ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.09.2008, 11:04
درخواست مجازات عاملان تخریب مسجد اهل سنت

رادیو فردا: ۱۵ عضو مجمع نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، خواستار مجازات عاملان تخریب مسجد و حوزه علمیه امام ابوحنیفه عظیم آباد زابل شدند.

برخی گزارش ها حاکی از آن بود که مدرسه دینی اهل سنت به نام «امام ابوحنیفه» از سوی نیروهای انتظامی دولت جمهوری اسلامی ایران، مورد حمله قرار گرفته و تخریب شده است.

به گزارش خبرگزاری کار، «ایلنا»، در این نامه آمده است: « وقوع این حادثه نظر به حرمت مسجد و قداست مدرسه دینی و بی حرمتی به کتاب قرآن، ما نمایندگان اهل سنت را به شدت نگران کرده است.»

نویسندگان این نامه از رییس جمهوری اسلامی ایران خواستند تا به نمایندگی از مدیریت عالی نظام، مسوولان محلی را به تسامح، سعه صدر و مدارا با شهروندان زابلی دعوت کند.

در پایان این نامه از محمود احمدی نژاد خواسته شده است «تا طی دستوری قاطعانه، از چنین اعمالی جلوگیری و از ریختن آب به آسیاب دشمن ممانعت به عمل آید و نسبت به مجازات عاملان چنین حوادث ضد وحدت اقدام و از مردم منطقه با ایجاد راهکارهای لازم دلجویی شود.»

« گفته اند مدرسه مجوز نداشته است»

پیشتر، مولانا عبدالحمید، رهبر مذهبی حنفی مذهب های ایران و امام جمعه اهل سنت در زاهدان، به «رادیو فردا» گفته بود که «در سیزدهم شهریور، یک کاروان بسیار بزرگ نظامی و انتظامی، از سیستان و زاهدان، کل منطقه را محاصره کرد. پس از آن طلبه هایی که خواب بودند، دستگیر و به شهر زابل منتقل شدند که بعدا هم آزاد شدند.»

وی در پاسخ به این پرسش که انگیزه و دلیل این عملیات نظامی علیه این مدرسه دینی چه بوده است، گفته بود: « هیچ دلیلی که قانع کننده باشد و منطقی باشد، نیست. گفته اند که این مدرسه، مجوز ندارد؛ در حالی که در قانون اساسی، اهل سنت برای تعلیم و تربیت فرزندانش اجازه دارد.»

به گفته مولوی عبدالحمید، « این مدرسه ۱۷ سال سابقه داشته است. مردم منازل خود را داده اند و وقف کرده اند و حوزه هم از همین خانه های وقفی مردم و خانه های خریداری شده، تشکیل شده است.»

وی اشاره کرد که این مدرسه محل زندگی و تحصیل ۵۰۰ طلبه بوده است که حال ساختمان های آن؛ هم قسمت خواهران و هم برادران، با خاک یکسان شده است.

امام جمعه اهل سنت در زاهدان در خصوص انگیزه های تخریب این مدرسه اظهار نظر کرده بود: « احساس ما این است که تغییراتی در سیاست نظام جمهوری اسلامی نسبت به فعالیت های مذهبی و دینی به وجود آمده و این مدرسه هم در همین راستا تخریب شده است.»

او اعلام کرده بود که « پیش از این به مسوولان نوشته ایم که این تندروی هایی را که صورت می گیرد، جلو آن گرفته شود. ما هنوز هم خواهان اخوت هستیم. برادری را می خواهیم، مشروط به این که دیگران هم برادری را رعایت کنند.»

به گفته مولوی عبدالحمید، «ما کارمان را به الله تعالی می سپاریم و از الله تعالی درخواست رسیدگی داریم؛ چون ما هیچ امیدی نداریم که کسانی که این مدرسه را خراب کرده اند، نرمشی نشان بدهند. »

استان سیستان و بلوچستان که در جنوب شرقی ایران واقع است از جمله استان هایی است که مذهب اکثریت جمعیت دو میلیون ۴۰۰ هزار نفری آن «سنی» است.