ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 15.06.2008, 15:25
سولانا:  ما دنبال یك راه حل مذاكراتی هستیم

ایسنا: رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا، در كنفرانس مطبوعاتی كه بعد از ظهر شنبه به همراه نمایندگان وزیران امور خارجه‌ی كشورهای ۱+۵، به جز آمریكا، در محل اقامتگاه سفیر آلمان در تهران برگزار شد، با بیان اینكه به عنوان نماینده‌ی عالی اتحادیه‌ی اروپا و نماینده‌ی ۱+۵ صحبت می‌كند، اظهار كرد: « در تهران هستم تا به مقامات ایرانی یك بسته‌ی پیشنهادی گشاده دستانه و جامع ارایه كنم و امیدوارم این بسته، آغاز گفت و گوهای حقیقی باشد.»

خاویر سولانا گفت:« من همراه این بسته نامه‌ای آوردم كه وزیران شش كشور كه نمایندگان‌شان این‌جا هستند آن را امضا كرده‌اند.»

او ادامه داد: «ایران برای ما كشوری پر اهمیت، بزرگ و با تاریخ و تمدن كهن و دارای نقش مشخص و مهم در جامعه بین‌الملل است و این دلیلی است مهم كه ما این‌جا هستیم تا با ایران گفت‌وگو كنیم.»

سولانا با بیان این‌كه، ما امیدواریم بسته‌ی پیشنهادی ۱+۵ نقطه‌ی آغازی برای گفت‌وگوهای حقیقی باشد اظهار كرد: «این بسته ایران را مجاز می‌كند تا یك برنامه‌ی نوین هسته‌یی داشته باشد و هم‌چنین به نوین‌سازی و توسعه‌ی وضعیت فعلی خود بپردازد.»

رییس سیاست خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا گفت: «این بسته برای هر دو طرف فرصت‌سازی می‌كند تا ارتباطات خود را از سر بگیرند.»

وی در توضیح آن‌چه در بسته‌ی پیشنهادی ۱+۵ آمده است، اظهار كرد: «ما در بسته اعلام آمادگی كردیم كه كاملا حقوق ایران را در داشتن انرژی هسته‌یی برای مقاصد صلح‌آمیز به رسمیت می‌شناسیم. ما آماده‌ایم با ایران در زمینه‌ توسعه و ایجاد برنامه‌ی نوین هسته‌یی كه براساس نوین‌ترین نسل راكتورهای آب سبك برنامه‌ریزی شده است همكاری كنیم.»

وی ادامه داد: « ما می‌توانیم با ایران كار كنیم تا تضمین‌ها و اطمینان‌هایی درباره‌ی تامین سوخت به ایران دهیم. هم‌چنین آماده‌ایم در زمینه‌ی مدیریت زباله‌های هسته‌یی همكاری كنیم.»

سولانا با بیان این‌كه، همزمان با رشد اعتماد بین طرفین آمادگی داریم در زمینه‌ی پژوهش و توسعه كه زمینه‌ی هسته‌یی را هم شامل می‌شود به ایران كمك كنیم، افزود: «اگر بتوانیم نكات مركزی و اصلی مساله‌ی هسته‌یی را حل كنیم، در برای همكاری در زمینه‌های دیگر باز خواهد بود. این زمینه‌ها شامل زمینه‌ی سیاسی است كه شامل ایجاد امنیت منطقه‌یی و خاورمیانه با همه‌ی طرف‌ها می‌شود؛ در زمینه‌ی اقتصادی به آزادسازی تجاری می‌انجامد و هم‌چنین چشم‌انداز وسیعی در زمینه‌ی همكاری‌های انرژی وجود دارد.»

او گفت: «علاقه‌مندیم در زمینه‌ی زیرساخت‌ها؛ نه فقط انرژی بلكه در زمینه‌ی ارتباطات كار كنیم. هم‌چنین علاقمندیم در چند حوزه‌ی مورد علاقه‌ی ایران، از جمله كشاورزی، آموزش و مدیریت بلایای طبیعی نیز همكاری داشته باشیم و نیز همكاری‌هایی در زمینه‌ی هواپیماهای مسافربری داشته باشیم.»

