ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 02.06.2008, 21:16
اعتراض سفیر عراق به دروغ‌پردازی رسانه‌های ایران

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در تهران صبح امروز(دوشنبه) در كنفرانسی مطبوعاتی كه در محل سفارت عراق در ایران برگزار شد با انتقاد از آنچه در رسانه‌های مختلف درباره توافق‌نامه امنیتی عراق و آمریكا منتشر شده است، اظهار داشت: این توافقنامه به صورت كامل امضاء نشده، بلكه آنچه اتفاق افتاده این است كه دولت عراق و آمریكا قرار است نقطه نظرات خود در این‌باره را مطرح كنند، اما متاسفانه رسانه‌های گروهی چند بند از این توافقنامه را به نقد گذاشتند، در حالی كه جزئیات این توافقنامه هنوز مطرح نشده است.

وی گفت: دولت عراق هیچ كار عملی برای امضای این توافقنامه صورت نداده است، اما رسانه‌های گروهی به ویژه در ایران به شكل نادرست این مساله را مطرح كردند.

الشیخ با بیان اینكه ما در عراق با واقعیت‌هایی از جمله حضور نیروهای چندملیتی مواجهیم، گفت: البته این ما نبودیم كه این نیروها را به عراق دعوت كردیم، بلكه آنها با تصویب قطعنامه ۱۴۳۸ سازمان ملل به عراق آمدند و تحت همین قطعنامه كشور عراق "اشغال شده" شناخته شد.

وی با طرح این پرسش كه ما چه كار باید بكنیم؟ به چند راه حل اشاره كرد و افزود: آیا اجازه دهیم با همین وضعیت فعلی نیروهای چندملیتی در عراق بمانند؟ یا با وضیعت فعلی از عراق خارج شوند؟ یا آنكه حضور این نیروها در عراق را نظم ببخشیم و آن را به صورت توافق‌نامه در آوریم؟

الشیخ ادامه داد: متاسفانه عراق تحت فصل ۷ منشور سازمان ملل كه در سال ۱۹۹۱ توسط صدام امضا شد، حاكمیت صد در صد بر كشور خود ندارد و ما تحت چتر سازمان ملل قرار داریم. دولت و ملت عراق بسیار فكر كردند و هنوز هم در حال بررسی و گفت‌وگو در زمینه مواجهه با واقعیت‌های عراق هستند.

سفیر عراق در ایران با بیان اینكه البته در برخی زمان‌ها تاریخ خاصی را برای امضای توافقنامه امنیتی میان عراق و آمریكا اعلام كرده‌اند، افزود: اما در حال حاضر این توافقنامه و امضای آن در حال بحث است.

وی تصریح كرد: شورای امنیت ملی عراق پس از بررسی بسیار تصمیم گرفت توافقنامه‌ای را با دولت ایالات متحده آمریكا به امضا برساند كه بر اساس آن ورود و خروج نیروها و استقرار آنها منظم شود، همچنین مسایلی از قبیل زندان‌ها و زندانیان و دیگر مسایلی كه تحت امر آمریكایی‌هاست، مورد بررسی و توافق قرار گیرد كه در این زمینه در حال گفت‌و‌گو و بررسی هستیم.

آیت‌الله سیستانی چیزی درباره توافق امنیتی نگفته‌اند

به گزارش بی‌بی‌سی، «پرس تی وی»، تلویزیون انگلیسی زبان ماهواره‌ای دولت جمهوری اسلامی، اخیرا گزارش داد که آیت الله علی سیستانی بلندپایه ترین مرجع شیعیان عراق "به دیگر مخالفان پیوسته و گفته است که تا زمانی که زنده است اجازه نخواهد داد عراق چنین معامله ای را با اشغالگران آمریکایی امضا کند." این دقیقا خبری بود که سفیر عراق آن را کذب خواند.

سفیر عراق در تهران تاكید كرد: دولت عراق هرگز توافقی را امضا نخواهد كرد؛ مگر آنكه در آن آراء ملت و نمایندگان آنها را در نظر بگیرند. در عراق امروز هیچ چیزی زیر میز وجود ندارد، بلكه همه چیز شفاف و روشن است.

وی با اشاره به اخباری كه برخی رسانه‌ها درباره بیانیه آیت‌الله سیستانی در خصوص توافقنامه امنیتی منتشر كرده‌اند، گفت: اخبار نادرستی در این خصوص اعلام شد، از قبیل اینكه آقای سیستانی بیانیه و یا مطلبی را درباره توافق‌نامه امنیتی گفته‌اند. در حالی كه چنین چیزی وجود ندارد و كاملاً كذب است.

