ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.06.2008, 15:03
آزادی ۹ فعال جنبش زنان

۹ نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان جنبش زنان که بعد از ظهر پنجشنبه ۲۳ خرداد در مقابل گالری راه ابریشم تهران بازداشت شده بودند، سپیده دم روز جمعه ۲۴ خرداد آزاد شدند.

آسینه امینی، روزنامه‌نگار در وبلاگ خود نوشته است، مقارن نیمه‌شب، بازداشت شدگان با خانواده‌هایشان تماس گرفته و خواستند تا ایشان با شناسنامه‌هایشان به بازداشتگاه وزرا بروند. تا ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه‌ی صبح روز جمعه همه بازداشت شدگان آزاد شدند.

پیشینه‌ی خبر

کانون زنان ایرانی: عصر روز پنجشنبه ۲۳ خرداد هشت نفر از زنان فعال در جنبش زنان و روزنامه نگاران حوزه زنان توسط نیروهای امنیتی و پلیس امنیت تهران بازداشت شدند.
امروز قرار بود تعدادی از فعالان جنبش زنان در گالری راه ابریشم تهران سالروز ۲۲ خرداد ،روز همبستگی زنان را گرامی بدارند اما آنها هنگام مراجعه به این گالری با درهای بسته و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و ممانعت شان برای برگزاری این نشست مواجه شدند . این در حالی است که پیش از این مدیریت این گالری فرهنگی موافقت خود را با بر گزاری این مراسم اعلام کرده بود اما با فشار نیروهای انتظامی و امنیتی مجبور شد درهای گالری را بر میهمانان و سخنرانان این مراسم ببندد. ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار و مسول سایت کانون زنان ایرانی ، نسرین ستوده وکیل و مدافع حقوق زنان و کودکان ، آیدا سعادت، جلوه جواهری ، فریده غائب ، ناهید میرحاج ،سارا لقمانی و نفیسه ازاد زنانی هستند که دستگیر شده و پلیس آنها را در خودروهای گشت ارشاد که مخصوص برخورد با بدحجابی است ، نگه داشته است. نیروهای امنیتی همچنین به حانه پروین اردلان رفته تا او را بازداشت کنند . اما نتوانستند وی را بیابند.

انتقال بازداشت شدگان مراسم ۲۲ خرداد به بازداشتگاه وزرا

تغییر برای برابری: گفته می شود بازداشت شدگان امروز مراسم ۲۲ خرداد که برگزاری مراسم شان با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شد به بازداشتگاه وزرا منتقل شده اند. در حالی که حاضرین در محل،ورود خودروی ون حامل فعالان زن بازداشت شده به بازداشتگاه وزرا را دیده اند، مسئولان این بازداشتگاه از وضعیت این افراد و تحویل آنها به بازداشتگاه وزرا اظهار بی اطلاعی می کنند.

خبر تکمیلی:بنا به آخرین گزارش ها عالیه مطلب زاده، عکاس و گزارشگر مجله نامه نیز در زمره بازداشت شدگان مراسم ۲۲ خرداد است.

براساس گزارش سایت خبری ادوار نیوز، مهندس کیوان صمیمی مدیر مسوول نشریه نامه نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.


خانواده‌ها هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند

مدرسه فمینیستی: ۹ تن از بازداشت شدگان مراسم ۲۲ خرداد به بازداشتگاه وزراء منتقل شدند. این ۹ تن شامل ژیلا بنی یعقوب، نسرین ستوده، سارا لقمانی، جلوه جواهری، ناهید میرحاج، آیدا سعادت، نفیسه آزاد، فریده غائب و نیز عالیه مطلب زاده (عکاس و گزارشگر مجله نامه) است.

برخی از خانواده های بازداشت شدگان برای اطلاع از وضعیت آنان در برابر بازداشتگاه وزراء به سر می‌برند، اما متاسفانه از سوی مسئولان بازداشتگاه تاکنون هیچ جوابی به آنان داده نشده است. همسر نسرین ستوده از بی‌تابی و گرسنگی فرزند شیرخواره‌اش خبر می‌دهد. نسرین ستوده که فرزند ۶ ماهه خود را در خانه گذاشته بود تا وضعیت موکلان خود را پیگیری کند، نیز در میان بازداشت شدگان می‌باشد.