ریس سیاست خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا با اشاره به سفر هیات اروپایی به همراه نمایندگان چین و روسیه افزود: «این نشان می‌دهد چقدر ما در كوشش‌هایمان جدی هستیم تا یك راه‌حل قاطع برای این مساله را پیدا كنیم. ما دنبال یك راه حل مذاكراتی هستیم.»

وی با بیان این‌كه ما می‌دانیم مساله‌ی هسته‌یی چقدر برای كشور شما اهمیت دارد، اظهار كرد: «این بسته‌ی پیشنهادی كمك می‌كند تا امكانات لازم را ایران و جامعه‌ی بین‌الملل به دست آورد و اگر این روند درست پیش رود چیزی است كه ما دوست داریم شاهد آن باشیم.»

سولانا گفت:«آن‌چه من گفتم مسایل مهمی است برای این‌كه آن‌ها را به دست آوریم، اما لازم است اعتمادسازی كنیم. كه باید این اعتمادسازی بر ماهیت منحصرا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌یی ایران به جامعه‌ی بین‌الملل ثابت شود و اطمینان‌های هدفمند برای صلح‌آمیز بودن این مساله برای جهان ایجاد شود.»

وی با بیان این كه "من بر این باورم كه این برنامه باید برای به دست آوردن انرژی استفاده شود"، تصریح كرد: «ایران كشوری است كه اقتصادی علاقمند به پیشرفت و توسعه دارد تا بتواند از این طریق مشكلات مردمش را حل كند و به همین دلیل است كه این بسته‌ی پیشنهادی می‌تواند كمك كند تا یك سری اطمینان‌های هدفمند از ماهیت صلح‌آمیز هسته‌یی ایران به جامعه‌ی بین‌الملل ارایه شود.»

او ادامه داد: «فكر می‌كنم ما در واقع با یك وضعیت برد ـ برد روبرو هستیم. كه هر كسی می‌تواند در آن موفق باشد.»

سولانا تاكید كرد: «ایران از سوی جامعه‌ی بین‌الملل و كشورهایی كه علاقمند به همكاری با ایران هستند، حمایت خواهد شد و ما به همراه جامعه‌ی بین‌الملل به این اطمینان دست پیدا می‌كنیم كه ماهیت فعالیت‌های هسته‌یی ایران قطعا صلح‌آمیز است.»

وی گفت: «می‌دانید كه ما برای این‌ها شرط‌هایی داریم و افرادی كه در این‌جا هستند آن‌ها را ارایه می‌دهند. ما علاقمندیم یك رابطه‌ی عادی و طبیعی در همه‌ی زمینه‌ها و نیز هسته‌یی داشته باشیم.»

وی اضافه كرد: «فكر می‌كنم ایران كشور مهم و بزرگی است و ما می‌خواهیم نقش مهمی در جامعه‌ی بین‌الملل و منطقه بازی كند. ما تصور می‌كنیم سفرمان به ایران و ارایه پیشنهاد عملا در این راستا بوده است و باورمان این است كه این پیشنهاد به گفت‌وگو بینجامد.»

پاسخ به پرسش‌ها

سولانا در ادامه‌ی این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌كه، «آیا شما از جانب ۱+۵ اختیار لازم در تصمیم‌گیری‌ها را دارید یا خیر؟» گفت: «من ظرفیت و اختیار كامل برای انجام مذاكره و توافق را دارم و نماینده‌ی تمام كشورهای اروپایی هستم.»

سوال دیگر مطرح شده از سولانا این بود كه، «به نظر می‌آید كه مذاكرات هسته‌یی و تحریم‌ها نتیجه‌بخش نبوده است، سرانجام این راه چیست؟» گفت: «من آمده‌ام به ایران و بسته‌ی پیشنهادی را ارایه دادم و منتظر پاسخ ایران هستم كه امیدوارم مثبت باشد.»

