ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.08.2008, 10:25
آمریکا و اروپا برای تشدید تحریم‌ها آماده می‌شوند

یک روزنامه‌ی آمریکایی به نقل از دیپلمات‌ها نوشت: در صورتی که ایران در پذیرش پیشنهاد بین‌المللی انجام مذاکرات در ازای تعلیق غنی سازی اورانیوم تا روز یکشنبه با شکست روبرو شود، آمریکا و اروپا تحریم‌های مالی سخت‌تری را در سازمان ملل علیه تهران اعمال خواهند کرد.

روزنامه‌ی مک کلاچی نوشت: مشخص نیست که آیا ایران به طور رسمی به این پیشنهاد پاسخ خواهد داد یا خیر و در صورت ارایه‌ی پاسخ چگونه این کار انجام خواهد شد. مقامات تهران هیچ نشانه‌ای ارایه نکردند که نشانگر تمایل آنها برای پذیرش پیشنهاد «تعلیق در ازای تعلیق» باشد که براساس آن سقف غنی سازی اورانیوم در ایران در سطح کنونی باقی می ماند و تحریم‌های بیشتر در شورای امنیت نیز به حالت تعلیق در می‌آید .

این روزنامه افزود: بی‌اعتنایی ایرانی می‌تواند فصل جدیدی را در یک رویارویی بلند مدت در حالی بگشاید که جورج بوش ، رییس جمهور آمریکا به ماههای آخر ریاست جمهوری‌اش وارد شده است. در حالی که دیپلمات‌ها قصد دارند برای تحریم‌های جدیدی اعمال فشار کنند ، مقامات اسراییل و جنگ طلبان دولت بوش به ریاست دیک چنی ، معاون رییس جمهور می‌گویند که ضربات نظامی علیه تاسیاست هسته‌یی ایران باید در نظر گرفته شود .

ریچارد گارنل ، سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل به مک کلاچی گفت: روشن است که ایران به درخواست جامعه‌ی بین المللی برای توقف غنی سازی اورانیوم پایبند نبوده است. ما، ‌آمریکایی‌ها به همراه متحدین‌مان کار خواهیم کرد تا قطعنامه‌ای دیگر در شورای امنیت ارایه شود.

جامعه‌ی بین المللی دوهفته‌ی قبل در نشست ژنو «تعلیق در ازای تعلیق» را به ایران پیشنهاد کرده است در این نشست ویلیام برنز، معاون وزیر امرو خارجه‌ی آمریکا برای اولین بار به نمایندگی از کشورش برسر میز مذاکره در کنار نمایندگان پنج کشور دیگر و خاویرسولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا نشست .

انگلیس روسیه چین ، فرانسه ، آلمان و آمریکا به ایران پیشنهاد کردند که بررسی تحریم‌های بیشتر علیه تهران را به مدت شش هفته به حالت تعلیق درخواهند آورد و در عوض ایران نیز نباید غنی سازی اورانیوم را توسعه بدهد.

ایران پاسخ روشنی به این پیشنهاد غرب نداده، اما تاکید دارد حاضر نیست دست از غنی‌سازی اورانیوم بردارد.


تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا در نظر گرفته است

اتحادیه اروپا در نظر دارد کلیه جریان حمل و نقل بار از طریق کشتی‌ و هواپیما میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایران را کنترل نماید.

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته است، تحریم‌های مورد نظر اتحادیه اروپا علیه ایران شدیدتر از تحریم‌هایی است که شورای امنیت در آخرین قطعنامه‌ی خود توصیه کرده است.

قطعنامه‌ی ۱۸۰۳ شورای امنیت درباره‌ی ایران که در ماه مارس گذشته به تصویب رسید، از کشورهای عضو خواسته است، محموله‌های همه‌ی کشتی‌ها و هواپیماهای باری تحت مالکیت فقط دو شرکت "ایران ایر کارگو" و "خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران" را کنترل نمایند. اما اقدام‌های تازه‌ی اتحادیه‌‌ی اروپا از توصیه‌های شورای امنیت فراتر می‌رود.

علاوه‌ براین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظر دارند، اعطای اعتبارهای بازرگانی به ایران را محدود کنند. شورای امنیت در قطعنامه‌ی ۱۸۰۳ به کشورهای عضو تنها این توصیه را کرده است که در برابر تقاضاهای تجاری ایران "هشیاری" به خرج دهند.

یک دیپلمات اروپایی گفته است، کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا بیش از دیگران مایل‌اند تدابیر سخت‌تری علیه ایران به اجرا بگذارند. به گفته‌ی این دیپلمات، «کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا می‌خواهند آن اقدام‌هایی را علیه ایران پیش ببرند که در شورای امنیت مجبور بودند در برابر روسیه و چین از آن‌ها چشم‌پوشی کنند.»

