ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.06.2008, 22:38
تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

ایران امروز: اتحادیه‌ی اورپا روز دوشنبه ۲۳ ژوئن، در نخستین گام خود برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، حساب‌های بانکی شعبات بانک ملی ایران در اروپا را مسدود و دارایی‌های آنها را بلوکه کرد.

علاوه‌بر تحریم بانک ملی که بزرگترین بانک دولتی ایران است، شمار افراد و شرکت‌هایی که ورود آنها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع و یا دارایی‌هایشان بلوکه شده، افزایش یافته است. بنا به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، اتحادیه اروپا روز دوشنبه نام ۲۰ فرد و ۱۵ شرکت و موسسه دیگر را به فهرست خود افزوده است. هدف از تشدید فشار بر ایران آن است که این کشور فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌ خود را متوقف کند و وارد مذاکره با اتحادیه اروپا شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه ۲۴ ژوئن پس از انتشار مصوبه وزیران اقصاد و کشاورزی اتحایه اروپا در نشریه رسمی این اتحادیه، شعبات بانک ملی ایران در هامبورگ، لندن و پاریس باید فعالیت‌های خود را متوقف کنند. دارایی‌های این بانک‌ها نیز بلوکه خواهد شد.

بانک ملی ایران ۳۱۰۰ شعبه دارد که ۱۶ تا از آنها در خارج از کشور قرار دارند. این ۱۶ شعبه خارجی در فاصله مارس ۲۰۰۵ تا مارس ۲۰۰۶ بیش بیش از ۵ میلیارد دلار اعتبار بازرگانی برای واردات کالا به ایران صادر کرده‌اند. بانک ملی ایران در سال ۱۹۲۳ به کمک آلمان‌ها در ایران ایجاد شده است.

اتحادیه اروپا از بعد از تصویب قطعنامه‌ی ۱۸۰۳ شورای امنیت درباره ایران در ماه مارس گذشته، بر روی تحریم‌های جدید کار می‌کرد، اما برای تصمیم‌گیری‌ نهایی منتظر نتیجه‌ی ماموریت خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

تصمیم اتحادیه اروپا به برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران نشانه‌ی ناامیدی کشورهای اروپایی از پاسخ مثبت ایران به مشوق‌های پیشنهادی گروه ۱+۵ است. بسته‌ی مشوق‌های شش قدرت بزرگ روز ۱۴ ژوئن توسط خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفرش به تهران به مقام‌های ایران ارائه شد. هسته‌ای اصلی بسته‌ی پیشنهادی گروه ۱+۵، چشم‌پوشی ایران از غنی‌سازی اورانیوم در ازای دریافت مجموعه‌ای از مشوق‌های اقتصادی و فنی است. ساخت راکتور پیشرفته‌ی آب سبک برای ایران از جمله‌ی پیشنهادهای غرب است.

خودداری از معامله با بانک ملی ایران نخستین گام در اقدام‌های تنبیهی اتحادیه اروپا علیه ایران است. در صورت ادامه‌ی امتناع ایران از تعلیق فعالیت‌های حساس هسته‌ای، اتحادیه اروپا در نظر دارد تحریم‌ها را به بخش نفت و گاز ایران نیز گسترش دهد.

منبع: خبرگزاری فرانسه