الشیخ گفت: ما خواهش می‌كنیم كه دوستان رسانه‌ای اخبار را با دقت منتقل كنند و واقعیت‌ها را بیان كنند. ما در این توافق‌نامه كلیه مسایل امنیتی از جمله مسایلی كه با كشورهای همجوار عراق از جمله ایران داریم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سفیر بغداد در تهران تصریح كرد: دولت عراق دولتی نیست كه سرنوشت ملت برایش مهم نباشد. حكومت امروز عراق از ملت برخواسته و نظام سیاسی آن از صندوق‌های رای بیرون آمده است. این توافق‌نامه قطعاً با نظر و توافق اعضای پارلمان عراق امضا خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا كه بنابراین آیت الله سیستانی تاكنون هیچ نظر مخالف و یا موافقی را در خصوص توافقنامه امنیتی نداشته‌اند؟ گفت: هیچ مطلبی از آقای سیستانی در مورد توافقنامه صادر و اعلام نشده است. در عین حال كه هرگز با نظر مرجعیت در خصوص توافقنامه مخالفت نمی‌كنیم.

در مسایل داخلی عراق دخالت نكنید

وی در خصوص سفر نخست وزیر كشورش به ایران گفت: این دیدار اوایل هفته آینده صورت می‌گیرد و ابعاد سیاسی ـ اقتصادی گسترده‌ای را در بر دارد، همچنین روند روبه رشد روابط دو كشور مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینكه ایران و عراق مشتركات زیادی دارند، گفت: از زمان تاسیس دولت فعلی، صفحه‌ جدید از روابط میان دو كشور گشوده شده است. عراق امروز عراق صلح، دوستی، ثبات و آزادی است. در عین حال ما می‌خواهیم در روابط میان خود با كشورهای همسایه و دیگر كشورها منافع كشورمان رعایت شود و هیچ یك از كشورها دخالتی در مسایل داخلی كشور دیگر نداشته باشند.

الشیخ ادامه داد: دیدار مالكی از ایران مهم است و در امتداد سفرهای دوجانبه مقامات و نیز آخرین سفر دكتر احمدی‌نژاد به عراق انجام می‌شود.

الشیخ اضافه كرد: در این سفر وزاری دفاع، برق و منابع آبی عراق نخست‌وزیر را همراهی می‌كنند. در این سفر توافقاتی میان دو كشور صورت می‌گیرد و یادداشت‌های تفاهم كه در گذشته امضا شده است، فعال خواهد شد.

نخست وزیر عراق در دیدار با مقامات ایران توافقنامه را تشریح می‌كند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه نخست وزیر عراق برای توجیه توافق امنیتی با آمریكا به ایران می‌آید؟ گفت: در این سفر آقای مالكی با مسوولان عالی‌رتبه ایران دیدار خواهند كرد و توضیحاتی را در خصوص توافقنامه امنیتی به برادران ایرانی ارائه می‌كنند؛ ما درك می‌كنیم دوستان ایرانی ترس و نگرانی‌های نسبت به این توافقنامه دارند كه در این خصوص نخست وزیر مسایل مربوط به توافقنامه را تشریح خواهند كرد.

سفیر عراق در تهران در پاسخ به این سوال ایسنا، مبنی بر اینكه آیا تعویق مذاكرات ایران و آمریكا بر سر عراق ارتباطی به توافقنامه امنیتی عراق دارد، گفت: فكر نمی‌كنم مساله توافقنامه امنیتی بر تاخیری كه در گفت‌و‌گوهای سه جانبه ایجاد شده تاثیری داشته باشد، بلكه این تاخیر به دلیل مسایل فنی بود. البته قرار بود دو روز بعد از دیدار دكتر احمدی‌نژاد از عراق گفت‌و‌گو‌ها صورت گیرد، اما فكر می‌كنم اقدامات فنی كه در این خصوص صورت گرفت، مناسب نبود و باعث تاخیر در انجام این دور از گفت‌و‌گوها شد. بعد از آن بود كه ما با طرف‌های ایرانی و آمریكایی صحبت كردیم و گفتیم كه این گفت‌و‌گو‌ها حتما باید صورت گیرد، چون راهی جلوی آمریكا و ایران و عراق جز گفت‌و‌گو وجود ندارد.

