ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 17.07.2008, 7:50
شرکت دیپلمات بلندپایه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای

ایران امروز: برای نخستین بار از آغاز بحران شش ساله‌ی برنامه‌ی اتمی ایران، یک دیپلمات برجسته‌ی آمریکایی در ملاقات خاویر سولانا و سعید جلیلی شرکت می‌کند.

ویلیام برنز، دیپلمات آمریکایی که روز شنبه ۱۹ ژوئیه در مذاکرات سولانا و جلیلی در ژنو شرکت می‌کند، سفیر سابق آمریکا در روسیه و مرد شماره ۳ وزارت خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکاست.

برانز در نسشت سولانا و جلیلی به پاسخ ایران به پیشنهادهای غرب گوش خواهد داد. ایران و ایالات متحده‌ی آمریکا در مناقشه‌ی اتمی تماس مستقیم با یکدیگر ندارند. این دو کشور از سال ۱۹۸۰ فاقد مناسبات دیپلماتیک هستند.

یک مقام بلندپایه‌ی دولت آمریکا روز چهارشنبه ( ۱۶ ژوئیه) به خبرگزاری فرانسه گفت، برانز در نشست ژنو در مذاکرات شرکت نخواهد کرد. حضور او در ژنو تاکیدی بر این سیاست آمریکا خواهد کرد که تعلیق غنی‌سازی اورانیوم شرط آغاز مذاکرات با ایران است.

به گفته‌ی این مقام آمریکایی، «برانز فقط برای گوش دادن به آنجا می‌رود نه برای مذاکره. حضور برانز در ملاقات سولانا و جلیلی را جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا تایید کرده است. در این تصمیم، مسئله‌ی اصلی این است که نشان داده شود ایالات متحده‌ی آمریکا در مسیر دیپلماسی جدی است. اما اگر ایران با بسته‌ی پیشنهادی غرب موافقت نکند، این امر دارای پیامد خواهد بود. به این ترتیب ایرانی‌ها یک فرصت برای تصمیم گیری بدست می‌آورند.»

ایالات متحده آمریکا مدتهاست که خواهان تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران به عنوان شرط از سرگیری گفت‌وگوها هستند. اما تهران این شرط را رد می‌کند. در نشست ژنو، نمایندگان آلمان، فرانسه، بریتانیا و چین و روسیه نیز شرکت می‌کنند.

سولانا بسته‌ی پیشنهادی پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان را اواسط ماه گذشته (۱۴ ژوئن) به تهران برد. این بسته به دولت ایران کمک‌هایی در حوزه‌های بازرگانی، مالی، کشاورزی و فن‌آوری مدرن پیشنهاد می‌کند تا ایران در ازای دریافت آنها برنامه‌ی خود برای غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

تهران اما به پیشنهادهای غرب با یک بسته‌ی پیشنهادی متقابل پاسخ داده است که در آن پیشنهادهایی برای حل و فصل مسائل مهم امنیتی جهان ارائه شده است. دیپلمات‌های غربی پاسخ ایران را بسیار پیچیده توصیف کرده‌اند.

پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان سال‌هاست که تلاش می‌کنند ایران را به کنار گذاشتن برنامه‌ی اتمی‌اش قانع سازند، اما حکومت اسلامی ایران بر حق خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی تاکید می‌کند. غربی‌ها گمان دارند که ایران زیر پوشش استفاده‌ی صلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌ای، در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.