ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.07.2008, 13:03
امواج تازه نقض حقوق بشر در ایران

هم وطنان ارجمند

موجهای تازه نقض حقوق بشر چنان ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته است که در جای جای کشور سخن از آن به میان می‌آید.

الف – هنگامی که بدون هیچ توجیه اصولی و منطقی وزارت کار اعلام انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران را تکلیف خود می‌بیند و برترین انجمن صنفی را که رسالت آگاهی رساندن و روشنگری را اعضایش به عهده دارند تعطیل میدارد و تکالیف قانونی خود را - که در چنین امری ضروری و حتمی است- نادیده می‌گیرند ، جز نقض حقوق جامعه چه نامی بر آن می‌توان نهاد؟

ب – در شرایطی که دستگیریهای اخیر دانشجویان (از جمله بهاره هدایت و محمد‌هاشمی) به نحو شتاب گیری افزایش یافته و بر خلاف قانون و رعایت موازین مورد نظر مقنن ، این دستگیریها و بازداشتها ادامه دارد ، بر این عدم رعایت قانون و گریز از پاسداری از آرامش و امنیت جامعه چه عنوانی بنهیم؟

ج – وقتی که شاکی پرونده دانشگاه زنجان خود دستگیر می‌شود ، پاسخ منطقی به این پرسش چیست؟

کانون مدافعان حقوق بشر بر خود فرض می‌داند که از مسئولان قوه قضائیه نسبت به این موارد پرسش روا دارد:

د – آیا محکومیت آقای صادق کبودوند فعال حقوق بشر در کردستان به ۱۱ سال حبس، با ملاک عرف و رویه قضائی منطبق و سازگار است؟

بر این مبادی ، به حق باید کسانیکه در موضع حق و تکلیف و رعایت حقوق جامعه هستند اصول را از یاد نبرند. آیا جز اینست که مقرر بود حداکثر ظرف ۲۴ ساعت علت بازداشت و اتهام مورد استناد ، تفهیم گردد؟ آیا قانون اساسی بر این پای نفشرده است که هرکس از حق داشتن وکیل برخوردار است؟ اینهمه گریز از قانون ، جلب ، احضار و بازداشت به دور از ضوابط قانونی باید مورد بررسی قرار گیرد تا آرامش و امنیت جامعه - که از ضرورتهای حیاتی آنست - به مخاطره نیفتد.

کانون مدافعان حقوق بشر
۱/۵/۱۳۸۷