وی افزود: این گفت‌وگوها به خاطر اعتراضی كه ایرانی‌ها علیه بمباران شهرك صدر در بغداد داشتند به تاخیر افتاد و فكر می‌كنم در آینده نزدیك این دور از گفت‌وگو‌ها صورت گیرد.

الشیخ در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینكه برخی گروه‌های داخلی عراق با توافقنامه امنیتی مخالفند و یا برای موافقت با آن شروطی را مطرح می‌كنند، گفت: به هر حال در عراق آزادی وجود دارد و همه می‌توانند نظرشان را بدهند. با وجود آنكه هنوز توافقی امضا نشده است، اما نظرات گروه‌ها و احزاب سیاسی در نظر گرفته خواهد شد.

وی تاكید كرد: راه درازی تا امضای این توافقنامه وجود دارد و باید در مجلس نمایندگان صحبت‌های زیادی صورت گیرد، ما هنوز درخصوص قانون نفت و گاز و یا انتخابات در استان‌ها، در حال بحث و بررسی هستیم و در خصوص بودجه عراق با نقطه‌ نظراتی كه وجود داشت، اخیراً بودجه به تصویب رسید.

كشورهای همجوار در امور داخلی عراق دخالت نكنند

سفیر عراق در تهران در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینكه نخست وزیر عراق روز گذشته اعلام كردند كه بعضی كشورهای منطقه‌ای در عراق به نحوی دخالت می‌كنند كه روند عمران و بازسازی را كند كرده است، گفت: قطعاً در عراق از سوی برخی كشورها دخالت‌هایی صورت می‌گیرد، اما معتقدم حل این مساله در دست عراقی‌هاست. ما باید نیروهای اطلاعات و امنیتی و نگهبانان مرزی خود را تجهیز و تامین كنیم تا از مرزهای خود دفاع كنند، البته كشورهای همجوار هم نقش مهمی در حفظ مرزهای مشترك خود با ما دارند.

وی تاكید كرد: ما همیشه این را از كشورهای منطقه خواسته‌ایم كه در امور داخلی عراق دخالت نكنند و در كنفرانس‌های مختلف درباره عراق در بیانیه‌ها در این‌باره در خواست شده است و امیدواریم این بیانیه‌ها عملی شوند تا از رخنه كردن سلاح افراد به داخل عراق جلوگیری شود.

وی اضافه كرد: وضعیت امروز عراق بسیار بهتر از گذشته است و كشورهای منطقه همكاری خوبی در جلوگیری از رخنه افراد و قاچاق سلاح به عراق دارند؛‌ نمی‌خواهم اینجا اسم كشوری را بیاورم، اما مرزهای عراق بعد از سرنگونی صدام، باز و بدون كنترل بود و نیرویی نبود تا از آنها حفاظت كند و این یك خلاء امنیتی را برای ما به وجود آورد، اما در حال حاضر همكاری كشورهای همجوار بهتر از گذشته است.

وی در پاسخ به این سوال كه نظر دولت عراق درباره توافقنامه امنیتی چیست؟ چرا كه تاكنون آنچه در این‌باره مطرح شده دیدگاه آمریكا نسبت به این توافقنامه بوده است، گفت: ما در حال گفت‌و‌گو و بحث هستیم و هنوز توافقی صورت نگرفته است؛ آمریكایی‌ها حرفشان را می‌زنند و ما هم حرف خود را. این توافقنامه در حد پیش‌نویس است و نباید در رسانه‌ها درباره آن هیاهو شود. توافقنامه‌های مشابهی میان آمریكا و كره‌جنوبی، تركیه، آلمان و ژاپن وجود دارد و بسیاری از این مسایل بررسی می‌شود. همچنین هیات‌هایی به بسیاری از مناطق اعزام شده و در حال گفت‌و‌گو و بررسی اجرای چنین توافقنامه‌ای هستند.

الشیخ در خصوص موانع بر سر راه اجرای توافقات دوجانبه میان ایران و عراق ضمن بیان این مطلب كه سفر نوری مالكی دو روزه است و ابتدای هفته آینده انجام می‌شود، اظهار داشت: موانع بعضاً فنی و اداری چه از سوی عراق و چه از سوی ایران هستند.

