ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 30.08.2008, 21:55
هلند جاسوسان خود را از ایران خارج کرد

ایران امروز: روزنامه‌ی هلندی «دی تلگراف»، که پرتیراژترین روزنامه‌ی این کشور است، روز جمعه ۲۹ اوت در گزارشی نوشت، سازمان اطلاعات مخفی هلند (AIVD) سال‌هاست که در ایران به عملیات جاسوسی مشغول است. این عملیات اما اکنون متوقف شده است، زیرا طرح‌های دولت بوش حکایت از آن دارد که حمله‌ی هوایی به ایران به زودی صورت خواهد گرفت.

به نوشته «دی تلگراف»، فعالیت‌های سازمان اطلاعاتی هلند این هدف را دنبال می‌کرده که در صنایع تسلیحاتی ایران رخنه و در آنها خرابکاری کند. این عملیات که بیش از ‌اندازه موفقیت‌آمیز توصیف شده، این آواخر در پی مشخص شدن طرح حمله‌ی هوایی قریب‌الوقوع آمریکا به ایران، متوقف شده است.

«دی تلگراف» نوشته است در حمله‌ی هوایی به ایران مکان‌هایی نیز می‌بایست بمباران شوند که جزو هدف‌های عملیات جاسوسی هلندی‌ها بودند.

بنا به این گزارش، یکی از جاسوسان هلندی که به صنایع نظامی ایران رخنه کرده بود، اخیرا از حوزه عملیات بازگردانده شده، زیرا احتمال داده می‌شود که ایالات متحده‌ی آمریکا ظرف چند هفته‌ی آینده تصمیم بگیرد با هواپیماهای بدون سرنشین به ایران حمله کند.

به نوشته روزنامه «دی تلگراف»، هدف‌های احتمالی بمباران تنها تاسیسات هسته‌ای ایران نیستند، بلکه تاسیسات نظامی این کشور نیز مورد حمله قرار خواهند گرفت، از جمله تاسیساتی که از طریق عملیات پنهان سازمان اطلاعاتی هلند شناسایی شده و لو رفته‌اند.

براساس گزارش «دی تلگراف» اطلاعاتی که در سال‌های گذشته از طریق عملیات سازمان مخفی هلند بدست آمده، در اختیار سازمان اطلاعات آمریکا (CIA) نیز قرار گرفته است.

مقاله‌ی «دی تلگراف» توسط «یوست دی هاس» نوشته شده که به داشتن روابط خوب با محافل سازمان اطلاعات هلند مشهور است. این روزنامه‌نگار در گذشته امکان دسترسی به یک گزارش سازمان مخفی این کشور را پیدا کرد که در آن صحبت از وجود یک شبکه فساد در داخل پلیس هلند بود. این شبکه اسحله در اختیار برخی جنایتکاران می‌داد تا جنایتکاران دیگر را به قتل برسانند.

حدس و گمان‌ها درباره رادارهای هشدار دهنده در اسرائیل

دو هفته پیش از انتشار گزارش «دی تلگراف» (۱۷ اوت ۲۰۰۸) اعلام شد ایالات متحده‌ی آمریکا در حال استقرار رادارهای هشداردهنده‌ی پیشرفته در خاک اسرائیل است که هدف آن مقابله با موشک‌های پرتاب شده از سوی ايران است. این رادارها با سامانه‌ی موشک‌های پاتریوت نیز همراه‌اند که موشک‌های شلیک شده به سوی اسرائیل را در شعاع دو هزار کیلومتری شناسایی کرده و نابود می‌کند.

این رادارهای هشداردهنده‌ی پیشرفته قرار بود سال ۲۰۰۹ در اسرائیل نصب شوند، اما اجرای این پروژه به جلو انداخته شد. برخی ناظران نصب این رادارها در خاک اسرائیل را بخشی از عملیات آمادگی برای حمله‌ی هوایی به ایران ارزیابی می‌کنند.

سامانه‌ی ضدموشکی اسرائیل که در صحرای «نگب» در جنوب اسرائیل نصب می شوند، مستقیما توسط نظامیان امریکا هدایت خواهند شد. به این منظور برای نخستین بار واحدهای نظامی آمریکا در خاک اسرائیل مستقر می‌شوند.

در سال‌های گذشته دو بار سربازان آمریکایی برای راه‌اندازی و هدایت سامانه‌ی ضدموشکی در اسرائیل مستقر شده‌اند؛ یکی درسال ۱۹۹۱ در جنگ علیه عراق و برای آزادسازی کویت و دیگری در سال ۲۰۰۳ هنگام حمله نیروهای آمریکا به عراق.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که وزارت دفاع آمریکا در ماه‌های گذشته با استقرار این سامانه در خاک اسرائیل مخالفت کرده بود.