ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 19.06.2008, 8:13
رفسنجانی: مردم را آزاد بگذاریم


ایسنا: رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفت: روح كلی سیاست‌های اداری كه مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین كرده و به تصویب مقام معظم رهبری رسیده، این خواهد بود كه مردم را آزاد بگذاریم؛ چرا كه توقعات آنها كمتر از ماست.

هاشمی رفسنجانی كه در مراسم گشایش همایش « دولت، نظام اداری و چشم‌انداز» كه از سوی سازمان مدیریت و توسعه‌ی ایران برگزار شد، سخن می‌گفت، با بیان این كه اگر از نظر كارشناسان استفاده شود می‌توانیم گام مهمی را در اصلاح امور كشور برداریم، گفت: مدیریت نظام و ساختار نظام اداری اساس كار است و نرم‌افزار این مدیریت خیلی دور از دسترس ما نیست كه این همایش باید به این موضوع بپردازد؛ البته ما به موراد دیگری نیاز داریم و باید تحول عمده‌ای ایجاد كنیم.

وی خاطرنشان كرد: اگر بخواهیم روح انقلاب را از اسلام بگیریم، آن احیای نقش متروك مردم است. هر وقت و هر جا زنجیرهای استبداد را از دست و پای مردم باز كردند، مردم خود راه را پیدا و جامعه را اصلاح كرده‌اند و پیش رفته‌اند.

رییس مجلس خبرگان رهبری هم‌چنین گفت: ...اگر مردم آن‌قدر آزاد باشند و مطمئن تصمیم بگیرند خیلی چیزها حل می‌شود. مردم آزادند و مال و محصولات‌شان از آن خودشان است. ما اگر با این موضوع به بحث‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وارد شویم، به قاعده‌ی مهمی وارد شده‌ایم؛ در واقع خود مردم انتخاب می‌كنند؛ چرا كه آزاد آفریده شده‌اند؛ بنابراین مساله‌ی مهمی در انقلاب اسلامی وجود دارد و آن این است كه به مردم برگردیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: به تاریخ دنیا كه نگاه می‌كنیم در قطعه‌ای از دوران، حكومت‌ها متمركز و استبدادی بوده‌اند. پس از انقلاب كبیر فرانسه وضعی كه در اروپا پیش آمد موجب شد كم كم نقش مردم احیاء شود و كشورهایی كه به موازین دموكراتیك وارد شده‌اند، امروز جزء كشورهای پیشرفته هستند، اما هر جایی كه استبداد وجود داشته كشورها عقب مانده‌اند؛ البته استثنائاتی هم وجود دارد، اما قاعده‌ی كلی این است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین با تاكید بر مشورت در امور، اظهار كرد: در توصیف قرآن، خوبان كسانی هستند كه « و امرهم شورا بینهم» می‌كنند؛ یعنی از استبداد، تنگ‌نظری و خودمحوری پرهیز می‌كنند.

رفسنجانی در ادامه با بیان این كه ایرانی‌ها به خاطر ظرفیت‌های بالا همیشه جزء بهترین‌ها بوده‌اند، در عین حال افزود: در دنیای جدید علم و دانش محور كار شد و از آن وقت ایران عقب افتاد، آن هم به خاطر آن كه گرفتار استبداد بود. در بخش دیگر دنیا یعنی بخش سوسیالیستی هم شخصیت‌هایی همچون ماركس، لنین و دیگرانی ظهور و انقلاب‌های بزرگی را بر اساس عدالت پایه‌ریزی كردند، اما آنها نكته اصلی را فراموش و گمان كردند عدالت با تحمیل و زور ایجاد می‌شود كه این امر ضررهای فراوانی را به آنان وارد كرد و دوستانی هم با همان شیوه‌ی انحصاری و تمركزگرایی كه در واقع سلب اراده‌ی مردم بود خسارت‌های زیادی را وارد كردند و مجبور شدند عبور كنند.