نیروهای چند ملیتی تا ابد در عراق نخواهند ماند

سفیر بغداد در تهران در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینكه آیا در این توافقنامه امنیتی موضوع استقرار پایگاه‌های نظامی آمریكا به طور ثابت در عراق و یا دادن حق كاپیتولاسیون به آمریكایی‌ها مطرح است، گفت: واضح است كه نیروهای چندملیتی تا ابد در عراق نخواهند ماند، اما در خصوص مساله كاپیتولاسیون مجدداً تكرار می‌كنم كه دقیقا به خاطر همین مسایل است كه می‌گوییم ما هنوز تصمیمی در خصوص توافقنامه نگرفتیم و در حال گفت‌و‌گو هستیم و هرگز این مساله را تصویب نخواهیم كرد؛ مگر آنكه نظر مرجعیت،‌ احزاب و نمایندگان مردم در آن لحاظ شده باشد.

وی اضافه كرد: در این توافقنامه نقش و حدود وظایف نیروهای چندملیتی در عراق و نقش دولت در این زمینه مشخص و تعیین می‌شود. همچنین مسایلی از جمله ورود و خروج نیروها به عراق و مساله زندان‌ها.

وی در ادامه توضیح داد: شاید در سابق (رژیم شاه) در ایران شخص حاكم می‌توانست توافقاتی را داشته باشد، بدون آنكه نظر ملت را جویا شود، اما امروز در عراق این وضعیت نیست و شخص حاكم به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینكه آیا بحث و مشورت نیروهای داخلی در عراق بر سر توافقنامه امنیتی چارچوب زمانی مشخصی دارد؟ چرا كه تا پایان سال 2008 و زمان خروج نیروهای چند میلیتی چیزی باقی نمانده است، گفت: هیچ سقف زمانی برای گفت‌و‌گو و بررسی وجود ندارد.

الشیخ ادامه داد: شاید حضور نیروهای چندملیتی برای یك سال دیگر تمدید شود، اما ما تا زمانی كه در این خصوص به نتیجه نرسیم تصمیمی را نمی‌گیریم.

نمی‌توانیم مجاهدین را به ایران تحویل دهیم

سفیر عراق در ایران در خصوص ورود برخی گروه‌ها از داخل عراق به ایران، گفت: دولت عراق به هیچ شخص یا سازمانی اجازه نمی‌دهد كه علیه كشوری دیگر از مبدا عراق اقدام كند و این در مورد تمام كشورهای همجوار صادق است.

وی درباره عدم اخراج مجاهدین از عراق تصریح كرد: مجاهدین در زمان صدام در عراق سازماندهی شدند، دولت امروز عراق مواضع شفافی در این خصوص دارد. دولت هرگز اجازه نمی‌دهد افراد این گروه همچنان در عراق استقرار و اقامت داشته باشند، اما مشكل اینجاست كه هیچ كشوری این گروه را نمی‌پذیرد،‌ اگر كشوری آنها را بپذیرد ما آنها را اخراج می‌كنیم.

وی گفت: نمی‌توانیم آنها را به ایران تحویل دهیم. اگر خودشان بخواهند به ایران بیایند از طریق صلیب سرخ جهانی می‌توانند اقدام كنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه آیا امكان دارد موارد دیگری از توافقنامه امنیتی را بیان كنید، گفت: اغلب مسایلی كه در رسانه‌ها مطرح شده است رئوس و مطالب اصلی توافقنامه بوده است و دیگر مسایل، حاشیه‌ای است، اما از جمله مسایلی كه وجود دارد مساله دستگیری افراد است كه باید با آگاهی قبلی دولت عراق صورت گیرد.

وی در خصوص آزادی دیپلمات‌های ایرانی دستگیرشده در اربیل عراق گفت: البته این افراد كه گفتید دیپلمات نبودند، بلكه در دفتر ارتباطات ایران در اربیل بودند. اما تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و همچنان این تلاش‌ها ادامه دارد تا آنها آزاد شوند.

الشیخ گفت: ما دور جدیدی از تلاشها را برای آزادی آنها شروع كرده‌ایم.

وی با اشاره سفر نوری مالكی ادامه داد: در این سفر مشكلات عراقی‌ها در ایران و همچنین انتقال برق از ایران به عراق هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، كنفرانس مطبوعاتی سفیر عراق در تهران در آستانه دومین سفر نخست‌وزیر این كشور به ایران و با دو ساعت تاخیر به علت قطع برق برگزار شد.