ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.06.2008, 8:14
پایان تحصن دانشجویان زنجان

خبرنامه امیرکبیر: بالاخره پس از نزدیک به یک هفته اعتراضات گسترده در دانشگاه زنجان، در ساعت اولیه صبح روز چهارشنبه مسئولین دانشگاه زنجان با کلیه مطالبات دانشجویان متحصن موافقت کردند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر برکناری مددی، معاون دانشجویی خاطی این دانشگاه، و محاکمه اش توسط مراجع قضایی، عدم برخور با متحصنین و دانشجوی دختر قربانی این ماجرا، پیگیری پاسخ وزیر علوم از سوی نماینده زنجان در مجلس، بررسی کفایت رئیس دانشگاه توسط کمیته ای مرکب از دانشجویان و اساتید، تعویق امتحانات تا روز شنبه و همچنین بهبود وضعیت فرهنگی و فعالیت تشکل های مستقل خواسته هایی بود که با تمامی آن ها موافقت شد.

این در حالی است که دیروز رئیس دانشگاه بالاخره مجبور به پذیرش انجام این عمل شنیع توسط معاونش شد و از این بابت از دانشجویان رسما عذرخواهی کرد. جالب آن که در این میان سناریوسازی رسانه های حامی دولت، که این عمل را پاپوشی از سوی انجمن اسلامی زنجان و دفتر تحکیم وحدت می دانستند، نقش بر آب شد.

لازم به ذکر است دفتر تحکیم و انجمن های زیر مجموعه این اتحادیه قصد داشتند چنانچه اعتراضات دانشجویان زنجان تا آخرین ساعات روز سه شنبه به نتیجه نرسید، التیماتومی به وزارت علوم جهت برآورده کردن مطالبات این دانشجویان بدهند. انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور تصمیم داشتند در صورت برآورده نشدن مطالبات دانشجویان زنجان در پایان اولتیماتوم دفتر تحکیم، حمایت های عملی خود را در هفته آینده از این دانشجویان آغاز کنند.

دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه ای در این خصوص ضمن تبریک به دانشجویان زنجان به سبب ایستادگی و کسب پیروزی و یادآوری معضلات کمیته های انضباطی یادآور شد: «از آنجا که در گذشته خاطیان مجازات نشدند و در این حادثه نیز مسئولین وزارت علوم و حامیان دولت به جای برخورد قاطع، سعی فراوانی در سرپوش نهادن بر این حادثه و انحراف افکار عمومی جهت برخورد با منتقدان را داشتند، بی شک افراد دیگری نیز در آینده با خیال آسوده از عدم مجازات، این عمل را تکرار خواهند نمود و همان طور که این حادثه اولین آن نبود بی شک آخرین آن نیز نخواهد بود. بی شک تنها راه جلوگیری از این گونه حوادث برکناری وزیر علوم و همراهان بی کفایتش و انتخاب رؤسای دانشگاه ها با اتکا بر توانایی علمی و شایستگی‌های فردی به انتخاب جامعه دانشگاهی است و نه بر اساس دسته بندی‌های سیاسی و ریاکاری که اکنون ملاک است و نتیجه آن تعرض های مکرر به دختران دانشجو توسط منصوبین دولت نهم است، پدیده شومی که در گذشته سابقه نداشته است.» متن این بیانیه به شرح زیر است:


دفتر تحکیم وحدت: تا زاهدی وزیر است این وقایع تکرار می شود

قریب به سه سال از به قدرت رسیدن دولت نهم می گذرد. در این مدت، دولتی که با شعار مبارزه با فساد بر سر کار آمده بود چنان بر فساد اداری و اخلاقی دامن زد که ایران سقوطی ۱۵ پله‌ای را ازنظر فساد ادارای در رده بندی جهانی تجربه کرد، تا کنون دو تن از حامیان دولت درمجلس به دلیل فساد اخلاقی بازداشت شده اند و گسترش فقر با وجود قیمت ۱۳۰ دلاری نفت، خود دلیلی بر فساد مالی و سوء مدیرت گسترده در دولت نهم است. اما در این میان، فساد اخلاقی منصوبان دولت نهم در دانشگاه‌ها حدیثی تاسف بارتر و دردناک‌تر است.

