ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 27.08.2008, 17:01
اعتراض به حکم زندان برای یوسف عزیزی بنی‌طرف

اطلاعیه مطبوعاتی
چهارشنبه ٦ شهریور ١٣٨٧

محکومیت به زندان برای یوسف عزیزی بنی طرف را محکوم می کنیم

گزارشگران بدون مرز محکومیت به زندان برای روزنامه‌نگار و نویسنده برحسته عرب‌تبار ایرانی، یوسف عزیزی بنی‌طرُف را محکوم می کند. این روزنامه نگار به اتهاماتی چون " اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی" به ٥ سال زندان محکوم شده است که به رای صادره اعتراض و هم اکنون با قید وثیقه آزاد است.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند " دولت رییس جمهور احمدی نژاد برای سرکوب روزنامه نگاران اقلیت های قومی و ملی از دستگاه قضایی سواستفاده می کند. از ٧ حرفه‌کار مطبوعاتی زندانی ٦ نفر روزنامه نگاران کرد و عرب هستند. پیشبرد این سیاست خفقان باید از سوی همه‌ی مدافعان آزادی بیان برای ایران محکوم شود."

پس از دو سال محاکمه، شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در تاریخ ١٩ مرداد ماه یوسف عزیزی بنی‌طرُف را به ٥ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این روزنامه نگار در تاریخ ٥ اردیبشهت ماه ١٣٨٤ در منزل مسکونی خود دستگیر و نزدیک به ٧٠ روز را در زندان بسر برده بود. این دستگیری در پی ناآرامی های خوزستان و اعتراضات اقلیت عرب که به درگیری با نیروهای انتظامی کشیده شد، صورت گرفت. یوسف عزیزی بنی‌طرُف یکی از چهره های برجسته ی عرب‌تبار ایران است که از حقوق معترضان دفاع و در عین حال هر حرکت خشونت بار را محکوم کرده بود. وی روزنامه‌نگار روزنامه‌ی همشهری بود که در پی انتخاب محمود احمدی نژاد به شهرداری تهران و تسلط محافظه کاران افراطی بر این روزنامه بعد از ١٢ سال سابقه‌کار اخراج شد. یوسف عزیزی بنی‌طرُف عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران است و با بسیاری از رسانه معتبر عرب زبان جهان همکاری می کند. مصاحبه های این روزنامه نگار با شخصیت های سیاسی جهان عرب بعنوان " ارتباط با بیگانگان" در دادگاه علیه وی مورد استفاده قرار گرفته است.

پیش از این دوم تیر ماه شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران محمد صدیق کبودوند روزنامه‌نگار کرد و مدیر نشریه توقیف شده پیام مردم کردستان را برای " اقدام علیه امنیت از طریق نشر اکاذیب، از طریق تاسیس سازمان حقوق بشر کردستان " به یازده سال زندان محکوم کرده بود . محمد صدیق کبودوند در تاریخ ١٠ تیر ماه ١٣٨٦ بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت. مدت پنج ماه در سلول های انفرادی بند ٢٠٩ و ٢٤٠ زندان اوین نگاهداری شد و از سوی مقامات امنیتی برای انحلال "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و پذیرش " انتشار گزارش‌هایی نادرست" از سوی این سازمان، شدیدا تحت فشارهای روحی و جسمی قرار داشت.

سعید متین پور روزنامه نگار آذری و همکار هفته نامه یارپاق و بسیاری از روزنامه‌های محلی استان آذربایجان نیز در تاریخ ٢٠ خرداد ماه از سوی شعبه ١١٥ دادگاه انقلاب تهران به هشت سال زندان برای " ارتباط با بیگانگان" و "تبلیغ علیه نظام" محکوم شده بود .این روزنامه نگار در تاریخ ٥ خرداد ماه ١٣٨٦ در زنجان دستگیر شد، به مدت ٩ ماه در زندان اطلاعات زنجان و بند ٢٠۹ زندان اوین تحت فشار و بازجویی قرار داشت. وی در تاریخ ٨ اسفند ماه با سپردن وثیقه ٥٠٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

از سوی دیگر دو روزنامه نگار زندانی سامان رسول‌‌پور و محبوبه کرمی از زندان آزاد شدند.

سامان رسول‌پور ٢٤ مرداد ماه با سپردن ١٠ میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شد. این روزنامه نگار در تاریخ یکشنبه ٦ مرداد ماه و در فردای برگزاری تجمعی در مهاباد که در آن نزدیک به دویست نفر برای لغو حکم اعدام دو روزنامه نگار و یک معلم کرد شرکت کرده بودند، دستگیر شد. بنا بر اطلاعاتی که به دست ما رسیده است سامان رسول پور پس از آزادی چند بار از سوی ماموران امنیتی احضار و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته است.

محبوبه کرمی روزنامه نگار مستقل و همکار خبرگزاری ایسنا در تاریخ ٥ شهریور با سپردن ١٠٠میلیون تومان آزادی شد. این روزنامه نگار در تاریخ ٢٤ خرداد ماه به هنگامی که با اتوبوس عازم منزل بود از سوی ماموران نیروی انتظامی که در تعقیب شرکت‌کنندگان در تجمعی اعتراضی، اتوبوس را متوقف کرده بودند، بازداشت شد. این روزنامه نگار در پی اعتراض به توقف اتوبوس و رفتار نامناسب و خشن ماموران گارد ویژه ضد شورش با مسافران با ضرب و شتم دستگیر و به بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال داده شد.

گزارشگران بدون مرز انجمن بین‌المللی دفاع از روزنامه‌نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بیشتر:
http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
.(JavaScript must be enabled to view this email address)