وی افزود: «ما بر مسیر مذاكرات تاكید داریم و در این مسیر پیش می‌رویم.»

خبرنگار دیگری در ادامه از سولانا پرسید كه، «گفتید قدرت بالایی در موقعیت فعلی دارید. اگر چنین است چرا سعی می‌كنید قدرت سازمان ملل و قطع‌نامه‌ها را با محدود كردن به اعتمادسازی پایین آورید؟» و وی در پاسخ گفت: « ما به تمام آژانس‌های سازمان ملل و به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه یكی از اساسی‌ترین آژانس‌هاست احترام می‌گذاریم.»

او افزود: «آنقدر به این آژانس احترام می‌گذاریم كه به این‌جا آمده‌ایم تا اهداف برنامه‌ی هسته‌یی ایران مشخص شود و ابهامی در آن نباشد. این در واقع هدف آژانس نیز هست.»

سولانا در پاسخ به سوال دیگر همین خبرنگار كه گفت: «بارها گفته‌اید به تمدن ایران احترام می‌گذارید؟ چرا نمی‌گذارید ایران به غنی‌سازی ادامه دهد؟» پاسخ داد: «من به تاریخ كشور شما احترام می‌گذارم و به همین دلیل آمده‌ایم و سعی می‌كنیم پیش رویم و همكاری‌ها را ادامه دهیم.»

مسوول سیاست خارجه اتحادیه‌ی اروپا در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی پرسید، «فكر نمی‌كنید ایرانی‌ها پس از دو سال اعتمادسازی دیگر نمی‌توانند به شما اعتماد داشته باشند؟» اظهار كرد: «اجازه دهید پاسخی از ته دل به شما بدهم. می‌دانم كه برخی ایرانی‌ها حس عدم اعتماد دارند. وظیفه‌ی ماست در هنگام گفت‌وگوها مواضع طرف مقابل را به خوبی درك كنیم. صادقانه می‌گویم كه كوشش می‌كنیم تا طرف مقابل را درك كنیم.»

وی ادامه داد: «وقتی ما به گذشته و تاریخ نگاه می‌كنیم اشتباهات زیادی می‌بینیم. من با ایرانی‌های زیادی صحبت كرده‌ام و از رنج‌هایی كه در مناسبات ایران و عراق متحمل شده‌اند، خبر دارم. من تاكید می‌كنم كه با همه‌ی آنها (ایرانی‌ها) صحبت نكرده‌ام، اما بسیاری از آنها از دوستان من هستند.»

او در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی پرسید، «آیا شش قدرت پیشنهاد دهنده كه نمایندگانشان اینجا هستند علاقمندند پیش از آغاز مذاكرات تعلیق صورت گیرد؟ ایران پس از ارایه بسته اعلام كرد كه اگر پیش‌شرط تعلیق مطرح شود آن را نمی‌پذیرد، آیا این به معنای رد بسته از سوی سخنگوی دولت ایران است؟» گفت: «ما به درخواستمان در مورد تعلیق ادامه می‌دهیم. ما در مورد تعلیق غنی‌سازی طی زمان مذاكره در حال صحبت هستیم. باید ببینیم چه نتیجه‌ای به دست می‌آید. مذاكرات در طول چند ماه بعد از این زمان (سفر سولانا به ایران) آغاز می‌شود.»

رییس سیاست خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا با طرح این مساله‌ «كه شما می‌دانید چه مدت طول می‌كشد كه یك نیروگاه هسته‌یی ساخته شود؟ حداقل ۱۰ سال»، اظهار كرد: «سعی كنید نسبت بین این دو مدت زمان یعنی ساخت یك نیروگاه و زمانی كه ما برای آغاز مذاكرات طرح می‌كنیم مقایسه‌ای را انجام دهید. ما داریم امكان ساخت نیروگاه هسته‌یی را ارایه می‌كنیم. همان كاری كه روس‌ها به ایران پیشنهاد كردند. ما چیزی را درخواست می‌كنیم كه در كوتاه مدت امكان‌پذیر باشد.»

