ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.08.2008, 8:50
اعتراض به محرومیت از تحصیل و تدریس

در نشست دفاع از حق تحصیل:
اعتراض به محرومیت از تحصیل و تدریس و برخوردهای قضایی


خبرنامه امیرکبیر: دفتر کوچک انجمن دفاع از حق تحصیل دیروز میزبان نشستی بود که از سوی انجمن حامیان حق تحصیل و با همکاری دفتر تحکیم وحدت در اعتراض به محرومیت از حق تحصیل برگزار شد. هرچند سخنرانان به برخوردهای اخیر صورت گرفته با اساتید و برخوردهای قضایی نیز اشاره نمودند و آن را محکوم کردند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در ابتدای این نشست خبری کیوان صمیمی رئیس انجمن دفاع از حق تحصیل اعلام داشت: امسال ۱۶ نفر از دریافت کارنامه ی کارشناسی ارشد خود محروم شده‌اند. ما در جلسه‌ای با حضور نایب رییس کمیسسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این موضوع اعتراض کردیم اما پیگیری‌های ما تا کنون به نتیجه نرسیده است.

دکتر عبدالفتاح سلطانی سخنگوی انجمن دفاع از حق تحصیل نیز در این جلسه با اشاره به رای غیر قانونی اخیر دیوان عدالت اداری در مورد برخی از دانشجویان اظهار داشت: اگر از مجلس هم ناامید شویم، شروع به اطلاع رسانی گسترده می‌نماییم. باید روی این مساله کار کنیم که آیا اصولا می‌توان حتی به عنوان مجازات، حق طبیعی تحصیت را از کسی سلب کرد؟ هم اکنون در زندان اوین کسانی هستند که با اندک سوادی وارد زندان شدند و اکنون دانشجو هستند، یعنی حتی برای سارق و قاچاقچی نیز حق نحصیل به رسمیت شناخته می‌شود. اگر محرومیت از تحصیل منجر به اخراج دانشجو شود، این عمل با هیچ سیستم مدرن حقوقی سنخیت ندارد. ما حق نداریم مقرراتی وضع کنیم که حتی در صورت تخلف، دانشجو را به مدت طولانی از تحصیل محروم نماییم. این عمل بر خلاف فرهنگ دینی ما نیز می‌باشد، چرا که در قران رسالت انبیا آموزش و تعلیم ذکر شده است. دکتر سلطانی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اطلاع رسانی و فشار افکار عمومی این روند غیرقانونی هر چه زودتر متوقف شود.

علی نیکو نسبتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در ابتدای سخنانش با اعتراض به اخراج دسته جمعی و یا بازنشستگی اجباری اساتید برجسته ی مستقل گفت:‌ای کاش روزی که شاهد برخورد با دانشجویان بودیم، اساتید از آنها حمایت می‌کردند . اگر اساتید به پا می‌خواستند وبه این روند اعتراض می‌نمودند اکنون در چنین وضعیتی نبودیم. البته معدودی از اساتید اعتراض کردند که با آنها برخورد بدی شد،و حتی برخی اخراج شدند چرا که تعداد اساتید معترض کم بود. وی ادامه داد:اکنون در مطرح ترین دانشگاه‌های دنیا اساتید تا سنین بسیار بالا تدریس می‌کنند به عنوان مثال دکتر شلینگ که چندی پیش به ایران آمد و در دانشگاه شریف سخنرانی کرد قریب به ۹۰ سال سن دارد و هنوز تدریس می‌نماید.و بازنشستگی اجباری اساتید در ایران، هیچ دلیلی جز تصفیه ی دانشگاه‌ها ندارد.

نیکو نسبتی افزود: در مورد دانشجوبان با سه نوع محرومیت مواجهیم، اولین گروه محروم، دانشجویان ستاره دار و دانشجویانی هستند که از دریافت کارنامه ی کارشناسی ارشد محروم شده‌اند. گروه دوم، کسانی هستند که در کمیته‌های انضباطی با احکام سنگین محرومیت از تحصیل مواجه می‌شوند. در این کمیته‌ها هیچ حق دفاعی به دانشجویان داده نمی‌شودو شاکی و دادستان و قضای یک نفر است ونکته قابل تامل اینکه معاون دانشگاه زنجان که قصد تعرض به دختر دانشجو را داشت خود یکی از اعضای کمیته انظباطی دانشگاه بود. در سه سال سپری شده از دولت نهم، حدود ۴۰۰۰ دانشجو با حکم کمیته‌های انضباطی از تحصیل محروم شده‌اند که بیش از ۸۰۰ مورد آن به علت فعالیت‌های منتقدانه بوده است. سومین نوع محرومیت از تحصیل، محرومیت به خاطر جنسیت می‌باشد که از طریق سهمیه بندی جنسیتی اعمال می‌شود. نیکونسبتی، اعتراض دفترتحکیم وحدت را به این محرومیت‌ها اعلام نمود و ابراز امیدواری کرد با تلاش فعالین مدنی شاهد کاهش فشارهای روزافزون بر دانشجویان باشیم.

