ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.08.2008, 7:08
هشت سال زندان برای یک فعال سیاسی


۱۷ مرداد ماه ۱۳۸۷- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کر د که فعال سیاسی عباس خرسندی توسط دادگاه تجدید نظر به هشت سال زندان محکوم شد. بنظر می رسد که تنها سند مورد استناد در محاکمه ایشان اعتقادات سیاسی و نوشته‌های اینترنتی ایشان بوده است.

حکم خرسندی در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۳۸۷ توسط شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب تهران تائید شد. حکم دادگاه تجدید نظر توسط قاضی سلیمی و زرگر صادر شده است. خرسندی در حال حاضر در زندان اوین است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که "با توجه به فعالیتهای خرسندی، هیچ توجیهی برای اینکه ایشان را طولانی مدت در زندان نگهدارند وجود ندارد. قوه قضاییه باید به این سوال پاسخ دهد که چرا خرسندی باید ۸ سال در پشت میله ها بماند."

طبق اطلاعاتی که اخیرا به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران رسیده است، فعالیتهای خرسندی فقط بیان عقیده های مسالمت جویانه از طریق اینتر نت بوده است و حکم صادره برای ایشان به هیچوجه توجیه پذیر نیست.

نیروهای امنیتی لباس شخصی؛ خرسندی را در مغازه اش در فیروزکوه؛ شهری در نزدیکی تهران، در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ بازداشت کردند. بدنبال این بازداشت، نیروهای امنیتی به خانه ایشان یورش برده و خانه را تفتیش کردند اما هیچ سند اتهام برانگیزی برای مصادره پیدا نکردند.

خرسندی برای مدت سه ماه در زندان اوین در وضعیت بدون ارتباط با دنیای خارج در بازداشت بود. بدنبال این بازداشت، مقامات ایشان را به "اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل سازمان غیرقانونی" متهم کردند. خرسندی پایه گذار حزب دموکرات ایران بود که فعالیتهای آن به نشر آثار اینترنتی محدود می شد ودر این ارتباط فقط 5 نفر دیگر دیدگاههای سیاسی شان را با هم رد و بدل می کردند.

پرونده خرسندی در ۱۴ اسفند ماه ۱۳۸۶ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران مورد برررسی قرار گرفت. قاضی صلواتی؛ قاضی مسئول پرونده، در تاریخ ۲۸ اسفند ماه حکم ۸ سال زندان را اعلام کرد.

طبق اطلاعات، خرسندی از نظر سلامتی در وضعیت مناسبی نیست. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ازمقامات قضایی در ایران خواست که یک دادگاه علنی برای خرسندی برگزار شود و در آن اسنادی که منجر به صدور چنین حکم سنگینی شده است، ارائه شود.

http://www.iranhumanrights.org/farsi/khorsandi7aug2008.html