از زمانی که وزیر بی تدبیر علوم، تنها به واسطه ارتباط فامیلی با یکی از سران نمایندگان جناح اصولگرا بر کرسی صدارت وزارت علوم تکیه زد درکنار مشکلات فراوان صنفی و برخوردهای گسترده با فعالین منتقد دانشجویی و تشکلهای مستقل‌شان، شاهد پدیده زشت تعرض به دختران دانشجو توسط منصوبین وزیر بوده ایم. هر چند بسیاری از افرادی که این اتفاق شوم برای آنها رخ می‌دهد حاضر به افشای آن نیستند اما در این مدت در دانشگاههای کرمانشاه، سهند تبریزو اکنون زنجان وقوع این حادثه علنی گشته است. نکته تاثر برانگیزتر آنکه دختران قربانی هرکدام به بهانه ای واهی از قبیل پوشش، به کمیته انظباطی فراخوانده شده اند و پس از تشکیل پرونده مسئول مربوطه آنان را تهدید کرده است که در صورت عدم برقراری رابطه نامشروع با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد. ازسوی دیگر تا کنون هیچ برخورد قاطعی با عاملان این رفتارهای زشت صورت نگرفته است. آن زمان که مساله تعرض به یک دختر دانشجو در دانشگاه کرمانشاه انتشار یافت تنها مسئول روابط عمومی تحکیم و خبرگزاری انتشار دهنده خبرکه به این مساله اعتراض نموده بودند مواخذه و دادگاه آنها برگزار شد و هیچ خبری مبنی بر مجازات مسئول مربوطه انتشار نیافت. در حادثه دانشگاه زنجان نیز حامیان دولت با استفاده از توان رسانه ای خود قصد سرپوش نهادن بر عمل شرم آور معاون دانشجوی دانشگاه زنجان را داشتند و روزنامه کیهان ، ایران - ارگان رسمی دولت- خبرگزاری فارس و سایتهای رجا نیوز وبرنا که ید طولایی در تخریب دگراندیشان و سرپوش نهادن بر فساد دولتمردان نهم دارند سعی نمودند این مساله را توطئه‌ای برای بی آبرویی دولت نهم و ایجاد اغتشاش جلوه دهند ونهایت تلاش خود را برای تبرئه مسئول متخلف به خرج دادند و حتی کوشیدندبا انتشار اخبار کذب زمینه برخورد با منتقدان را فراهم آورند. همچنین در حالی که در هنگام انتشار نشریات موهن دانشگاه امیرکبیر، دو معاون وزیر بلافاصله دانشجویان منتقد را متهم نمودند این بار معاون فرهنگی وزیر با ایجاد شبهه در این مساله، سعی در سرپوش گذاشتن بر آن داشت. جالب اینکه این دروغ پراکنی‌ها وایجاد شبهات در حالی صورت پذیرفت که فیلم این ماجرا انتشار یافته بود و رئیس دانشگاه نیز رسما وقوع این عمل شرم آور را پذیرفت و اکنون جای سوال باقی است که این مدعیان دروغین حقیقت چه پاسخی به افکار عمومی دارند؟

از سوی دیگر این اتفاقات در حالی روی داد که این مدیران، تنها با اتکا به ارزشها! به این سمتها منتصب شده اند. این حوادث شوم نه تنها فروپاشی اخلاقی دردولت نهم و حامیانش را نمایان می سازد بلکه لزوم تغییر در روش انتخاب مدیران را یادآور می شود. در واقع در حالی که وزیر علوم مدعی بود قادر به پاسخگویی به اقدامات روسای انتصابی است و به بهانه ارزشها و میثاق رئیس دولت بسیاری از مدیران کارآمد وزارتخانه را برکنار نموده، اکنون در برابر این اقدامات شنیع سکوت اختیار کرده وسعی می کند از زیر بار مسئولیت خود در انتصاب این افراد فاسد شانه خالی کند.

