ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 22.06.2008, 6:53
پروانه انتشار تهران امروز لغو شد

«تهران امروز»، روزنامه‌ای که در افكار عمومی، نزدیك به محمدباقر قالیباف شناخته می‌شد، شنبه شب از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شد. گفته می‌شود علت توقیف ویژه‌نامه‌ای است که این روزنامه روز شنبه اول تیر منتشر کرد، و در آن به انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد در زمان تصدی شهرداری تهران و دوران ریاست جمهوری‌اش پرداخته است.

گزارش روزنامه کارگزاران از لغو امتیاز روزنامه تهران امروز

روز گذشته (اول تیر ماه ۱۳۸۷) روزنامه تهران امروز ویژه‌نامه ای منتشر کرد و در آن برخی تحلیل‌ها و گزارش‌ها درباره دولت نهم چاپ شده بود. تهران امروز روزنامه‌ای اجتماعی است که به محمدباقر قالیباف شهردار تهران نزدیک است.

در ساعات پایانی شب گذشته خبری مبنی بر توقیف روزنامه تهران امروز، روی خروجی خبرگزاری برنا (نزدیک به دولت) با حکم هیات نظارت قرار گرفت. این خبر به فاصله زمانی کوتاهی از روی سایت خبرگزاری برنا برداشته شد، اما سایت‌های خبری الف (نزدیک به احمد توکلی) و تابناک (نزدیک به محسن رضایی) این خبر را به نقل از برنا روی خروجی خود قرار دادند.

در گفت‌وگوی خبرنگار کارگزاران با منابع آگاه در روزنامه تهران امروز این خبر قویا تکذیب شد. با این حال خبرگزاری فارس نیز در ساعت ۳۵/۲۲ در خروجی خود خبر از لغو امتیاز تهران امروز داد. ین خبرگزاری در خبر خود گزارش داد: دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه روز شنبه (دیروز) به استناد تبصره ماده ۱۱ قانون مطبوعات که مقرر می‌دارد در صورتی که صاحب پروانه یکی از شرایط مقرر در ماده ۹ این قانون را فاقد شود، به تشخیص هیات‌نظارت مقرر در ماده ۱۰ و با رعایت تبصره‌های آن پروانه نشر لغو می‌شود و مستندا به بند یکم قسمت «ب» ماده ۹ همین قانون، پروانه نشریه تهران امروز لغو شد. با این حال تا لحظه تنظیم این خبر تنها خبرگزاری فارس از لغو امتیاز روزنامه یادشده خبر داد.

در حالی که براساس گزارش‌ها مسوولان روزنامه هیچ حکمی را در این‌باره به طور رسمی دریافت نکردند. از این رو در آخرین لحظات قرار بر این شد که روزنامه امروز (یک‌شنبه) منتشر نشود. براساس برخی گزارش‌های غیرموثق، دلیل لغو امتیاز روزنامه تهران امروز مربوط به ویژه‌نامه‌ای است که روز گذشته این روزنامه منتشر کرد و در آن برخی تحلیل‌ها و گزارش‌ها درباره دولت نهم چاپ شده بود. تهران امروز روزنامه‌ای اجتماعی است که به محمدباقر قالیباف شهردار تهران نزدیک است.


گزارش تابناک از لغو مجوز تهران امروز

در حالی كه درست یك سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری دهم مانده، انتشار ویژه‌نامه روزنامه «تهران امروز» كه به موضوع سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب دكتر احمدی‌نژاد پرداخته بود، به قیمت لغو پروانه این روزنامه تمام شد.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، این روزنامه كه قبلا مدیرمسئول آن پرویز اسماعیلی، مدیر عامل خبرگزاری مهر بود، در افكار عمومی، نزدیك به محمدباقر قالیباف شناخته می‌شد.

با توجه به آن‌كه ویژه‌نامه مذكور به مناسبت سوم تیر بی‌محابا به نقد دولت نهم و تیم نزدیك به محمود احمدی‌نژاد پرداخته بود، برخی برخورد با این رسانه را بی‌ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نمی‌دانند؛ به ویژه كه با توجه به سكوت خاتمی و عدم رأی حداد عادل برای ریاست مجلس، شهردار تهران دست كم تاكنون جدی‌ترین رقیب بالقوه احمدی‌نژاد به شمار می‌رود.

گفته می‌شود، یكی از بهانه‌های اصلی توقیف این روزنامه، استفاده از تصویری تیره و نامناسب از احمدی‌نژاد بوده كه عكاس ایسنا در حاشیه یكی از سفرهای استانی دولت آن را از رئیس‌جمهور گرفته و روی خروجی این خبرگزاری دولتی منتشر كرده بود. گویا این عكس پس از اندك زمانی از خروجی ایسنا حذف شده بود.هرچند مطالب تند دیگری هم در ویژه‌نامه مذكور دیده می‌شود.

فارغ از میزان قانونی بودن توقیف شبانه «تهران امروز»، كمترین پیامد این اقدام، مشهور شدن این روزنامه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در جلسه روز شنبه مورخ ۱/۴/۸۷ به استناد تبصره ماده ۱۱ قانون مطبوعات كه مقرر می‌دارد در صورتی كه صاحب ‌پروانه یكی از شرایط مقرر در ماده ۹ این قانون را فاقد شود به تشخیص هیئت نظارت مقرر در ماده ۱۰ و با رعایت تبصره‌های آن پروانه نشریه لغو می‌شود و مستنداً به بند یكم قسمت «ب» ماده ۹ همین قانون، پروانه نشریه «تهران امروز» لغو شد.

البته شرط مذكور كه فقدان آن باعث لغو پروانه روزنامه مذكور و نه توقیف آن شده، اعلام نگردیده است.

در عین حال در پی درج مطالب روز شنبه ویژه‌نامه هفتگی روزنامه «تهران امروز» كه منجر به احضار مدیر مسئول این روزنامه به دادگاه رسیدگی به تخلفات كاركنان دولت شد، این روزنامه امروز با انتشار مطلبی تحت عنوان «عذرخواهی» كه البته گویا تنها در نسخه اینترنتی آن منتشر شده، با اشاره به مطالب ویژه‌نامه‌سوم تیر این روزنامه تصریح كرده است: «اعلام می‌كنیم كه ویژه‌نامه روز گذشته از رویكرد علمی و معتدل تهی بوده و شورای سردبیری روزنامه بدین وسیله و با صراحت تمام از مسوولان دولتی عذرخواهی نموده و دوام توفیقات این عزیزان را آرزو می‌كند.»