بر اساس اطلاعیه شماره دو کمیته هماهنگی برگزار کننده این مراسم مقامات مسوول در تمام دوسال گذشته از دادن مجوز به فعالان جنبش زنان برای برگزاری تجمع مسالمت آمیز خودداری کرده اند و هرگونه تجمع محدود آنها را نیز مورد حمله و ضرب و شتم قرار داده اند و حتی در برخی از موارد مانع برگزاری هرگونه گردهمایی این فعالان در خانه های شخصی شان شده اند.ما متاسفیم که نیروهای امنیتی از برگزاری یک مراسم آن هم با حضور جمع محدود صد و پنجاه تا دویست نفره و در یک محیط سربسته به وحشت می افتند و از برگزاری آن ممانعت می کنند.


متن کامل بیانیه کمیته هماهنگی به شرح زیر است:

برگزاری مراسم بزرگداشت ۲۲ خرداد ؛ روز همبستگی زنان ایرانی امروز-پنج شنبه- با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شد.

کمیته هماهنگی مراسم بزرگداشت بیست ودوم خرداد با صدور اطاعیه ی شماره دوم خود اعلام کرد: "امروز قرار بود تعدادی از فعالان جنبش زنان در گالری راه ابریشم تهران سالروز 22 خرداد ،روز همبستگی زنان را گرامی بدارند اما آنها هنگام مراجعه به این گالری با درهای بسته و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و ممانعت شان برای برگزاری این نشست مواجه شدند . این در حالی است که پیش از این مدیریت این گالری فرهنگی موافقت خود را با بر گزاری این مراسم اعلام کرده بود اما با فشار نیروهای انتظامی و امنیتی مجبور شد درهای گالری را بر میهمانان و سخنرانان این مراسم ببندد."

چند سالی است که فعالان حقوق برابر بیست و دوم خرداد را که به عنوان نماد همبستگی زنان ایرانی و تلاششان برای رسیدن به حقوق برابر شناخته می شود، گرامی می دارند. درخرداد ماه هشتاد و چهار این مراسم مقابل دانشگاه تهران و در خردادهشتاد و پنج در میدان هفت تیر تهران برگزار شد که با بازداشت 70 نفر همراه بود.

در اطلاعیه کمیته هماهنگی همچنین آمده است : "قرار بود مراسم بزرگداشت این روز با سخنرانی سیمین بهبهانی ، بانوی شعرایران افتتاح و سپس با برگزاری میزگردهایی با عنوان های " زنان علیه تبعیض" ،" نه! به قوانین نابرابر؛با مروری برخواسته ها و موارد مورد اعتراض در جنبش زنان"؛" بررسی لایحه حمایت از خانواده و مروری بر دستاوردهای جنبش زنان؛تداوم خواسته ها و چشم اندازآن" برگزار شود .در میزگردی دیگر قرار بود هزینه های جنبش زنان،از خرداد84 تا خرداد 87روز شمار دستگیری ها ی جنبش زنان و هزینه های حضور درعرصه عمومی و تاثیرات آن بر حرکت جنبش زنان را مورد بررسی قرار دهد."

کمیته هماهنگی برگزاری مراسم روزهمبستگی زنان برای تغییر قوانین تبعیض آمیز در پایان اطلاعیه خود خطاب به مردم ایران بویژه زنان گفته است : "مقامات مسوول در تمام دوسال گذشته از دادن مجوز به فعالان جنبش زنان برای برگزاری تجمع مسالمت آمیز خودداری کرده اند و هرگونه تجمع محدود آنها را نیز مورد حمله و ضرب و شتم قرار داده اند و حتی در برخی از موارد مانع برگزاری هرگونه گردهمایی این فعالان در خانه های شخصی شان شده اند.ما متاسفیم که نیروهای امنیتی از برگزاری یک مراسم آن هم با حضور جمع محدود صد و پنجاه تا دویست نفره و در یک محیط سربسته به وحشت می افتند و از برگزاری آن ممانعت می کنند. "