ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.07.2008, 20:07
رايس: ما ضديتی با مردم ايران نداريم

رادیوفردا / امیر مصدق کاتوزیان، گلناز اسفندياری

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه، هشتم ژوئیه، ضمن بازديد از راديو اروپای آزاد / راديو آزادی در پراگ، پایتخت جمهوری چک، در گفت وگويی اختصاصی با راديو فردا شرکت کرد.

رادیو فردا: خانم رايس، خيلی ممنون از اينکه در اين گفتگو با راديو فردا شرکت می کنيد. اجازه بدهيد اين گفتگو را با پرسشی شروع کنم که اين روزها ذهن بسياری از ايرانيان را مشغول کرده است. آيا آمريکا يا اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران حمله خواهند کرد؟

اعتقاد راسخ ما اين است و پرزيدنت بوش هم صراحتا گفته است که مشکل تکنولوژی هسته ای ايران را ميتوان از طريق ديپلماتيک حل کرد. ما در اين جهت است که فعاليت می کنيم. ما بسیار مایل هستیم که مردم ايران روابط خوبی با ايالات متحده داشته باشند.

هيچ دليلی وجود ندارد که اين تمدن بزرگ با اين چنين تاريخ و فرهنگ غنی از جامعه بين المللی منزوی شود. بلی برای (حل) اين مسئله راه ديپلماتيک وجود دارد و درست بخاطر همين است که ايالات متحده همراه با آلمان، فرانسه، بريتانیا، روسيه و چين، عضو گروهی است که پيشنهادی به حکومت ايران داده و ما اميدواريم که آنها اين (پيشنهاد) را قبول کنند.

ايران اصرار دارد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح آميز است و با سرباز زدن از پذيرش قطعنامه های سازمان ملل، به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد. آيا تعليق غنی سازی اورانيوم پيش شرط آغاز مذاکرات آمريکا با ايران و رفع تحريم عليه ايران است؟ آيا آغاز مذاکرات بدون پيش شرط با ايران برای شما متصور نيست؟

دليل اينکه قبل از انجام اين مذاکرات ايران بايد غنی سازی اورانيوم و برنامه بازپردازش خود را متوقف کند اين است: ما نبايد در شرايطی قرار بگيريم که وقتی ايران به تکميل همان فناوری می پردازد که به توليد سلاح اتمی می انجامد با ايران گفت و گو کنيم. اما اگر خواست ايران برنامه‌ای صلح آميز است، مشکلی نيست.

روسيه در بوشهر يک نيروگاه هسته‌ای دارد. آمريکا از فعاليت روسيه در بوشهر حمايت می‌کند. ما در بسته پيشنهادی ۱+۵ در بالاترين سطح ممکن به ايران پيشنهاد فناوری صلح آميز هسته‌ای داده‌ايم. مساله اينست که غنی سازی و بازپردازش به تکميل فناوری‌هایی می‌انجامد که با آن می‌توان سلاح هسته‌ای هم توليد کرد.

به علت سابقه دروغگويی به آژانس بين‌المللی، نمی‌توان در زمينه غنی‌سازی و بازپردازش به رژيم ايران اعتماد کرد. اما ايران می‌تواند از نيروی هسته‌ای صلح آميز برخوردار شود.

بنابراين وقتی رژيم ايران به مردمش می‌گويد غرب در تلاش محروم کردن ايران از دستيابی به فناوری پيشرفته هسته‌ای است، اين حرفی بسيار دور از حقيقت است.

مطبوعات آمريکا گزارش داده بودند که آمريکا می خواهد ۴۰۰ مليون دلار برای عمليات زير زمينی در ايران هزینه کند و رسانه‌های ايرانی هم اين گزارش ها را منتشر کردند. همين گزارش ها مدعی شده بودند که ماموران سی آی ای یا سازمان جاسوسی آمریکا در حال حاضر در ايران و يا کشورهای همسايه آن فعاليت می کنند و هدف اين فعاليت ها تحريک ناآرامی های قومی است. واکنش شما به اين گزارش ها چيست؟

ايالات متحده آمريکا به صراحت اعلام کرده است اگر تهران آماده تغيير سياست های خود باشد ما آماده‌ايم با رژيم ايران تعامل کنيم. من بارها گفته‌ام که مايل هستم در هر زمان و مکانی با همتای ايرانی خود ديدار کنم و در مورد هر مساله‌ای بحث کنم. اما ايران فقط بايد برنامه غنی‌سازی اورانيوم خودرا متوقف کند.

می‌دانم که هر از چند گاهی مقامات ايرانی می‌گويند ايالات متحده آمريکا تغيير رژيم ايران را بررسی می‌کند. ما گفته‌ايم که می‌خواهيم رفتار اين رژيم را تغيير دهيم. مساله اصلی اين است. ايران می‌داند که فرصت‌های زيادی برای بهبود روابط با ايالات متحده آمريکا پيش رو دارد.