در ادامه توحید علیزاده از دانشجویان محروم از تحصیل سال ۸۵، علت محرومیت دانشجویان را نقد سیستم حاکم دانست و گفت: سیستم ظرفیت نقد ندارد. من سال ۸۵ از ورود به کارشناسی ارشد محروم شدم، پس از دو سال پیگیری بی نتیجه امسال نیز دوباره در آزمون شرکت کردم که اینبار نیز موفق یه در یافت کارنامه نشدم.

سلیمان محمدی دانشجوی سه ترم تعلیقی دانشگاه علامه به سرپیچی رییس دانشگاه علامه از حکم اولیه ی دیوان برای بازگشت به دانشگاه اشاره نمود و گفت با فشارهای وارده بر قاضی حکم را برگرداندند. محمدی بر لزوم حمایت همه جانبه ی فعالین داشجویی و مدنی از یکدیگر برای احقاق حقوق از دست رفته تاکید کرد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر سپس حسین زاده از دانشجویان ستاره دار سال ۸۶ با بیان اینکه محرومیت از تحصیل نقض آشکار حقوق بشر است، گفت متاسفانه روی این مساله کار کارشناسی کردند و از سال ۸۶ با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان سنجش از ارائه ی کارنامه خودداری کردند تا محرومین مدرکی برای اثبات حق خود نداشته باشند.

در ادامه این نشسیت، زینب پیغمبرزده، عضو کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت نیز با یادی از بهاره هدایت، دبیر کمیسیون زنان دفتر تحکیم که در بازدشت است، به طرح سهمیه بندی جنسیتی که باعث محرومیت دختران از تحصیل در برخی رشته‌ها می‌شود اشاره کرد و گفت: سهمیه یندی جنسیتی چیزی است که ُکه وقیهانه به آن اعتراف می‌شود و بر اساس آن افراد زیادی فقط و فقط به خاطر اینکه دختر هستند از تحصیل محروم می‌شوند. وی با شاره به اینکه محرومیت از تحصیل بهطرق گوناگون گریبان دانشجویان را گرفته است، افزود: عدم رعایت پوشش و شئونات اسلامی از مواردی بوده که دانشجویان دختر به خاطر آن به کمیته انضباطی احضار و یا حتی از تحصیل محروم می‌شوند. موضوع دیگر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها است به عنوان مثال در دانشکده خبر با وجود مخالفت دانشجویان در سال گذشته مسئولان سعی در تفکیک جنسیتی داشتند،و در نهایت باز هم اصرار به ایجاد دیوار جنسیتی دارند.

وی ادامه داد: دانشجویان دختر مجبورند که از ابتدای شب تا صبح روز بعد به واقع در خوابگاه‌ها زندانی باشند. در کمیته انضباطی نیز دانشجویان دختر بسیار تحقیر می‌شوند. از طرفی نیز شاهد مواردی از قصد تعرض در دانشگاه‌های کرمانشاه، سهند تبریز و زنجان بوده ایم که دانشجویان پسر نیز ایستاده‌اند و به حق امنیت در دانشگاه اصرار کرده‌اند. وی با تاکید بر همراهی جنبش‌های اجتماعی با جنبش زنان به لایحه حمایت از خانواده اشاره کرد و گفت: قوانین ما به جای پیش رفتن به عقب رقته‌اند.

علی صابری، یکی دیگر از دانشجویان محروم از تحصیل نیز یادی از سه دانشجوی دانشگاه امیر کبیر که در زندان به سر می‌برند و همچنین بهاره هدایت و محمد‌هاشمی کرد و گفت: پس از مشاهده کارنامه که در آن تنها اسم ما ذکر شده بود به سازمان ُسنجش رفتیم که با ما گفتند، شما از لحاظ علمی تایید شده اید اما صلاحیت عمومیتان رد شده است. هیچ ارگانی نیز در این باره پاسخگو نیست و این یک معضل اساسی است که هیچ ارگانی را نمی‌توانیم پیدا کنیم که مدارک رد صلاحیت مان را ارائه کند.ما حدود هشت ماه برای کنکور درس خوانده ایم و باید بفهمیم که نتیجه تلاشمان چه بوده است.