وی افزود: در ایران ما، قرار انقلاب بازگشت به اسلام بود؛ بنابراین به مردم متكی شدیم. تعداد كسانی هم كه مجاهده و مبارزه نكردند، كم بود و با این روحیه‌ی مردم‌داری، كارهای اول انقلاب را انجام دادیم كه دفاع مقدس نمونه‌ی خوب و بی‌نظیری از آن است؛ چنان كه كشوری كه تنها و به تازگی انقلاب كرده در برابر ارتش بسیار نیرومند بعثی و سفاك ایستادگی می‌كند و پیروزی چشمگیری به دست می‌آورد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه قدرت اساسی ایران در جنگ نیروهای حرفه‌ای و نظامی ما نبود، بلكه آمدن مردم با عشق، انگیزه و استعدادهای انسانی بود، گفت: با حضور مردم توانستیم حق‌مان را از سازمان ملل با قدرت بگیریم نه با چانه‌زنی. در صدر اسلام نیز چنین بود. پیغمبر ارتش حرفه‌ای نداشت، بلكه این مردم بودند كه حتی هزینه‌ی جنگ را هم پرداخت می‌كردند. ما نیز اگر در كشورداری همان اسلام را با تبیین علمی و امروز پیاده كنیم بسیاری از مشكلات حل خواهد شد.

هاشمی در ادامه با تاكید بر این كه نرم‌افزار نظام اداری كه باید از نظام ما منشاء بگیرد، چشم‌انداز است، خاطرنشان كرد: ما در ابتدای انقلاب گام بزرگی برداشتیم و در ماه‌های اول انقلاب قانون اساسی را نوشتیم، كسانی هم كه این قانون را تصویب كردند، همان علمای حوزه بودند، این قانون اساسی یك قانون مترقی است كه در آن نقش مردم بسیار بزرگ دیده و به گونه‌ای تنظیم شده است كه اگر به طور كامل اجرا شود، ما دموكرات‌ترین كشور دنیا محسوب می‌شویم.

وی ادامه داد: طبق قانون اساسی رهبری را مردم باید در دو مرحله انتخاب كنند. هم‌چنین دولت و مجلس را نیز مردم انتخاب می‌كنند. درباره‌ی احزاب و نهادها نیز در قانون اساسی اصول بسیار مترقی وجود دارد. اگر روح آنها با الهام از اسلام باقی بماند مردم ما همواره می‌توانند در صحنه باشند و بسیاری از مشكلات كشور كه گمان می‌كنیم با دخالت دولت‌ها می‌تواند حل شود با دست مردم حل می‌شود.

رفسنجانی در ادامه تاكید كرد: تامین امنیت، تصویب قانون، اساس قضاوت و فسخ منازعات وظیفه‌ی حكومت است اما اینجا نیز مردم شریك هستند. دفاع از ملت و كشور جزء وظایف حاكمیت است و بخش اساسی و زیربنایی آن در اختیار حكومت قرار دارد و قسمت عمده‌ی میدان انحصارا در دست حكومت است، در عین حال تعامل میان مردم و دولت و نظام ظرف خوبی است كه مسائل اساسی می‌تواند از آن خارج شود.

رفسنجانی، با بیان این كه مهم‌ترین بحث ما آزاد كردن مردم و اراده‌ی آنها در امور زندگی خود است، تاكید كرد: نباید تحمیل عقیده به مردم شود. مردم ایران ثابت كرده‌اند كه اگر رهبری داشته باشند همواره حلال مشكلات خواهند بود. افكار عمومی در ایران همیشه كمتر اشتباه می‌كند، هم‌چنین در مسائل اقتصادی تنها سكان‌داری با دولت است، پس بگذاریم مردم خود انتخاب كنند؛ بنابراین روح كلی سیاست‌های اداری كه مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین كرده و به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و اعلام خواهد شد این خواهد بود كه مردم را آزاد بگذاریم؛ چرا كه توقعات آنها كمتر از ماست.

وی ادامه داد: اگر مردم ببینند همه‌ی امور در دست آنهاست از دولت پاسخگویی نمی‌خواهند و یا در مورد احزاب سیاسی بگذاریم كه اگر بد عمل كردند مردم در انتخابات بعدی آنها را حذف كنند. آن‌ها ضربه‌گیر نظام هستند و عملكردشان مهم است. در این صورت نظام ثابت می‌ماند. اگر این حالت وجود داشته باشد ما از تحمیل‌های خارجی مصون خواهیم ماند.