ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 17.08.2008, 22:40
می‌خواهند انتخابات را مدیریت کنند

یکشنبه، 27 امرداد 1387

ادوارنیوز: دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران در تحلیلی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری گفت:باید میان حضور در عرصه انتخابات و مشارکت در آن تفکیک قایل شد.

یزدی که به دعوت کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان ایران و در دفتر این سازمان سخن می‌گفت تصریح کرد: منظور از حضور در عرصه انتخابات، استفاده از فضای سیاسی ایجاد شده و ظرفیت‌های موجود،همچنین آگاهی بخشی نیروهای سیاسی به مردم در خصوص وضعیت کشورو گفتگوی گروه‌های سیاسی مختلف پیرامون انتخابات است. و این مرحله با مشارکت در انتخابات به معنای شرکت در آن متفاوت است. یزدی گفت: در حال حاضر در مرحله حضور در عرصه انتخابات قرار داریم.

دکتر یزدی با اشاره به مباحث مطروحه از سوی اصلاح طلبان پیرامون تعیین مصادیق کاندیداها و بحث در مورد حضور یا عدم حضور سید محمد خاتمی گفت: مهمتر از توافق و اجماع نظر بر سر یک کاندیدای مشترک و اینکه آیا آقای خاتمی می‌آید و یا نمی‌آید، مسئله مدیریت انتخابات است.

یزدی با هشدار به اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان باید مشخص کنند که چگونه می‌خواهند نظارت و کنترل براین انتخابات انجام شود چرا که عده ای می‌خواهند انتخابات را مدیریت کنند و با وضعی که می‌بینیم به راحتی اگر آقای خاتمی هم بیاید فرد مورد نظر خود را از صندوق بیرون می‌آورند. یزدی گفت اما اگر همگرایی میان گروههای مختلف ایجاد شد می‌توان از ظرفیت‌ها استفاده نمود می‌توان انتخابات را سالم برگزارکرد.

ابراهیم یزدی با اشاره به پیشنهاد نهضت آزادی ایران مبنی بر نظارت بین المللی بر انتخابات‌ها گفت: ایران عضو سازمانهای بین المللی و از جمله سازمان بین المجالس است از سوی دیگر ایران معاهده جهانی حقوق بشر را امضا کرده است و بنابراین معیارهای یک انتخابات آزاد را پذیرفته است و بنابر ماده 9 قانون مدنی ایران این قوانین مانند قوانین داخلی کشور قابل استناد است به همین دلیل می‌توان و باید بر این معاهدات استناد کرد و از جمله بر اساس این مقاوله نامه‌ها در خواست یک انتخابات آزاد با نظارت بین المللی را داشت ما باید بپذیریم که در دهکده جهانی نظارت بسیار مهم است.

یزدی در پاسخ به سوالی پیرامون تبعات طرح مسئله نظارت بین المللی از سوی نهضت آزادی ایران گفت: تحلیل ما این است که طرح این موضوع برای نهضت پیامد منفی نداشته است و از سوی دیگر در مقاطع مختلف تاریخی نهضت آزادی مواضعی که به شدت با مخالفت حکومت مواجه شده است داشته است. زمانی که همه در خیابانها رژه می‌رفتند و از اشغال سفارت امریکا حمایت می‌کردند ما با این کار مخالفت کردیم در سال 61 و بعد از فتح خرمشهر ما به طور علنی با ادامه جنگ مخالفت کردیم و امروز می‌بینیم که حرفهای ما در آن زمان را خود آقایان تکرار می‌کنند.

ابراهیم یزدی همچنین در مورد حمایت نهضت آزادی از اصلاح طلبان در انتخابات سال 84 گفت: در آن انتخابات اصلاح طلبان از ما خواستند که با ایشان گفتگو کنیم و برای حمایت از ایشان ما 6 پیش شرط گذاشتیم که یکی از آنها تشکیل جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر بود. یزدی گفت: فراموش نکنید که بعد از خرداد 76 اطصلاح طلبان خودی و غیر خودی را سکه زدند و ازآن زمان تا دعوت ازنهضت و گروههای ملی مذهبی به گفتگو راه درازی طی شده است.