وی افزود: اینطور به نظر می‌رسد که عموم کسانی که کارنامه آنها داده نشده است، رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند. وی به صدور قرار وثیقه ۱۸۰ میلیونی برای خود اشاره کرد و گفت: سئوال من این است که چرا برای من که به دنبال اصلاح وضعیت کشورم هستم و دنبال فساد و شر نیستم قرار ۱۸۰ میلیونی صادر می‌شود و برای سردار زارعی که از موقعیتش چنین استفاده‌ای کرده است قرار ۵۰ میلیونی صادر می‌شود؟

مهدی عربشاهی، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت نیز اظهار کرد: علاوه بر شیوه‌های متداول برای محرومیت از تحصیل یکی از شیوه‌ها بازداشتهایی است که در طول سال تحصیلی انجام می‌شود که گاها در زمان امتحانات استُُُُُو به طور غیر مستقیم باعث محرومیت از تحصیل می‌شود. وی به زندانی بودن نزدیک به ۱۶ دانشجو در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: همه آنها در دفاع از آزادی‌های آکادمیک به زندان افتاده‌اند.

عربشاهی با اشاره به موضوع دانشگاه زنجان، گفت: به نظر می‌آید، به جای پیگیری تخلف معاونی که یک دانشجو را به خاطر داشتن پرونده تحت فشار قرار داده، پرونده به جایی می‌رود که جای شاکی و متهم عوض شود و اراده پرونده سازی همچون دانشگاه امیرکبیر وجود دارد. هم اکنون چهار دانشجوی دانشگاه زنجان بازداشت شده‌اند. وی افزود:در مورد هشمی و هدایت بازجویی آنها تمام شده اما فشارهایی هست که آنها در زندان بمانند و گروهی به دنبال این هستند که با اتهامات کذب به تحکیم ضربه بزنند که این اتهامات با شناختی که از تحکیم و این دو نفر وجود دارد، مشخص است که کذب است و این جوسازی‌ها پیشاپیش محکوم به شکست است.


در پایان این نشست نیز بیانیه‌های به شرح زیر خوانده شد:

اطلاعیه شماره ۳ انجمن حامیان حق تحصیل

محدودیت برای حق تحصیل منجر به فاجعه‌ای انسانی شد و حامیان حق تحصیل را بر آن داشت تا با تمام توان به‌دنبال برخورد قانونی با مسببان این حادثه هولناک و موارد دیگر باشند.

سالار بهروزیان دانشجوی سال سوم علوم سیاسی دانشگاه شیراز که به جرم دگراندیشی تحت فشار بوده است و از جمله چندین ترم متوالی توسط برخی استاد نماها نمرات پایین دریافت کرده بود و در آستانه محرومیت تحصیلی قرار داشت با خودکشی به زندگی خود خاتمه داد. خودکشی دختر دانشجویی پس از چند بار احضار به کمیته انضباطی در دانشگاه آزاد لاهیجان و دانشجوی دیگری از دانشگاه سیستان و بلوچستان که از طرف حراست تحت فشار بوده است و نیز حادثه اخیر دانشگاه شیراز علاوه بر این‌که مورد پی‌گرد قضایی قرار گرفته است می‌بایست هشداری جدی برای رؤسای دانشگاه‌ها و وزیر علوم تلقی شود.

همان‌گونه که در ملاقات ۱۷/۴/۸۷ مسؤولین انجمن حامیان حق تحصیل با نایب‌رییس محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تفصیل توضیح داده شد، نادیده گرفتن ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی دانشجویان می‌تواند به فجایع بیشتر انسانی و بحران‌های دانشجویی منجر شود و تا دیرتر نشده لازم است مسؤولان ذیربط چاره‌ای اساسی برای آن بیندیشند.

بر اساس اطلاعاتی که به دفتر انجمن رسیده در موارد زیر حقوق اولیه دانشجویان نقض شده است:احضار شدن ۳۷ دانشجوی دانشگاه تبریز توسط کمیته انضباطی به‌دنبال انتقادات دانشجویان به محرومیت‌های تحصیلی، اخراج متین مشکین دانشجوی دکترای برق دانشگاه امیرکبیر، اخراج سید حامد احمد دانشجوی زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران، تعلیق تحصیلی و توبیخ کتبی در دانشگاه تبریز برای سجاد رادمهر دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مکانیک و آیدین خواجه‌ای و فراز زهتابی دانشجویان حقوق و سپس بازداشت هرسه در روزهای اخیر، محرومیت از تحصیل اشکان مدنی در دانشگاه شاهرود، چهار ترم محرومیت از تحصیل مهدیه گلرو در دانشگاه علامه، تعلیق تحصیل محمد صدیقی دانشجوی پزشکی کاشان، یک ترم محرومیت از تحصیل مرتضی اشرافی مدیر مسؤول نشریه دانشجویی “رها” در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، یک ترم محرومیت از تحصیل پیمان انجیدنی دانشجوی برق سهند تبریز و مرتضی مساکنی دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ممانعت از تحصیل سهیل آصفی در دانشگاه سوره، یا حتی محرومیت از تدریس جمشید قشنگ پس از ۱۰ سال سابقه کار در گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد و نیز تعداد دیگری از دانشجویان که برخلاف نصّ صریح قانون اساسی به حق تحصیل آنان تعرض شده است و در اطلاعیه‌های بعدی انجمن، اسامی مربوطه منتشر خواهد شد.

