاکره برای مساله اتمی ایران" تاکید می‌کند و از "رویکرد دو وجهی" بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا استقبال می‌کند.

آمریکا و متحدان اروپایی آن خواستار تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران بودند اما با مقاومت چین و به خصوص روسیه روبرو شدند.

ایران پیشتر از تنظیم پیش نویس این قطعنامه انتقاد کرده بود.

سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران و مسئول مذاکرات اتمی این کشور این قطعنامه را برای ادامه مذاکرات غیر سازنده دانست.

مقام‌های ارشد غربی روز جمعه ابراز رضایت کرده بودند که توافق بر سر قطعنامه تازه به تهران نشان می‌دهد که فعالیت گروه ۱+۵ برای مهار برنامه اتمی ایران متوقف نشده است.

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا گفت که هدف این قطعنامه نشان دادن وحدت اعضای گروه ۱+۵ پس از بروز اختلاف با روسیه بر سر مناقشه گرجستان است.

وی به رویتر گفت: "همچنین به ویژه مهم است که ایرانی‌ها تشخیص دهند که فرآیند کاری گروه پنج به علاوه یک همچنان به قوت خود باقی است."

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، نیز آن را ستود: "نگرانی من این بود که اگر یک اعلامیه مشترک تنظیم نمی‌کردیم، دولت ایران بیش از حد خوشحال می‌شد."

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه در نیویورک گفته بود که تهران باید توانایی تولید سوخت اتمی را داشته باشد زیرا نمی‌تواند برای تامین اورانیوم غنی شده بر دیگر کشورها تکیه کند.

وی همچنین در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هشدار داده بود که در مقابل "قدرتهای زورگو" که در تلاشند مانع از ادامه فعالیتهای هسته‌ای ایران شوند، مقاومت خواهد کرد.

غرب مظنون است که ایران قصد دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح‌های هسته‌ای را داشته باشد اما ایران با رد این مسئله تاکید دارد که برنامه اتمی اش کاملا صلح آمیز است.