ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.07.2008, 22:55
ايران: متخصصين ايدز/اچ آی وی را آزاد کنيد

پزشکان دستگير شده بدون اعلام اتهام و در محل نا مشخص حبس شده‌اند

(نيويورک، ۲۱ جولای، ۲۰۰۸)- سازمان ديدبان حقوق بشر امروز اظهار داشت که مقام‌های مسئول در ايران بايد دو پزشک حبس شده را که به دليل فعاليت‌هاشان در زمينه بيماری ايدز و اچ آی وی شهرت جهانی دارند، آزاد يا که تفهيم اتهام کنند. آرش و کاميار علايی دو برادرند که در اواخر ماه ژوئيه توسط نيروهای امنيتی در ايران بدون اعلام اتهام دستگير شدند و محل نگهداری آنها نيز مشخص نيست.

در روز بيست و دوم ماه ژوئيه، نيروهای امنيتی آرش علايی را بازداشت کرده و او را شبانه در محلی نامشخص نگاه داشتند. روز بعد نيروهای امنيتی آرش علايی را به خانه اش همراهی کردند و کاميار علايی را نيز دستگير کرده و مدارک و وسايل متعلق به دو برادر را توقيف کردند. هنوز مشخص نيست که آيا مقامات مسئول قصد تفهيم اتهام به دو برادر را دارند و تاکنون دلايل بازداشت ايشان اعلام نشده است. علاوه بر اين، مقامات مسئول از آشکار کردن اطلاعات مربوط به محل نگهداری برادران علايی سرباز می‌زنند و ايشان را از دسترسی به وکیل محروم کرده‌اند.

جو آمون، مدير برنامه ايدز/آچ آی وی سازمان ديدبان حقوق بشر گفت: "برنامه ايدز/اچ آی وی ايران برای مقابله جدی با همه گيری بيماری ايدز در جهان معتبر است. دولت ايران متوجه شده است که برای مبارزه موفق با ايدز بايد با تعهد با تلاش‌های جهانی برای مبارزه با اين بيماری همراه شده، با جامعه مدنی همکاری کرده، و با مسائل تابو از جمله مسائل جنسی و مواد مخدر مواجه شود. دستگيری برادران علايی بدون اتهام تاثير نا اميد کننده اي روی تمامی اين تلاش‌ها دارد."

آرش و کاميار علايی در ايران و در سطح بين المللی برای تلاش‌ها و همکاری شان با برنامه‌های درمانی و پيشگيری بيماری ايدز/اچ آی وی شهرت دارند. بيش از بيست سال است که برادران علايی در زمينه برخورد با مشکلات مربوط به استفاده از مواد مخدر با توجه ويژه به انتقال ايدز/اچ آی وی فعال بوده‌اند و نقشی کليدی برای وارد کردن اين مسائل به برنامه‌های بهداشت و درمان ملی داشته‌اند. اين دو برادر از نزديک با دولت و رهبران مذهبی همکاری کرده‌اند تا بتوانند حمايت آنها را برای کمپين‌های آموزشی روی مساله انتقال ايدز که شامل برنامه‌های مخصوص جوانان و برنامه‌های ايدز و کاهش آسيب‌های ناشی از آن در زندان‌هاست، جلب کنند. ايشان همچنين با برگزاری و شرکت در کارگاه‌های آموزشی در کشور‌های همسايه، تخصص خود را در اختيار ساير متخصصين بهداشت و درمان در افغانستان و تاجيکستان گذاشته‌اند.

ايران عضو کنوانسيون بين المللی حقوق مدنی و سياسی است و از اين رو التزام قانونی دارد که به طور اختياری افراد را دستگير و بازداشت نکند و حقوق ملتزم روند احقاق حق هر بازداشت شده را که شامل اعلام بدون تاخير دلايل دستگيری، اعلام هر اتهامی که باید تفهيم شود، حق دسترسی به وکيل و مشاور حقوقی، و حق حضور در مقابل مامور قضايی برای مشخص شدن قانونی بودن بازداشت، محترم بشمارد.

آنون گفت: "مقامات ايرانی هم اکنون برادران علايی را بيش از سه هفته است که بازداشت کرده‌اند. یا باید اين دو نفر فوراً آزاد شوند یا مقامات مسئول مدارکی ارائه کنند و تفهيم اتهام کنند و آنها را در مقابل يک دادگاه مستقل محاکه کنند که روند احقاق حق ايشان زايل نگردند."

آرش و کاميار برای شرکت در برنامه‌های تخصصی و در اختيار گذاشتن تجربه‌هاشان در ايران در زمينه پيشگيری و درمان ايدز/اچ آی وی علايی به کشور‌های مختلف، از جمله ايالات متحده آمريکا، سفر کرده‌اند. کاميار علايی هم اکنون کانديدای دکترای رشته بهداشت عمومی در دانشگاه ايالتی نويورک در آلبانی است. هيچکدام از اين دو به عنوان افراد درگير در مسائل سياسی شناخته شده نيستند.

آمون گفت: " دو هفته ديگر قرار است که بيست و پنج هزار نفر از اقصی نقاط جهان برای يک همايش بين المللی ايدز در مکزيک حاضر شوند و آرش قرار است که برنامه مبتکرانه اچ آی وی ايران را معرفی کرد و ارائه دهد. اين همايش به مساله جايگاه ما در پيشرفت و يا شکست در مبارزه با ايدز توجه خواهد کرد. نمی‌توان از کشور ايران انتظار داشت که در اين کار پيشرفتی کند در حالی که به وضوح حقوق انسانی دو تن از ارزشمند ترين فعالين در اين زمينه را پايمال می‌کند."

برای اطلاعات بيشر از فعاليت‌های سازمان ديدبان حقوق بشر در زمينه ايران به اين وبگاه مراجعه کنيد:
http://hrw.org/doc?t=mideast&c=iran
برای اطلاعات بيشر در زمينه فعاليت‌های سازمان ديدبان حقوق بشر در زمينه اچ آی وی/ايدز به اين وبگاه مراجعه کنيد:
http://hrw.org/doc/?t=hivaids&document_limit=0,5

برای اطلاعات بيشتر با شماره‌های زير تماس بگيريد:
در نويورک، جو آمان:
: +1-212-216-1286; or +1-917-519-8930 (mobile)
در نويورک، سارا لی ويتسون:
+1-212-216-1230; or +1-718-362-0172 (mobile)