سولانا در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌كه، «آیا بین بسته‌ی پیشنهادی ایران و ۱+۵ نقاط مشتركی وجود دارد؟ و آیا شما بسته‌ی ایران را بررسی كردید؟» گفت: «بله. بررسی كردیم. من بسته را از طریق سفیر ایران در بروكسل دریافت كردم و به آن نیز توجه كردیم و امروز دیدگاه خود را به مقامات ایرانی ارایه دادیم. فكر می‌كنم سرفصل‌های پیشنهاد ایران با بسیاری از بخش‌های پیشنهاد ما هم‌خوانی دارد و ما می‌توانیم روی آن‌ها كار كنیم.»

او در عین حال تاكید كردكه "ایران علاقمند است كه برروی سرفصل‌ها مذاكره شود."

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌كه، «آیا شما آژانس را به عنوان منبع راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌یی كشورها قبول دارید؛ چرا كه البرادعی اعلام می‌كند كه ایران انحرافی از مسیر صلح‌آمیز نداشته است اما شاهد رفتارهای دوگانه هستیم؟» تصریح كرد: «برای پاسخ دادن به سوال شما پیشنهاد می‌كنم گزارش اخیر البرادعی را با دقت مطالعه كنید. ما هم برای آژانس و مدیركل احترام زیادی قایل هستیم و در ملاقات‌های متعدد گفته‌ام كه چه احترامی برای آژانس قایلیم.»

سولانا در پاسخ به این سوال كه، «شما استاد فیزیك هستید، به نظر شما اعتمادسازی قابل اندازه‌گیری است؟ یك راه اعتمادسازی ایجاد كنسرسیوم غنی‌سازی در ایران با نظارت آژانس است. نظر شما چیست؟ و این‌كه آیا مردم ایران حق ندارند به واژه‌ی اعتمادسازی و آن‌چه شما از آن تعبیر می‌كنید، شك كنند؟» گفت: « بله من یك استاد فیزیك هستم و به همین دلیل است كه گاهی نسبت به آن‌چه كه می‌گویم اطمینان دارم و در این باره (اعتمادسازی از سوی ایران) اطمینان دارم كه چه می‌گویم، در حال حاضر این اقدامات و پیشنهادات از سوی ایران كافی نبوده‌اند و این دلیل حضور ما در ایران است.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار كه پرسید، «شما پاسخ من را نمی‌دهید؛ آیا ایران با این وضعیت می‌تواند به شما اعتماد كند؟» افزود: «درست است اما ما كماكان باید در زمینه‌ی اعتمادسازی فعالیت كنیم و حضور ما در این جا نشانه‌ی احیای اعتماد است.»

وی در پاسخ به این سوال كه، «مبنای حقوقی شما برای درخواست تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران چیست؟» گفت: « قطع‌نامه‌های شورای امنیت این زمینه را فراهم می‌كند.»

سولانا در پایان ابراز امیدواری كرد كه بتواند بار دیگر به ایران سفر كند.

به گزارش ایسنا، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای اولین‌بار در ایران با خبرنگاران داخلی و خبرنگاران خارجی مقیم ایران گفت‌وگو كرد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

كنفرانس خبری سولانا در پایان ملاقات‌هایش با مقامات ایرانی در محل اقامت‌گاه سفیر آلمان در ایران برگزار شد. سفرای آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به همراه نمایندگان وزیران امور خارجه‌ی این كشورها در این كنفرانس حضور داشتند.

بیش از ۱۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در محل اقامتگاه سفیر آلمان این كنفرانس خبری را پوشش دادند. هم‌چنین بسته‌ی پیشنهادی ۱+۵ به همراه نامه‌ی وزرای خارجه‌ی ۱+۵ به طور غیرمنتظره در پایان این كنفرانس خبری میان خبرنگاران منتشر شد.