دولت آمريکا نمايندگی ملت بزرگی را بر عهده دارد و آمريکايی ها دشمن ابدی ندارند. ما به داشتن دشمن ابدی و دائمی اعتقاد نداريم. ما به يافتن راه هايی برای همکاری معتقديم. با ليبی اين را انجام داده‌ايم، کشوری که زمانی با آن روابط بسيار بدی داشتيم. در حال حاضر با ليبی روابط روبه بهبود داريم. در نتيجه هدف سياست‌های آمريکا اين است.

ورای لحن تند حاکميت ايران، برخی شواهد نشان می دهد که اکثريت ايرانيان خواستار داشتن روابط دوستانه ميان ايران و آمريکا هستند. اخيراً گزارش هايی منتشر شد که در آن سخن از تصميم به داير کردن دفتر حفاظت از منافع آمريکا در تهران به ميان آمده بود. آيا اين گزارش ها را تاييد می کنيد؟ و کدام اقدامات (در واشينگتن و در تهران هر دو) لازمند تا مناسبات عادی ميان ايران و آمريکا برقرار شود؟

ما قطعاً اميدواريم راه هايی پيدا کنيم که حتی در غياب عادی شدن روابط ميان دو کشور، بر ميزان تماس بين مردم ايران و آمريکا افزوده شود. آمريکا ميزبان گروهی از هنرمندان زير چهل ساله ايرانی بوده است. اين اقدام به گونه‌ای مثبت و شگفت‌انگيز فرهنگ غنی ايران را بازتاب داد.

ما شاهد سفر تيم کشتی آمريکا به ايران بوده‌ايم و من می دانم که ايرانيان از کشتی‌گيران ما به هر جای ایران رفتند استقبال کردند. امداد گران ايرانی که در زمينه مقابله با پيامدهای فجايع گوناگون و کارهای انساندوستانه فعاليت دارند به دعوت ما به آمريکا آمدند تا با نهادهای امدادگر ما همکاری کنند.

بنابراين راه‌های مختلفی برای بالا بردن سطح تماس وجود دارد. ولی ما تصميمی درباره داير کردن دفتر حفاظت از منافع آمريکا در ايران نگرفته‌ايم.

ما در جستجوی راه‌هايی هستيم که ايرانيان بتوانند به آمريکا دسترسی داشته باشند. می‌دانم که در حال حاضر گرفتن ويزای سفر به آمريکا دشوار است. ما مايليم راهی پيدا کنيم که ايرانيان بتوانند به آمريکا سفر کنند. ما ضديتی با مردم ايران نداريم. اين رژيم ايران است که ايرانيان را از بقيه جهان جدا و منزوی کرده است.

مبارزه با تروريسم و ترويج دموکراسی دو هدف بسيار مهم سياست خارجی آمريکاست. زمانيکه ايالات متحده به تاسيس پايگاه نظامی يا کمک‌های ديگری از سوی رژيم‌های مستبد نياز دارد چطور می‌تواند هدف مبارزه با تروريسم و ترويج دموکراسی را دنبال کند؟

خوب قبل از همه چيز ايالات متحده هميشه از دمکراسی حمايت خواهد کرد و مردم ايران هم شايسته يک دولت دمکراتيک هستند. وقتی ما در باره مذاکرات با رژيم ايران در مورد عراق و يا غنی سازی اورانيوم صحبت می‌کنيم هيچ وقت فراموش نميکنيم که صلح واقعی فقط زمانی ميسر است که مردم در جامعه‌ای دمکراتيک زندگی کنند. در تمام خاور ميانه ايالات متحده حامی دمکرسی است.

درست است که که بعضا ما با رژيم‌های مستبد سر و کار داريم اما اينکار به نفع ماست زيرا برای دفاع در مقابل خطر ما ناچاريم با رژيم‌هائی که دمکراتيک نيستند سر و کار داشته باشيم.

ما اگر می‌خواهيم بين اسرائيل و فلسطين صلح برقرار کنيم بايد با رژيم‌هایی هم سر و کار داشته باشيم که دمکراتيک نيستند.

اما ايالت متحده ، رییس جمهوری و من همه خواهان دمکراسی هستيم چونکه دمکراسی هديه‌ای نيست که فقط به آمريکایی‌ها داده شده باشد. اين چيزی است که هر انسانی بايد از آن بهره مند شود. طوری که رییس جمهوری (بوش) هم گفته آزادی خواست بی‌چون و چرای بشری است. هر مرد و زن و کودکی حق آزاد بودن را دارد.