ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.08.2008, 6:31
آمریکا پنج موسسه دیگر ایرانی را تحریم کرد

بی‌بی‌سی: دولت آمریکا تحریم هایی اقتصادی را بر پنج شرکت دیگر ایرانی اعمال کرده است. این موسسات متهم شده‌اند در تلاش برای دستیابی ایران به آنچه آمریکا ظرفیت ساخت سلاح اتمی می‌داند نقش دارند.

وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که هرگونه دارایی که این پنج شرکت ممکن است در آمریکا داشته باشند را مسدود کرده و شهروندان و شرکت های آمریکا را از معامله با آنها منع کرده است.

این پنج شرکت شامل مرکز تحقیقات اتمی برای امور پزشکی و کشاورزی، مرکز تحقیق و تولید سوخت اتمی اصفهان، شرکت جابربن حیان، شرکت صنعتی جوزا و شرکت خریداری تجهیزات ایمنی می شود.

سه عدد از این شرکت ها براساس قطعنامه شماره ۱۸۰۳ شورای امنیت سازمان ملل که ماه مارس علیه ایران به تصویب رسید تحت تحریم قرار گرفته بودند.

براساس قطعنامه سازمان ملل جابربن حیان در زمینه فعالیت های چرخه سوخت اتمی فعالیت می کند و شرکت های جوزا و "خریداری تجهیزات ایمنی" در برنامه موشک های بالستیک دست دارند.

استوارت لیوی معاون وزارت خزانه داری در امور تروریسم در بیانیه ای ضمن اعلام این تحریم ها گفت: "ایران از این پنج نهاد اتمی و موشکی استفاده کرده است تا اعمال غیرقانونی خود را پنهان کرده و نیات اتمی خطرناک خود را جلو ببرد."

این تحریم ها تازه ترین تلاش دولت آمریکا و متحدان آن برای افزایش فشار بر ایران جهت تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم است.

همین وزارتخانه ماه گذشته میلادی چهار نهاد ایرانی شامل مجموعه صنایع شهید ستاری، هفت تیر، گروه صنایع مهمات و متالورژی و صنایع شیمی پارچین را هدف تحریم های مشابه قرار داده بود.

ایران می گوید برنامه اتمی اش صرفا جنبه صلح آمیز دارد اما آمریکا و متحدان غربی آن به این موضوع تردید دارند و هدف اصلی این برنامه را تسلیحاتی و نظامی می دانند.

واشنگتن در ژوئن ۲۰۰۵ سازمان انرژی اتمی، سازمان صنایع هوافضا، گروه صنعتی شهید باقری و گروه صنعتی شهید همت را به عنوان موسساتی که نسبت به کمک آنها به اشاعه تسلیحات اتمی نگرانی وجود دارد تحریم کرده بود.