ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.09.2008, 8:02
حمایت از شورای ملی صلح در ایران

شورای ملی صلح در ایران: ائتلاف بزرگ جامعه مدنی در مخالفت با حمله نظامی و حمایت از حقوق بشر

۱۴ شهریور ماه ۱۳۸۷- گروه پیشتازی مرکب از فعالان جامعه مدنی، وکلا، هنرمندان و سایر فعالان در ایران در مخالفت با حمله نظامی بر سر بحران انرژی هسته‌ای و برای ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر به شورای ملی صلح در ایران پیوستند.

خانم شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل به کمپین بین‌المللی گفت: "ضرورت تشکیل این شورا رساندن صدای مردم ایران بگوش جهانیان است و احساس میکردیم که در غوغای سیاست صدای واقعی مردم کمتر به گوش جهانیان میرسد."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران کاملا از اهداف این شورا حمایت کرده و با هر اقدام نظامی پیشگیرانه در ایران مخالف است، زیرا اقدام نظامی که نه تنها به حل بحران هسته ای نمی انجامد بلکه فقط به آن بیشتردامن خواهد زد ، به بی ثباتی دراز مدت منطقه خلیج فارس منجرشده و حاصل آن وخیمتر شدن وضعیت حاد حقوق بشر خواهد بود.

اعضای شورای ملی صلح ازافراد سرشناس ملی مرکب از وکلا، نویسندگان، هنرمندان، فعالان حقوق زن، دانشجویی و کارگری و نمایندگان اقوام هستند. تاسیس شورای ملی صلح، در وضعیت بشدت ناامن منطقه که هر روز صدای جنگ درآن بلندتر می شود، برای جامعه مدنی ایران گام مهمی است تا از این فرصت استفاده کرده و با بیان نگرانی هایش در باره بحران بین المللی ایران، تحلیل ها و پیشنهادات اصولی خود را ارائه کند.

ایده تاسیس شورای ملی صلح توسط خانم شیرین عبادی ارائه و کمیته موقت صلح در آبان ماه ۱۳۸۶ تشکیل شد. کمیته موقت صلح در اولین نشست خود در ۱۳ تیرماه ۱۳۸۷ با حضور ۷۲ نفر آغاز به کار کرد.

به گفته عیسی سحرخیز؛ عضو کمیته اجرایی شورای ملی صلح و روزنامه نگار سرشناس، اهداف این شورا از این قرارند:

الف- ایجاد، تحكیم، و تقویت مبانی صلح، حقوق بشر و توسعه پایدار در ایران،‏
ب - نفی و جلوگیری از هر گونه برخورد نظامی، تروریستی و خشونت آمیز
پ- زمینه سازی برای رفع مبانی هرگونه تحریم علیه ایران و جلوگیری از تشدید تحریم ها
ت- پایان دادن به شرایط "نه جنگ و نه صلح".‏

در تاریخ هفتم شهریور ماه ۱۳۸۷، نشست شورای ملی صلح با حضور ۸۳ نفر از اعضای آن برای برگزاری انتخابات و تشکیل کمیته اجرایی، تدوین اهداف، چشم اندازها و ماموریتهای این شورا در تهران برگزار شد. ۱۵ عضو منتخب کمیته اجرایی عبارتند از: هاشم آغاجری، بابک احمدی، حبیب‌الله پیمان، جلال جلالی‌زاده، تقی رحمانی، عیسی سحرخیز، عبدالفتاح سلطانی، حسین شاه حسینی، سید علی صالحی، کیوان صمیمی، عبدالله مومنی، حسین مجاهد، نرگس محمدی، بایزید مردوخی، و فاطمه معتمد آریا. همچنین عزت الله سحابی، عباس عبدی، و داوود هرمیداس باوند بعنوان اعضای کمیته بازرسی انتخاب شدند.


http://www.iranhumanrights.org/farsi/npc04sept2008.html