ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.06.2008, 12:58
اروپا منتظر پاسخ ایران

ایسنا: دیپلمات‌هایی که در این نشست دو روزه‌ی اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) شرکت داشتند، گفتند در صورتی که ایران مشوق‌های اقتصادی ارایه شده توسط قدرت‌های جهانی را قبول نکند و در ازای آن برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف نکند اتحادیه اروپا تحریم‌هایی در زمینه انرژی را در نظر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود گفتند که در هر صورت مذاکرات در این زمینه در مراحل ابتدایی بوده و احتمالا چندین ماه طول می‌کشد تا آنها درباره ماهیت تحریم‌های بیشتر تصمیم گیری کنند. یکی از نگرانی‌های اصلی آنها این است که هدف قرار دادن بخش نفت و گاز ممکن است هزینه‌های بالا انرژی را که اعتراض کشاورزان و ماهیگیران اروپا را برانگیخته است افزایش دهد.

مقامات ایرانی اگر چه هنوز پاسخ رسمی خود را به بسته مشوق‌های پیشنهادی که روز شنبه توسط خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارایه شد نداده‌اند اما گفته‌اند که فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف نخواهند کرد.

بسته پیشنهادی کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان دورنمای کمک به تولید انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز و سایر همکاری‌های اقتصادی را در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم به دنبال دارد.

اروپا علاقه‌ای به انتقام‌گیری از ایران ندارد

دیوید میلی‌بند، وزیر امور خارجه انگلیس قبل از آغاز نشست روز پنجشنبه گفت: کشورهای ما علاقه‌ای به انتقام گیری از ایران ندارند؛ ما در واقع به رابطه‌ای بر مبنای همکاری علاقمندیم؛ اگر ایران علاقه‌ای به داشتن چنین رابطه‌ای با سایر کشورهای جهان از طریق عمل به مسوولیت‌های خود در قبال معاهده منع اشاعه ندارد آنگاه تحریم‌ها اعمال خواهد شد.

مشکلی که کشورهای اروپایی با آن روبرو هستند این است که چه اقداماتی را باید در چه زمانی اتخاذ کنند.

مارک توماس، یکی از تحلیلگران موسسه رویال یونایتد سرویسز در قطر در این باره گفت: در زمینه اعمال تحریم بر نفت و گاز ایران هیچ گزینه مناسبی وجود ندارد؛ با توجه به قیمت بالای نفت این اقدام به هیچ عنوان گزینه خوبی محسوب نمی‌شود.

کریستینا گالاش، سخنگوی سولانا گفت که در نشست روز پنج‌شنبه حضور داشت گفت که درباره اینکه چه اقدامی را باید در قبال ایران اتخاذ کنند به طور رسمی گفت‌وگویی انجام نگرفت.

کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد نیز گفت: ما اکنون منتظریم ببینیم ایران چه خواهد گفت. سولانا نامه‌ای را به دست آنها رسانده است و من فکر می‌کنم ایرانی ها با جدیت آن را در نظر خواهند گرفت.

وی افزود که در این زمینه "عجله‌ای وجود ندارد" .

فرانسه: ما منتظر جواب ایران هستیم

فرانسه که در ماه‌های اخیر موضع سرسختانه‌ای را در قبال ایران اتخاذ کرده است در زمینه بسته مشوق‌های پیشنهادی محتاطانه برخورد کرد.

پاسکال آندره آنی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: ما منتظر جواب ایران هستیم.

وی از اظهار نظر درباره یک زمان بندی احتمالی برای تصمیم جدید اتحادیه اروپا خودداری کرد.

انسداد دارایی‌های بانک ملی

براساس این گزارش، انتظار می‌رود اتحادیه اروپا احتمالا در هفته آینده، با انسداد دارایی‌های بزرگترین بانک ایران تحریم‌ها را در بخش دیگری تشدید کند. این امر برخلاف آنچه گوردون براون، نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه گفت اتفاق نیفتاد، چرا که به گفته دیپلمات‌ها حداقل به چند روز کار فنی نیاز است تا اطمینان حاصل شود پیشنهاد انسداد دارایی‌های بانک ملی با قوانین اروپا و سازمان ملل همخوانی دارد.

اعمال تحریم‌ها بر بخش انرژی پیچیده‌تر از بخش بانکداری خواهد بود.

فرانک وراسترو، مدیر برنامه امنیت ملی و انرژی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در گفت وگویی تلفنی با آسوشیتدپرس گفت: تاثیر چنین کاری بسیار سریع و گسترده خواهد بود.

وی هشدار داد که ایران احتمالا با کاهش تولید نفت انتقام خواهد گرفت که این قیمت بالای نفت را چند برابر خواهد کرد.

وراسترو گفت: فضا و توانایی کافی برای پرکردن جای خالی ایران وجود ندارد وضعیت بازارها به اندازه کافی بد است اگر یکی از تولید کنندگان و صادرکنندگان اصلی نفت را از دست بدهیم نمی‌توانیم کسی را جایگزین کشور کنیم.


ایران بسته مشوق‌ها را بررسی می‌کند

ایسنا: خبرگزاری رویتر گزارش داد که ایران برای مذاکرات درباره بسته جدید مشوق‌های پیشنهادی ارایه شده توسط گروه 1+5 که هدف آن متقاعد کردن تهران به تعلیق فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم است، ابراز آمادگی کرد.

رویتر در ادامه این گزارش آورده است: منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در کامپالا، پایتخت اوگاندا افزود که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان نیز باید به نوبه خود پیشنهادات ایران را در نظر بگیرند.

متکی گفت: ما آنها را در جریان آمادگی‌مان برای مذاکرات قرار داده‌ایم. بسته ارائه شده توسط کشورهای عضو 1+5 در حال حاضر تحت بررسی قرار دارد و تهران در زمان مناسب پاسخ‌های خود را ارائه خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست سازمان کنفرانس اسلامی در اوگاندا به سر می‌برد، گفت: ما علاوه بر آن بسته ایران را داریم که آن را برای کشورهای 1+5 فرستاده‌ایم و امیدواریم همانطور که ما بسته آنها را بررسی می‌کنیم آنها نیز بسته ما را بررسی کنند.

متکی در ادامه گفت که آمریکا باید از سخنرانی کردن برای ایران درباره نیات هسته‌ای تهران خودداری کند.

وی گفت: آمریکا در موقعیتی نیست که از فعالیت‌های هسته‌ای ما خوشحال یا غمگین شود. آمریکا کشوری است که در حال حاضر مشغول آزمایش یک بمب هسته‌ای نسل پنجم است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: آمریکا باید به محدوده خود بپردازد و دخالت در امور کشورهای دیگر را متوقف کند. زمان دستور دادن به کشورهای دیگر به سر آمده است. ما همگی به خوبی حقوق خود را درک می‌کنیم.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه بسته جدید مشوق‌های اقتصادی و سیاسی را به تهران ارایه کرد و گفت که ایران باید در طول مذاکرات فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم را متوقف کند تا این پیشنهاد به اجرا گذاشته شود.

این بسته شکل بهبود یافته بسته پیشنهادی سال 2006 به ایران است که توسط تهران رد شده بود.

قدرت‌های غربی می‌گویند ایران تحت پوشش برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود در تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است.

این کشورها که آمریکا در راس آنها قرار دارد گفته‌اند که در صورتی که پاسخ ایران به بسته مشوق‌ها مثبت نباشد و تهران طبق خواسته آنها غنی سازی اورانیوم خود را متوقف نکند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهند کرد.