ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.06.2008, 15:14
رزمایش اسرائیل، تمرینی برای حمله به ایران

ایران امروز: آنچه که اسرائیل اوایل ماه جاری (ژوئن) بر فراز آبهای شرق مدیترانه و یونان انجام داد، به هیچ‌وجه چیزی نبود که از چشم‌ها پنهان بماند. و این کاری بود آگاهانه از سوی اسرائیل. یک مقام پنتاگون به روزنامه‌ی نیویورک تایمز گفته است، اسرائیل با این مانور بزرگ می‌خواست نشان دهد که «آماده‌ی حمله به تاسیسات اتمی ایران است.»

به گفته‌ی این مقام پنتاگون، اسرائیل می‌خواست که ما (آمریکایی‌ها)، اروپایی‌ها و ایران براین امر آگاه باشند.

به نوشته‌ی نیویورک تایمز، بیش از ۱۰۰ جنگنده‌ی اسرائیلی از نوع اف-۱۶ و اف-۱۵ در این تمرینات شرکت داشتند. علاوه‌براین هلی‌کوپترهایی در این مانور شرکت داشتند که برای نجات خلبان‌های جت‌های ساقط شده پیش‌بینی شده‌اند. هواپیماهای سوخت رسانی نیز در مانور حضور داشتند.

مقامات اسرائیل از صحبت درباره‌ی جزییات این رزمایش خودداری کردند. یک سخنگوی نیروی نظامی اسرائیل فقط گفت که نیروی هوایی «معمولا ماموریت‌های مختلف را در راستای مقابله و پاسخ به چالش‌های که تهدیدهایی علیه اسرائیل مطرح می‌کنند» را تمرین می‌کند.

اما نماینده‌ی پنتاگون به نیویورک تایمز گفته است که این رزمایش تمرینی برای حمله به تاسیسات اتمی ایران بود. آنچه انجام شده تاکتیک‌های پروازی و سوختگیری در هوا و جزئیات دیگری است که در چنین عملیاتی مد نظر است.

هلی‌کوپترها و هواپیماهای سوخت‌رسان مسافتی بیش از ۹۰۰ مایل را پرواز کردند که تقریبا برابر با فاصله‌ی اسراییل تا تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز است. با این حال این مقام پنتاگون براین باور است که در حال حاضر حمله‌ی واقعی به ایران مطرح نیست.

اخیرا شائول موفاز، وزیر جنگ پیشین اسرائیل گفته بود اگر ایران برنامه‌ای اتمی خود را متوقف نکند، حمله به تاسیسات اتمی آن کشور اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. شائول موفاز این سخنان را یک روز پس از پایان رزمایش بزرگ اسرائیل بر زبان آورد. اما اظهارات وی مورد انتقاد دیگر سیاستمداران اسرائیل قرار گرفت و به عنوان نظرات شخصی و نه مواضع دولت اسرائیل توصیف گردید. موفاز هم‌اکنون معاون نخست‌وزیر اسرائیل است.

با این‌حال به نوشته‌ی نیویورک تایمز، ایران این تحرکات را جدی گرفته است. اخیرا دفاع هوایی ایران تقویت شده و کنترل بر فضای کشور نیز تشدید یافته است. در یک مورد تهران حتی یکی از جنگنده‌های خود را به پرواز درآورد تا یک هواپیمای مسافری از بغداد به تهران را کنترل کند. یک نماینده‌ی دولت آمریکا می‌گوید، مقام‌های ایران آشکارا عصبی هستند و دفاع هوایی آنها در حال آماده‌باش به‌سر می‌برد.

به نوشته نیویورک تایمز، دفاع هوایی ویژه‌ی تاسیسات اتمی ایران نیز تقویت شده است. ایران اخیرا دو سری تجهیزات رادار از روسیه دریافت کرده است که ردیابی هواپیماهای قادر به پرواز در ارتفاع پایین را امکانپذیر می‌سازد.

اسرائیل در سه دهه‌ی گذشته دو بار به تاسیسات اتمی دو کشور در خاورمیانه حمله کرده است: یکی حمله به تاسیسات اتمی اوسیراک عراق در سال ۱۹۸۱ و دیگری حمله به تاسیساتی در سوریه در سپتامبر ۲۰۰۷.

منبع: اشپیگل آنلاین