دبیرکل نهضت آزادی در پاسخ به سوالی در مورد فرصت سوزی محمد خاتمی گفت: ما انتقاداتمان در این مورد به آقای خاتمی پابرجاست آقای خاتمی می‌توانست وقتی رییس جمهور آمریکا به پای سخنرانی او آمد و قصد داشت تا با او دست بدهد این کار را انجام دهد و در عین حال رفتار بد دولت آمریکا در قبال ایران را نیز به رییس دولت این کشور متذکر شود. اما خاتمی اینگونه نکرد و یا وقتی من و یا مهندس سحابی و معین‌فر به همراه عده‌ای به خیابان پاستور رفتیم تا با او ملاقات کنیم او از دیدار با ما امتناع کرد در حالیکه ما شخصیتهای ناشناسی نبودیم.

دبیرکل نهضت آزادی ایران در پاسخ به سوال دیگری پیرامون احتمال کاندیداتوری عبداله نوری گفت: من برای آقای نوری احترام قایل هستم و ایشان در دفاعیات خود به خصوص در مورد نهضت آزادی ایران حق مطلب را به جای آوردند اما باید دید که ایشان تا چه انداره آمادگی برای حضور در صحنه دارند.

یزدی بحث توزیع یارانه‌ها را مسئله بسیار مهمی دانست و از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی خواست نسبت به این طرح و تبعات مختلف آن برای کشور برای افکار عمومی آگاهی سازی کنند.

دبیرکل نهضت آزادی ایران با انتقاد از شیوه مدیریتی حاکم بر کشور گفت: در هیچ دوره اوضاع کشور تا بدین اندازه نابسامان نبوده است وی ادامه داد: شاید اگر آقایان بگویند که ایران آزادترین کشور دنیاست و دانشگاههای ما بهترین دانشگاه‌ها هستند ، به جایی هم برنخورد اما تصمیمات نسنجیده در زمینه اقتصاد، کشور و مردم را با بحرانهای عدیده ای روبرو کرده است.

ابراهیم یزدی ادامه داد: اگر دموکراسی بنا باشد در کشوری پیاده شود،شرط لازم آن است که یک قدرت لایزال کنترل نشده که بر همه قدرتهای موجود فائق باشد وجود نداشته باشد و از سوی دیگر مناسبات باید به گونه ای شکل گرفته باشد که نیروهای سیاسی موجود با کنترل منابع قدرت نتوانند به قدرت برتر تبدیل شوند و گروههای کوچک و مختلف باهم رقابت کنند اما بقای آنها منوط به بقای دیگری باشد و نزاعها تا سر حد نابودی جامعه به پیش نرود.

دکتر یزدی ادامه داد: از دیدگاه من در حال حاضر یک نیروی برتر مقتدر فائقه در کشور وجود ندارد و گروه‌های مختلف در تلاش برای رسیدن به این موقعیت هستند اما نمی‌توانند.

یزدی به اختلافات نیروهای درون حکومت اشاره کرد و گفت: شما بخشی از این نزاع برای تبدیل به قدرت اصلی شدن را تصادماتی که در مدیریت کشور رخ می‌دهد، شاهد هستید.

در این مجموعه می‌بینید که مخالفان جریان دموکراسی خواه برای خفه کردن آزادیخواهان و گروههای دموکراسی خواه هم تلاش می‌کنند اما نمی‌توانند. مثلا آنها تمامی تلاش خود را برای ساکت کردن دانشجویان و زنان به کار می‌برند اما موفق نمی‌شوند و نخواهند شد.

یزدی در عین حال به نیروهای دانشجویی و سیاسی هشدار داد که در استراتژی خود باید از حرکات افراطی و شعارهای آرمانگرایانه پرهیز کنند چرا که آرمان ، پرواز روی آسمان و عمل سیاسی حرکت بر روی زمین است.