اقدام‌های تنبیهی تازه‌ی اتحادیه‌ی اروپا علیه ایران قرار است هفته‌ی آینده و پس از پایان ضرب‌الاجل دوهفته‌ای برای پاسخ ایران به بسته‌ی پیشنهادی غرب، رسما به تصویب برسد. در آخرین نشست نمایندگان گروه ۱+۵ و ایران که ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیرماه) در ژنو برگزار شد، از ایران خواسته شد که حداکثر تا دو هفته‌ی دیگر به بسته‌ی مشوق‌های غرب پاسخ دهد. این فرصت دو هفته‌ای روز شنبه دوم آگوست (۱۲ مرداد) پایان یافت.‌


قطعنامه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا

از سوی دیگر، براساس گزارش رسانه‌های آمریکا، مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را در دست بررسی دارد که در صورت تصویب رییس‌جمهور آمریکا را بر آن خواهد داشت که یک محاصره بین‌المللی زمینی، دریایی و هوایی را علیه ایران آغاز کند.

پیتر مائر، خبرنگار سی. بی. اس در کاخ سفید گفت که جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا که برای تعطیلات در ایالت "مِین" به سر می برد در جریان هر گونه پاسخ ایران قرار خواهد گرفت.

قدرت‌های جهانی منتظر پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب که در ازای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی به تهران پیشنهاد مشوق‌های سیاسی و اقتصادی را داده است، هستند.


موفاز: ایران در مذاکرات با ۱+۵ با زمان بازی می‌کند

شائول موفاز با متهم کردن ایران به تلاش برای تولید سلاح هسته‌یی گفت که تهران به سوی پیشرفتی اساسی در این زمینه حرکت می‌کند.

شائول موفاز، معاون نخست وزیر هفته‌ی گذشته پس از گفت‌وگو با مقامات آمریکایی در واشنگتن ادعا کرد:‌ ایران به پیشروی به سوی قابلیت تسلیحات هسته‌ای نظامی ادامه می‌دهد و در مسیر پیشرفتی اساسی قرار دارد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌موفاز که در موسسه‌ی سیاست خاور نزدیک در واشنگتن صحبت می‌کرد افزود: از نظر ما موقعیتی که ایران در آن قدرت هسته‌ای در اختیار باشد یک تهدید موجودیتی است و از نقطه نظر اسراییل چنین چیزی غیر قابل پذیرش است.

موفاز افزود: برآورد ما این است که تا سال ۲۰۰۹ ایران به قابلیت غنی سازی می‌رسد و تا ۲۰۱۰ به گزینه‌ی رسیدن به تولید اورانیوم غنی شده در سطوح نظامی دستیابی خواهد داشت.

معاون نخست وزیر اسرائیل ایران را متهم کرد که در مذاکرات با پنج عضو دایم شورای امنیت متشکل از آمریکا ، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به علاوه آلمان با زمان بازی می‌کند. وی گفت: یک چیز روشن است و آن این که ایرانی‌ها به سیاست‌شان برای خریدن زمان ادامه می‌دهند و تاکنون موفق بوده‌اند.

موفاز افزود: ما همگی می‌دانیم که زمان عنصری تعیین کننده در قابلیت ما برای تغییر وضعیت و از بین بردن تهدید ایران است. و پنجره‌ی نفوذ روز به روز کوچکتر می‌شود و معتقدم که در حال بسته شدن است. این در واقع مسابقه با زمان است و زمان در حال پیروزی است.

موفاز در عین حال گفت که حل دیپلماتیک مساله‌ی هسته‌یی ایران را خواستار است و با این وجود از کنار گذاشتن همه‌ی گزینه‌ها از جمله گزینه‌ی نظامی از روی میز خودداری کرد.


اشتاین‌مایر: ایران سریع‌تر پاسخ ۱+۵ را بدهد

وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواست هرچه سریعتر به پیشنهادهای جامعه بین‌المللی درباره برنامه‌ی هسته‌اش پاسخ بدهد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان فدرال با متهم کردن ایران به اتلاف وقت در گفت‌وگو با نشریه آلمانی "اشپیگل" از ایران خواست تا به این روند خود پایان دهد.

اشتاین‌مایر به این نشریه آلمانی گفت: ایران باید زودتر پاسخی شفاف و کارآمد بدهد، در غیر این صورت تحریم‌های شدیدتری علیه ایران اعمال خواهد شد.

وی افزود: هیچ کس مایل نیست این اتفاقات بیفتد، اما حل مساله هسته‌ای ایران به تصمیمات این کشور بستگی دارد.

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان یک بسته مشوق های اقتصادی و سیاسی را به ایران پیشنهاد داده‌اند تا ایران در ازای دریافت آن فعالیت غنی سازی خود را به حالت تعلیق در آورد.


منابع گزارش: ایسنا، دویچه وله