ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 27.06.2008, 18:53
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران قربانی باج‌گیری دولت

کارزار دولتی علیه انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران با ارسال نامه ای تحدید آمیز از سوی وزارت کار که در آن به "واجد شرایط انحلال" بودن این تشکل مستقل اشاره شده است، ابعاد نگران کننده ای به خود گرفته است.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند : "این اقدامی دیگری از سوی مقامات ایران برای به سکوت بیشتر وادار کردن مدافعان آزادی بیان و مطبوعات در ایران است. برای حرفه کاران رسانه‌ها داشتن تشکل صنفی و آزادی انجام وظایف حرفه ای خود شرطی حیاتی است. ما مقامات مسئول ایران را به رعایت حقوق صنفی روزنامه نگاران فرا می‌خوانیم."

در تاریخ سه شنبه ٤ تیرماه اعلام شد که وزارت کار و امور اجتماعی طی نامه‌ای انجمن صنفی روزنامه نگاران را " واجد شرایط انحلال" اعلام کرده است. در این نامه نوشته شده است "وزارت كار و امور اجتماعی از شناسایی آن انجمن و معتبر تلقی كردن كلیه فعالیت‌های آن در چارچوب آئین‌نامه و مقررات تشكل‌های صنفی معذور است.‌" مقامات دولتی با استفاده از ابهامی در اساسنامه انجمن خواهان " تجدید انتخابات اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی" شده بودند. پس از مجمع عمومی انجمن در مرداد ماه ١٣٨٥ مسئولان این تشکل از سوی مقامات دولتی برای "راه پیدا ‌کردن تعدادی از روزنامه نگاران محافظه‌‌کار نزدیک به دولت" به هیئت ‌مدیره منتخب، تحت فشار قرار داشته اند. ماشاله شمس الواعظین سخنگوی انجمن با اعلام این امر تاکید کرده است" مکاتبات و گفتگوی انجمن با وزارت کار و امر اجتماعی برای پیدا کردن راه حلی و تصحیح اساسنامه به نتیجه نرسیده است. وزرات کار برای انحلال انجمن به رد شکایت این تشکل در تاریخ ١٤ فروردین ماه سال جاری از سوی دیوان عدالت اداری استناد کرده است.

انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در سال ١٣٧٦ و در آغاز دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی با مجوز وزارت کار فعالیت های خود را آغاز کرد و امروز دارای نزدیک به ٤٠٠٠ عضو است. در مجمع عمومی مرداد ماه ١٣٨٥ بسیج روزنامه نگاران دولتی برای در دست گرفتن هیات مدیره انجمن ناکام ماند. و از آن زمان دولت احمدی نژاد جنگ علنی را با این تشکل مستقل روزنامه نگاران را آغاز کرده است.

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد تهاجمی سخت گیرانه علیه جامعه مدنی آغاز شده است، تا امروز ده ها انجمن مدنی در ایران ممنوع و یا منحل شده اند.

وزارت کشور دولت ایران در مرداد ماه سال ١٣٨٥ نیز قصد داشت کانون مدافعان حقوق بشر را غیر قانونی اعلام کند. این تشکل مدافع حقوق بشر توسط وکلای صاحب نام ایرانی چون شیرین عبادی، برنده ی جایزه صلح نوبل، محمد سیف‌ زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شریف تأسیس شده است. این کانون علاوه بر گزارش دهی منظم در باره ی وضعیت حقوق بشر در ایران، تا کنون به شکل رایگان از زندانیان عقیدتی و روزنامه نگاران زندانی دفاع کرده است.

گزارشگران بدون مرز انجمن بین المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بیشتر:
http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)