انجمن حامیان حق تحصیل از وزارت علوم و آموزش عالی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دیوان عدالت اداری و سایر مراجع ذیربط انتظار دارد عاجلاً به نقض قانون اساسی توسط برخی دانشگاه‌ها و کمیته‌های انضباطی پایان داده و مسؤولین مربوطه را به آرام کردن فضای دانشجویی ملزم نمایند.

۲۹ تیر ۱۳۸۷
انجمن حامیان حق تحصیل


بیانیه جمعی از دانشجویان محروم از تحصیل

ماشین گزینش که از سه سال پیش تجدید سازمان یافته، سالیانه دهها تن از دانشجویان را از صحنۀ دانشگاه حذف می‌کند. کمیته‌های انضباطی سخاوتمندانه احکام تعلیق صادر می‌کنند. استادان مستقل از دانشگاه اخراج شده یا به اجبار بازنشسته می‌شوند و افرادی فاقد صلاحیت علمی و گاه دارای پیشینه‌های امنیتی جایگزین ایشان می‌شوند.

هر سال که می‌گذرد حلقۀ مخالفان دموکراسی و آزادی بر دانشگاه تنگ تر می‌شود. در سال ۸۵، جمعی از دانشجویان قبول شده در آزمون کارشناسی ارشد، به اصطلاح ستاره دار شدند و با وجود احراز صلاحیت علمی شان، راه ورود ایشان به دانشگاه سد شد. در سال ۸۶ گزینش گرانِ انحصارطلب که از بازتاب ستاره دار کردن دانشجویان در افکار عمومی خشنود نبودند، برای فرار از مسئولیت و پاسخگویی، ماشین گزینش را به راهی انداختند که ردِ پایی از خود به جای نگذارند. این راه عدم ارایۀ کارنامۀ آزمون بود. به این ترتیب در این سال جمع بیشتری از دانشجویان مظلومانه از ادامۀ تحصیل محروم شدند؛ بدون این که حتی سندی مکتوب دالِ بر حقانیت علمی خود برای ادامۀ تحصیل در دست داشته باشند.

در سال ۸۷ نیز گروهی دیگر از داشجویان، مشمول این رویۀ شوم شدند و به خیل محرومان از تحصیل در ایران پیوستند. به نظر می‌رسد که این رویه، در سکوت کامل، به روال عادی امور تبدیل شده است.

در کنار این جریان، هر ساله دهها دانشجو با احکام کمیته‌های انضباطی دانشگاهها به بهانه‌های گوناگون برای ترم‌های متوالی از تحصیل محروم می‌شوند. ظلم جنسیتی به دانشجویان دختر یا همان سهمیه بندی جنسیتیِ برخی رشته‌ها را نیز باید به سیاهۀ بالا افزود.

تضــــادّ آشکار این رویه با اعلامیۀ جهانی حقوق بشر، به ویژه مادۀ ۲۶ آن که خواهان تساوی کامل در دست یابی به آموزش عالی برای همگان است، و نیز قانون اساسی کشور، ناگفته پیدا است.

ما دانشجویان محروم از تحصیل ایران هـشــدار می‌دهیم که دانشگاه در این کشور رفته رفته هم از جهت کارکردهای علمی اش و هم از جنبۀ نقش سیاسی و اتقادی اش، به طور نظام مند تضعیف می‌شود و این نتیجۀ سیاستی است که به طور آگاهانه مسئولانِ به واقع نامسئولی در پیش گرفته‌اند که تنها در فکر قدرتی عنان گسیخته‌اند.

مـــــا برای احیای حقوق آموزشی خود تلاش می‌کنیم و برای روزی که «دست یابی به آموزش عالی با تساوی کامل برای همه ممکن شود.» ما در این راه تمامی فعالان حقوق بشر و نیروهای دموکراسی خواه را به همراهی فرامی خوانیم.