ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 26.09.2008, 22:14
احمدی‌نژاد فریبکاری می‌کند

"احمدی نژاد یا از قانون بی‌خبر است یا از روی قصد و غرض فریبکاری می‌کند؟"

ششم مهرماه ۱۳۸۷- رئیس جمهور احمدی نژاد در مصاحبه با نیویورک تایمز به تاریخ پنجم مهر ماه ۱۳۸۷ به غلط ادعا کرد که قانون در ایران برای اعدام نوجوانان بزهکار مجوزی نداده است. برخلاف ادعای ایشان، ایران پیشگام اعدام نوجوانان در دنیاست.

طبق نسخه منتشر شده در وب سایت نیویورک تایمز، احمدی نژاد گفته است که "بچه‌ها در ایران اعدام نمی‌شوند. کجا اعدام شدند؟ قانون ما اساسا ۱۸ سالگی را سن مسئولیت کیفری در مجازات‌های سنگین تعیین کرده است."

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: "یا رئیس جمهور احمدی نژاد از قانون و آنچه که در عمل در کشورش اتفاق می‌افتد بی‌خبر است و یا از روی قصد و عمد دروغ می‌گوید. در هر دو حالت، ایشان نمی‌توانند این حقیقت را کتمان کنند که ایران تنها کشوری است که نوجوانان بزهکار را در سال ۲۰۰۸ میلادی اعدام کرده است."

در ماده ۴۹ قانون مجازات اسلامی به صراحت سن بلوغ جنسی، سن مسئولیت کیفری تعیین شده است. سن بلوغ جنسی در قوانین ایران برای پسران پانزده سالگی و برای دختران نه سالگی تعریف شده است.

در ایران محمد حسن زاده پسر ۱۶ ساله کرد در روز ۲۱ خرداد ماه ۱۳۸۷ اعدام شد، و آخرین نوجوان اعدام شده نیز بهنام زارع است که در تاریخ ۵ شهریورماه ۱۳۸۷ در شیراز بخاطر جرمی که در ۱۵ سالگی مرتکب شده بود، به دار آویخته شد. در سال ۲۰۰۸ میلادی ایران حدود ۶ نوجوان بزهکار را اعدام کرده است.

زمانی که گزارشگر نیویورک تایمز دروغ احمدی نژاد را به چالش کشید و از بهنام زارع نام برد، احمدی نژاد گفت: " آهان! گاهی این ارقام با اعدام قاچاقچیان مواد مخدر اشتباه گرفته می‌شوند. یک گروه بزرگ قاچاقچیان مواد مخدر در واقع در ایران اعدام شده‌اند. این درست است."

اما بهنام زارع متهم به قتل دوستش بوده و پرونده او هیچ ربطی به قاچاق مواد مخدر ندارد. بهنام زارع؛ متولد ۱۳۶۸ بر این موضوع که این قتل یک اتفاق در دعوای بچه گانه بود اصرار داشت. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نسخه ای از حرف‌های بهنام را که از داخل زندان ضبط شده بود چند روز قبل از اعدامش دریافت کرد. او گفته بود :" من زندانی بهنام زارع هستم. من به مدت سه سال است که در زندان عادل آباد شیراز محبوس هستم. من قاتل هستم. من در سن ۱۵ سالگی مرتکب قتلی شدم. من از کردار خودم پشیمان هستم. شما ای مدافعان حقوق بشر، شما ای انسانهای آزاد منو نجات بدهید. اون یک اتفاق تصادقی بود. خواهش می‌کنم منو نجات بدهید. من میخواهم زنده بمانم. من می‌خواهم آزاد باشم. من دارم آخرین روزهای زندگی ام را طی می‌کنم. ممکن است هر لحظه منو به پای چوبه دار ببرند. آیا خدا راضی است که من در ۱۵ سالگی چشم از جهان ببندم؟ ای کسانی که صدای منو می‌شنوید، آیا کسی هست که به من کمک کند؟ من از شما می‌خوام که صدای منو به گوش همه مسئولین برسانید. می‌خوام که منو نجات بدهید. من می‌خوام زنده بمونم."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار توقف فوری و بدون قید و شرط مجازات اعدام کودکان در ایران است و از ایران می‌خواهد که الزامات مندرج در پیمانهای بین المللی حقوق بشر را رعایت کند. یک ائتلاف بزرگ مرکب از ۲۴ سازمان حقوق بشر منطقه ای و بین المللی، در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۳۸۷ از ایران خواستند که به اعدام نوجوانان پایان دهد.


http://www.iranhumanrights.org/farsi/ahmadinejad27sept2008.html