ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.08.2008, 8:56
فراخوان کانون نویسندگان ایران به اهل قلم

فراخوان کانون نویسندگان ایران به اهل قلم

چهل‌سال از تاسیس و شکل‌گیری کانون نویسندگان ایران می‌گذرد. تاریخ کانون نویسندگان ایران تاریخ جنبش مردم ایران برای آزادی بیان است. این تاریخ، سرگذشت مبارزه‌ی آزادی‌خواهان ایران برای برچیدن بساط هر گونه سانسور و ممیزی است. این تاریخ، بازتاب زلالِ پیکار با استبداد در زمینه‌ی نشر آرا و عقاید است. تاریخ کانون نویسندگان ایران هم چنین داستان شب‌های شعر و قصه نیز هست.

پیشینه‌ی کانون به سال‌های دهه‌ی بیست باز می‌گردد. اما به طور مشخص در اردیبهشت سال ۱۳۴۷ است که کانون نویسندگان ایران با انتشار متن «درباره‌ی یک ضرورت» و با حضور چهره‌هایی چون جلال آل‌احمد و م. ا. به‌آذین اعلام موجودیت می‌کند. از آن زمان تاکنون، کانون سه دوره فعالیت را از سر گذرانده است: دوره‌ی اول از ۱۳۴۷ تا ۱۳۴۹، دوره‌ی دوم از ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰ و دوره‌ی سوم از ۱۳۶۸ تاکنون. البته در فاصله‌ی این دوره‌ها کانون دستخوش افت و فترت نیز بوده‌است، افت و فترتی که بی‌شک باید به نقد و بررسی کشیده شود تا در پرتو آن، گذشته روشنی‌بخش آینده شود.

با این همه، و به رغم آن فترت‌ها، کانون نویسندگان ایران هیچ گاه از مبارزه در راه آزادی بیان و الغای سانسور باز نایستاده است. شب‌های شعر کانون در سال ۱۳۵۶ در باغ انستیتو گوته و دانشگاه صنعتی تهران از جمله‌ صفحات درخشان تاریخ مبارزه با سانسور در رژیم سلطنتی است. پس از آن، در حاکمیت کنونی نیز کانون نویسندگان ایران به مبارزه‌ی آزادی‌خواهانه‌ی خود هم چنان ادامه داد و در این راه تنی چند از اعضای فعال و برجسته‌ی خود از جمله سعید سلطان‌پور، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده و بسیاری عزیزان دیگر را از دست داد. بدین سان، می‌توان گفت که تاریخ کانون نویسندگان ایران نیز هم‌چون هر نهاد آزادی‌خواه دیگر این سرزمین با خون آزادی‌خواهان سرشته است.

اینک بر آن‌ ایم که هم چهل‌سالگی این تاریخ را گرامی بداریم و هم آن را به بوته‌ی تحلیل و نقد و بررسی بگذاریم. از این رو، همه‌ی اهل قلم را فرا می‌خوانیم که در این امر خجسته فعالانه شرکت کنند. از جمله برنامه‌هایی که برای این بزرگ‌داشت در نظر گرفته شده، انتشار یادنامه‌ای به مناسبت چهل‌سالگی کانون نویسندگان ایران است. موضوع‌های این یادنامه را به چهار بخش شعر، داستان،‌ مقاله و تاریخچه‌ی کانون تقسیم کرده‌ایم. یادآور می‌شویم که شعرها و داستان‌ها باید تا حد امکان کوتاه، و مقاله‌ها نیز حداکثر سه هزار کلمه، و مستند به منابع باشند. همگان، اعم از عضو و غیرعضو، را فرا می‌خوانیم که آثار خود را در این زمینه‌ها تا پایان آذرماه ۱۳۸۷ به نشانی زیر برای ما بفرستند. هم‌چنین، از کسانی که عکس یا سندی از کانون در اختیار دارند خواهشمندیم نسخه‌ای از آن را جهت درج در یادنامه برای ما ارسال کنند. پیشاپیش دست تمامی کسانی را که به این فراخوان پاسخ مثبت می‌دهند به گرمی می‌فشاریم.

نشانی:
صندوق پستی ۸۷۱۴- ۱۵۸۷۵، تهران، ایران
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

هیئت تحریریه یادنامه‌ی کانون نویسندگان ایران
۱۲ مرداد ۱۳۸۷


***


پاسخ کانون نویسندگان ایران به شادباش یاران نویسنده

در پی برگزاری انتخابات کانون نویسندگان ایران در تیرماه ۱۳۸۷، بسیاری از دوستان، یاران و نهادها، از جمله کانون نویسندگان ایران (در تبعید)، انجمن قلم (در تبعید) و... برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات را شادباش گفته‌اند. با سپاس از همدلی و پشتیبانی این دوستان که مایه‌ی دلگرمی ما است، یادآور می‌شویم که کانون نویسندگان ایران بر آن است که در این لحظه‌های خطیر تاریخی که بر مردم و اهل قلم ما می‌گذرد، با پای‌بندی استوار به منشور کانون، هم‌چنان در دفاع از آزادی بیان و قلم و اندیشه بکوشد و انتخاب هیئت دبیران کانون هدفی جز هموارتر ساختن روند دفاع از آرمان آزادی ندارد.

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران
۱۲ مرداد ۱۳۸۷


چهل‌سالگی کانون نویسندگان ایران گرامی باد !

Website: http://www.kanoon-nevisandegan-iran.org
Email address: .(JavaScript must be enabled to view this email address)