از سوی دیگر استفاده از اهرم کمیته انضباطی در تمام پرونده‌های مشابه نشان می دهد در وضعیت کنونی، کمیته های انضباطی خود به ابزاری در راستای فساد اخلاقی مدیران دولتی بدل شده اند به عنوان مثال معاون دانشجویی دانشگاه زنجان تا کنون دختران دانشجوی فراوانی را به بهانه حفظ ارزشها! به کمیته انظباطی فراخوانده است. این مساله لزوم توجه جدی به ساختار این کمیته ها و حضور نماینده واقعی دانشجویان در آن را یادآور می شود.

همچنین دراین حوادث برای دانشجویان سولات فراوانی ایجاد شد از آن جمله :

۱- رئیس دولت ادعا کرده بود براساس میثاقی مدیران انتخاب می شوند و وزیر علوم مدعی پاسخگوبودن نسبت به اعمال مدیران انتصابی خود بود. آیا به‌راستی این اقدامات شنیع، مورد تایید انها است که چنین در برابر آن سکوت کرده اند؟

۲- سکوت مجلس نشینان مدعی اصولگرایی و اظهارات وقیحانه زنی مجلس نشین در قبال رسیدگی مجلس به این حادثه، مبنی بر وجود کارهای مهم تر! در مجلس به چه دلیل است؟

۳- چگونه است زمانی که یک استاد دانشگاه در کلا س درس به موی دختری اشاره می کند سیاه پوش شدن دانشگاه ازسوی حامیان دولت تبلیغ می شود و برخی علما فتوای برخورد با آن استاد را می دهند اما اکنون که این منصوب وزیر علوم با سوء استفاده از قدرت و عدم پاسخگویی خود، به دختری تعرض نموده است آقایان سکوت کرده اند ؟

۴- چرا مدعی العموم هیچگاه نسبت به دروغ پراکنی‌های خبرگزاریها و روزنامه های حامی دولت که قصد انحراف افکار عمومی از این عمل شنیع را داشتند و با اعتراف رسمی رئیس دانشگاه نقشه هایشان هویدا شد برخورد نمی کند؟

۵- آیا اگر این حوادث شرم آور در سایر دولتها اتفاق می افتاد نیز مدعیان اصولگرایی چنین واکنش نشان می دادند؟

در پایان، دفتر تحکیم وحدت ضمن تبریک به دانشجویان شجاع زنجان که با مقاومت خود این عمل شنیع را برملا ساختند و محکوم کردن این اقدامات شرم آور منصوبین دولت نهم و تلاش حامیان دولت جهت انحراف پرونده، اعلام می دارد از آنجا که در گذشته خاطیان مجازات نشدند و در این حادثه نیز مسئولین وزارت علوم و حامیان دولت به جای برخورد قاطع، سعی فراوانی در سرپوش نهادن بر این حادثه و انحراف افکار عمومی جهت برخورد با منتقدان را داشتند بی شک افراد دیگری نیز در آینده با خیال آسوده از عدم مجازات، این عمل را تکرار خواهند نمود و همانطور که این حادثه اولین آن نبود بی شک آخرین آن نیز نخواهد بود.بی شک تنها راه جلوگیری از اینگونه حادثه‌ها برکناری وزیر علوم و همراهان بی کفایتش و انتخاب رؤسای دانشگاهها با اتکا بر توانایی علمی و شایستگی‌های فردی به انتخاب جامعه دانشگاهی است و نه انتخاب بر اساس دسته بندی‌های سیاسی و ریاکاری که اکنون ملاک است و نتیجه آن تعرضهای مکرر به دختران دانشجو توسط منصوبین دولت نهم است پدیده شومی که در گذشته سابقه نداشته است.


دفتر تحکیم وحدت
۲۹ خرداد ۱۳۸۷