ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.06.2008, 20:41
آمادگی آمريکا و اروپا برای تشدید فشار بر ایران

رادیوفردا: مقام‌های آمريکا و اتحاديه اروپا به ايران هشدار دادند که آماده‌اند تا اقدامات سختگيرانه‌تری را افزون بر تحريم‌های سازمان ملل متحد، عليه اين کشور اعمال کنند.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه با اشاره به اين که برنامه هسته ای ايران تهديد خطرناکی برای صلح جهانی است، گفت: آمريکا و اروپا بايد مانع دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای شوند.

آقای بوش که در آخرين نشست آمريکا و اروپا در دوران رياست جمهوری خود و در کشور اسلوونی سخن می گفت، با اشاره به گزينه های پيش روی رهبران ايران افزود: «آنها يا با انزوا مواجه خواهند شد، يا می توانند رابطه بهتری با همه ما داشته باشند. ...اکنون زمان آن فرا رسيده است تا با همکاری با يکديگر آنها را متوقف کنيم».

وی تصريح کرد که اروپا و آمريکا در کنار يکديگر ضرورت چنين انتخابی را برای ايران روشن سازند.

آمريکا و اروپا از ايران خواسته اند تا فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کند در غير اين صورت با تحريم های بيشتری مواجه خواهد شد.

اين کشورها همچنين از ايران می خواهند تا تمام اطلاعات مورد نياز آژانس بين المللی انرژی را ارائه کند تا اين آژانس بتواند در خصوص ماهيت برنامه هسته ای تهران قضاوت کند.

رييس جمهوری آمريکا همچنین هشدار داد: «اگر ايران به سلاح هسته ای دست يابد، آنگاه جهان آزاد از خود خواهد پرسيد چرا ما در آن زمان کاری انجام نداديم؟ ... اکنون برای اين کار، زمان ديپلماسی قوی است.»

جرج بوش افزود: نمی‌توان به برنامه غنی سازی ايران «اعتماد کرد».

شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل سرپيچی ايران از توقف غنی سازی اورانيوم سه قطعنامه تحريمی عليه اين کشور تصويب کرده است. اين در حالی است که ايران طی اين مدت نه تنها فعاليت های حساس خود را متوقف نکرده است بلکه غنی سازی اورانيوم را توسعه داده است.

غنی سازی اورانيوم کاربردی دو گانه دارد و می تواند برای سوخت نيروگاه هسته ای و همچنين استفاده در برنامه های نظامی به کار رود.

ايران تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز بوده و در چارچوب تعهدات بين المللی اين کشور است.

اقدام اروپا

در بيانيه ای که پس از نشست سه ساعته رهبران آمریکا و اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است: آمريکا و اتحاديه اروپا آماده‌اند تا اقدامات بيشتری عليه ايران اعمال کنند.

در اين بيانيه مشترک همچنين تاکيد شده است: «ما همگی به همکاری با يکديگر تا حصول اين اطمينان ادامه خواهيم داد که بانک های ايرانی قادر به سوء استفاده از سيستم جهانی بانکی و حمايت از تروريسم نيستند.»

برخی منابع خبری می گویند: واشينگتن خواهان آن است که اروپا مانع از دسترسی برخی از بانک های ايران به سيستم مالی جهان شود.

آمريکا، ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا را تشويق می کند که بر بانک های ايران فشار وارد کنند و با آنها وارد معامله نشوند.

در همين زمينه واشينگتن درخواست کرده است تا اتحاديه اروپا فعاليت شعبه های بانک ملی در لندن، پاريس و هامبورگ را تعطيل کند.

بنيتا فرورو والندر، عضو کمیسيون روابط خارجی اتحاديه اروپا، پس از این نشست به خبرنگاران گفت: «ما می خواهيم به ايرانی ها نشان دهيم که در اين خصوص خيلی جدی هستيم ... و به ويژه به مسدود کردن دارایی ها فکر می کنيم.»

اين در حالی است که برخی از رسانه های ايرانی و غربی خبر می دهند که جمهوری اسلامی در حال انتقال دارايی های خود از بانک های اروپایی به بانک های آسيايی است.

آخرين سفر دوره ای بوش به اروپا

جرج بوش در حالی در نشست اسلوونی شرکت کرد که گفته می شود اين آخرين سفر دوره ای او به اروپا در ماه های پايانی رياست جمهوری اش به شمار می رود.

سفر رييس جمهوری آمريکا از دهم ژوئن با سفر به اسلوونی آغاز شده و قرار است که وی سپس به آلمان، ايتاليا، واتيکان، فرانسه و بريتانيا سفر کند.

آقای بوش در ۱۲ ژوئن در کنفرانس کشورهای کمک کننده به افغانستان در پاريس شرکت می کند و اميدوار است اين کشورها را تشويق به حمايت بيشتر از افغانستان کند.

روابط دشوار غرب با روسيه، گفت و گوهای صلح بين اسرائيل و فلسطينی ها، حمايت از دموکراسی در لبنان و همکاری بيشتر با صربستان از موضوع های ديگر گفت و گوی جرج بوش با رهبران اروپا خواهد بود.